Waarom huilen in bed?

Mijn dochtertje huilt zichzelf altijd in slaap. 10 minuten keihard krijsen en dan ineens is het stil.

Wat ik altijd heel frapant vind is dat ze begint, als ze bij wijze van spreken nog 10 cm boven haar matrasje hangt voor ik haar neer leg... wat is dat toch?? Herkennen jullie dat??

Is het zoiets van: He, fijn  ik mag gaan slapen..en ik begin te huilen want zo doe ik dat nou eenmaal. Of: He, ik word in mijn bed gelegd mama gaat mij alleen laten! Wheeeeeh!

Verder huilt ze helemaal nooit...
 
He meid,

Bij zoiets denk ik meteen konden ze maar al praten en je vertellen waarom ze huilen. Want voor ons blijft het toch maar raden naar het waarom.

Onze dochter heeft dit ook een tijdje gehad. Er was niks aan de hand totdat je haar boven het bedje hield om haar erin te leggen. Ze zette het dan ook op een krijsen. Maar zodra ze haar speentje en haar beer en doekje had werd het al minder. Als ik dan het muziekje aanzette en haar een nachtzoen gaf en lekker toedekte werd het nog minder. Voordat ik beneden was was het alweer over. Geen idee waarom ze het deed. Misschien inderdaad een fase van het alleen laten. Of dat ze inderdaad nog even moest huilen voordat ze ging slapen. Ik weet het niet. Het was in ieder geval zo dat het niet angstig huilen was.
Bij ons is het vanzelf over gegaan.

Groetjes Anne
 
Hoi,

Mijn dochter heeft het de ene keer wel en de andere keer niet.
Er is mij ooit verteld dat de kinderen dan alle gebeurtenissen van die dag verwerkt en dat is de ene keer meer dan de andere keer. Als het niet angstig huilen of langer dan 15 min is is er niets aan de hand.

Hoop dat het snel overgaat.

Groeten Marijke
 
Hoihoi,

Mijn dochtertje begint s avonds altijd heel hard te huilen als ze moe is. Er is mij ook verteld dat dat is om de gebeurtenissen van de dag te verwerken. Wat we nu proberen is om ongeveer een uur voordat ze naar bed gaat gewoon rustig met haar te zitten zodat ze rustig naar bed gaat en niet hyper van het spelen. Dit helpt niet altijd, maar wel ongeveer 50% van de tijd. Dus wie weet ook een optie voor jou?

groetjes Lydia
 
Onze dochter (net 2) huilt sinds ongeveer een jaar als ze naar bed gaat. Ze geniet van het hele bed-ritueel, maar zodra het licht uitgaat en ze alleen achter blijft, begint ze  te huilen. Gelukkig is het huilen zeer snel over. Deed ze er  een paar maanden geleden nog een paar minuten over, nu is ze al stil als ik nog bovenaan de trap sta.  Ik denk dat ze het jammer vindt dat ik (of papa) weer naar beneden ga (ze kan dat alleen nog niet zeggen), maar aan de andere kant is ze wel blij om in bed te liggen. Wat bij haar helpt, is een vast ritueel. Het ritueel van papa is iets anders dan het mijne, maar ze weet feilloos wat ze bij wie kan verwachten. De basis is overigens wel hetzelfde, maar we hebben allebei een iets andere volgorde en invulling van bepaalde dingen.  
Het in slaap huilen om dingen te verwerken is bij jonge kinderen trouwens heel normaal. Ons zoontje (2 mnd) moet echt een kwartiertje ongestoord kunnen huilen. Ge je tijdens dat eerste kwartier naar hem toe, dan kun je ervan uitgaan dat het huilen alleen maar langer duurt. De wijkverpleger had daar een reden voor die bij ons zoontje goed klopt: als je hem stoort in het huilen, door bijvoorbeeld een kus te geven, een muziekje op te zetten of door hem goed te leggen, dan heeft hij nog meer om te verwerken. Huilt hij na een kwartier nog, dan is er meestal iets aan de hand.
Helaas is het bij elk kind weer anders en is het telkens weer uitzoeken wat bij welk kind werkt.
 
hallo,

mijn dochtjertje huilt ook vaak als we haar in bed leggen.
zij vind het echt niet leuk!
papa en mama gaan weg, en dan ligt ze daar alleen.
nathalia is ook geen slaper. ze speelt veel liever.
dus dat vind ze natuurlijk ook niet leuk, kan ze niet meer spelen.

ik weet niet of kindjes het leuk vinden om zichzelf in slaap te huilen, mar mijn dochtertje huilt dus omdat ze gewoon echt niet naar bed wilt.

groetjes, do
mama van nathalia, 13 maanden
 
Hallo,

Onze dochter moet ook altijd een  huilen, al lijkt het nu iets minder te worden! ( Ze is nu 11 maanden), wij wisten ook niet waarom, en toen ze nog borstvoeding kreeg viel ze 's avonds al in slaap tijdens het drinken en probeerde we haar slapend in bed te leggen. Nu is ze meestal wel binnen 10 minuten stil, en anders dan is er wat aan de hand, of staat ze in bed! en dan halen we haar er uit en troosten haar en wachten dan even en proberen het dan nog een keer.

Ik kan dus helaas geen oplossing geven, want wij weten ook niet waarom, we houden het maar op het verwerken van de dag en het niet meer kunnen spelen, kijken en dergelijke. Want ze wil altijd alles zien en overal bij zijn.

groetjes, Irmgard
 
Terug
Bovenaan