waarom je zuigenlingenmelk niet van te voren mag klaarmaken

Goed om jullie reacties te lezen op mijn stukje dat je babyvoeding niet van te voren mag klaarmaken. Graag wil ik even een reactie geven op een aantal zaken dat ik las in de reacties.

De bacterie komt wel degelijk voor in Nederlandse babyvoeding. Zie ook website van het voedingscentrum.
Dat je gekookt water gebruikt voor het bereiden van de voeding maakt niks uit. De bacterie komt niet uit het water, maar zit in de poeder. Zodra je warm water bij de melkpoeder doet zijn de ideale omstandigheden voor groei van de bacterie gecreerd. Bacterien hebben namelijk altijd water en hogere temperatuur nodig om te kunnen groeien.

Ik vind het erg vreemd dat verloskundigen en kraamhulpen aanraden van te voren te maken, dat mogen ze conform hun protocol niet. Het staat ook nadrukkelijk vermeld op de pakken babyvoeding dat je niet van te voren mag klaarmaken.

Wat ik erg grappig vind is de reactie dat er wordt overdreven tegenwoordig en dat het vroeger ook zo gedaan werd. Vroeger gingen er veel meer babies dood.

Maar goed, het blijft iedereens eigen keus om wel of niet iets te doen met de laatste wetenschappelijke inzichten.

Groeten,

Ink

Ok.. ik heb gekeken..(ik sta er namelijk wel voor open)
Nu zal je me wel een zeikerd vinden... maar waarom zet het voedingscentrum onder het kopje zwagerschap/kinderen- flesvoeding dan wel neer dat je een aantal flessen van tevoren klaar mag maken????

En wat betreft protocol, daar heb je gelijk in, maar dat had ik al gezegd.

en dit is direct gekopieerd van die site die jij zei:

In Frankrijk zijn drie partijen Pregestimil (S401719, S401420 en S402077) uit de handel gehaald. Fabrikant Meadjohnson heeft de Consumentenbond verzekerd dat de besmette partijen niet in Nederland op de markt zijn gekomen. Het melkpoeder is in Nederland alleen via de apotheek verkrijgbaar.
Er is nog niet met zekerheid vastgesteld of het overlijden van de zuigelingen het gevolg was van een besmet product of een verkeerde bereidingswijze. Infecties met Enterobacter sakazakii zijn zeldzaam en komen voor bij verzwakte zuigelingen of prematuren, meestal volgend op de inname van bereide zuigelingenvoeding die besmet is met de bacterie. De bacterie kan zich ontwikkelen als het product niet voldoende gekoeld (dus hoger dan 4 °C) wordt bewaard

Bij mijn eerste ( nu 3 jaar) maakten we voor 24 uur voeding. Op advies van de kraamhulp.
Dit koelden we af door de maatkan in een laagje koud water te zetten voordat het de koelkast in ging. Is niet zo best voor je koelkast, om er warme spullen in de zetten, daar gaat het aparaat op den duur minder goed van koelen (met risico dat je andere spullen bederven en daardoor krijgen bacterieen weer meer kans......).

Nu mogen we dit weer ineens niet doen, ook volgens de gebruiksaanwijzing op de pakken Nutrilon, dus doen we dit ook maar niet.

Maar nu mogen we de flessen gewoon uit de kraan halen, even in de magnetron, poeder erbij, schudden, klaar. Veel sneller dan 3 jaar geleden dus.

Maar goed, dit zal ook wel per regio verschillen, want zoals al eerder is gebleken, de ene kraamhulp, verloskundige, wijkverpleegster, consultatieburo etc etc, zegt dit en de ander zegt dat.

Zo zal het altijd wel blijven en daarom doen wij het op de manier die ons het beste bevalt. Natuurlijk gaan we er van uit dat wat op de verpakking en websites (voedingscentrum) staat klopt.

Groetjes Sesam

Terug
Bovenaan