Waarom krijgen thuismoeders dat niet?

Hi,
Wat ik me afvroeg, je krijgt als je je kind wegbrengt naar een kdv of oppas of iets, geld van de belasting terug.
En nog best wel veel las ik net. Als je kind twee dagen gaat kost da iets van om en nabij de 500 en je krijgt 330 terug.
Betekent dat je maar 170 betaalt in vier weken ongeveer.
Waarom krijgen wij(thuisblijfmama's of ouders die het in het gezin zelf oplossen, bedoel ik mee of papa of mama) niet gewoon 330 in de maand???
Eigenlijk stom geregeld die belastingdienst.
Ik wil da ik wil da, ik vind het niet eerlijk.
Ga nu even kindje voeden, is net wakker geworden.
Smelt
X

Toen ik het las dacht ik ongeveer hetzelfde. Julian staat op de wachtlijst voor het KDV, voor 1 dag in de week. Ik werk momenteel niet (langdurig ziek en geen baan), probeer wel een thuiscursus te doen, maar dat lukt niet echt met zo'n kleine erbij. Zat me ook af te vragen of  we die ene dag (of een deel daarvan) straks kunnen terug krijgen van de belasting.
Om de zorg eens uit te besteden zijn wij behoorlijk afhankelijk van een (betaalde) oplossing aangezien dat met bijv. de familie niet  gaat lukken. Mijn partner heeft een eigen zaak, dus die kan ook geen verlof ofzo nemen. Ik wil het toch eens gaan uitzoeken hoe het zit.
Wat je schrijft dat je als thuisblijfmoeder ook wel wat extra geld zou willen ontvangen, dat zal wel niet gaan lukken aangezien het om het (gedeeltelijk) vergoeden van kosten gaat.

Natuurlijk krijgen thuisblijfmoeders dat niet. Het is vergoeding van kosten die je maakt en geen bonus omdat je een kind hebt. Als je die kosten niet maakt kunnen ze niets vergoeden. Bovendien wordt 1/3 van die kosten ook nog eens via de werkgever vergoed maar dat krijg je van de belastingdiens

Overgenis krijgt niet iedereen evenveel terug. Hoe minder je verdient, hoe meer je terug krijgt. Het kan zelfs zoveel zijn dat je nauwelijks iets hoeft te betalen. Maar hoe meer je verdient (zoals ik en mijn man) hoe minder je iets terugkrijgt. Ik krijg niets van de belastingdienst (wel van mijn werkgever) dus de opvang maakt een flinke deuk in mijn budget.

En natuurlijk kan ik ervoor kiezen dat ik niet ga werken en fulltime thuisblijf. Maar bedenk je dan ook maar eens als alle moeders dat doen er ook veel minder belasting binnenkomt bij de overheid en dat alles maar dan ook alles veel en veel duurder wordt. Want onze verzorgingsstaat moet wel ergens van betaald worden.

Zo ik heb mijn hart even gelucht...

Het antwoord is eigenlijk heel duidelijk. Die teruggave is in het leven geroepen om moeders te stimuleren om weer aan het werk te gaan. Dit om de banen te vullen, zeg maar.
Dus vandaar dat thuisblijfmoeders het niet krijgen.
Liefs Nelleke

En ik vind dat het eigenlijk andersom moet, als je zelf je kinderen opvoed moet je daar geld voor krijgen en niet als je je kinderen wegbrengt.
Het is niet eerlijk.
Niet dat ik hierom ga werken hoor, ik wil mijn kleintje echt niet missen.

Over een paar jaar heb je hier hetzelfde als in amerika, dat je kwaliteits uurtjes moet gaan inplannen voor je kinderen. Het moet nie gekker worden.

Ach ja, ik ga zo even wandelen met onze kleine en hondje.
X

Ik denk dat Annem de spijker op de kop geslagen heeft. Daar kun je het mee eens zijn of daar kun je het mee oneens zijn. Één ding staat vast een werkende moeder/vader levert de staatskas meer op dat een moeder/vader die thuis blijft.

Daarmee wordt de thuisblijvende moeder/vader niet minder gewaardeerd. Het is puur iets economisch.

Terug
Bovenaan