Waarom wel/niet snoepen??

Hi mede-mamas,

Ik ben nieuwsgierig, waarom zijn er zoveel moeders op deze pagina zo tegen snoepen?Heeft dat te maken omdat jezelf een gewicht probleem hebt, of iemand in je omgeving?Heeft t te maken met angst voor  n over  actief kind?Of is t vanwege allergien?Of ziektes?Of wat voor reden dan ook?Mijne mogen dus snoepen.Maar pas na te eten, en met mate.Ik snoep zelf ook, en vind t vreemd, ikke wel&hun niet?Mijn kids eten elke dag verse groente en min.1stuk fruit, dus alle vitaminen zijn daar.Er word hier goed ge-tanden poetst, dus gaatjes ho maar!De dokter verdient geen cent aan ons want mn kids zijn nooit echt ziek.En ik denk dat t ook moeilijk is om ze nooit niet te laten snoepen, want r komt n dag.......Zoals ik al zei ik ben erg nieuwsgierig.Overtuig me.
Groetjes,
Maroesca
 
Hoi Maroesca.

       Je zult ongetwijfels gelezen hebben over wat ik heb geschreven over het aanbieden van snoep in winkels.
       Laat ik voorop stellen dat ik helemaal niet per definitie tegen snoep ben, maar de reden waarom mijn dochter niet of nauwelijks snoep krijgt, is gewoon omdat ze het niet nodig heeft. We hebben weinig andere kinderen in onze omgeving en ze is dus ook nog nauwelijks met snoep in aanraking geweest.  
       Waarom moet ze leren dat een spekje lekkerder is dan een kiwi? Ik ben hartstikke blij dat ze alle soorten fruit heerlijk vindt, dus mijn instelling is: wat niet weet wat niet deert.
       Er komt ongetwijfeld een tijd dat ze veel zal (willen) snoepen en dan zal ze het waarschijnlijk ook vaker krijgen, omdat andere kinderen het ook krijgen en ik vind het niet eerlijk om haar dan dingen te ontzeggen.
     
       Daarnaast schreef ik dat ik het erg vervelend vond als haar een bakje met snoep onder de neus gehouden wordt, terwijl ik daar geen toestemming voor heb gegeven. Degenen die haar dat aanbieden weten niet dat ze misschien vijf minuten daarvoor ook al iets heeft gehad. Ik ben degene die weet wat ze de hele dag door eet en ik vind dan ook dat ik het beste weet wat ze wel of niet nodig heeft.

       Ik ben met je eens dat je niet moet proberen haar zoet te houden met een appel terwijl je zelf een zak drop opeet, maar bij ons in huis is sowieso niemand die snoept, dus dat soort situaties komen bij ons niet voor. Als  ik visite heb, of een verjaardag,  en die eten bijvoorbeeld gebak of een koek, dan krijgt zij haar eigen 'Nijntje'-koekje. Dat weet ze precies en dat vindt ze ook altijd prima. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ze er over zeurde, dus zolang dat zo blijft zullen we haar ook niks extra's aanbieden.

       Maar iedereen heeft natuurlijk zijn eigen standpunt over het snoepen en dat lijkt me ook ieders goed recht. Toch merk ik in mijn omgeving dat de meeste ouders er op ongeveer dezelfde manier mee omgaan als dat wij dat doen.

Groetjes, Marja.
 
Hoi Maro

Ik ben zelf niet dik en mijn man ook niet, toch krijgt mijn zoontje niet veel snoep. Ik dnek er hetzelfde over als Marja. Wat niet weet wat niet deert. Je hoort tegenwoordig zoveel verhalen over te dikke kinderen! Ik wil niet dat mijn zoontje went aan zoetigheid. Als het nu al heel normaal is om een paar snoepjes per dag te krijgen, dan wordt dat later alleen maar meer. Ik geef hem ook liever een tarwebisquitje ipv een snoepje.
Maar zolang je kindje genoeg groente en fruit krijgt is er natuurlijk niet echt iets op tegen, ik wil het alleen niet voor mijn kindje.

Groetjes
Caroline
 
Hallo
Ik sluit me aan bij het verhaal van Marja en daarnaast vind ik mijn kindje (bijna 1) nog echt te jong voor snoepjes.  Waarom moet daar al zo vroeg mee begonnen worden?
Nou snoepen wij zelf niet dus dat zal zeker invloed hebben maar ik vind het ook gewoon niet nodig.
Groetjes
 
Hallo,

Daan ruim 9 maanden snoept wel, met mate maar hij krijgt af en toe wel een spekkie en heel af en toe krijgt hij ook zachte chippies.
En het is niet zo dat als je nu al mee begint dat het alleen maar meer zal worden, dat heb je ook zelf in de hand.
Over het overgewicht gesproken dat komt niet zozeer door het snoepen, maar door te weinig beweging en teveel tv kijken en computeren.
Bij ons worden dus de tv momenten beperkt, en als Daan de leeftijd lrijgt om te computeren dan worden die momenten ook beperkt. Het is belangrijk om je kind lekker buiten te laten spelen en eventueel te laten sporten, dan kun je je kind ook wel een snoepje tussendoor geven.
Ik respecteer ieder zijn mening, maar de link snoepen en overgewicht samenvoegen vind ik een beetje jammer. Wij snoepen thuis alledrie mijn man heeft een normaal postuur, ik ben slank en Daan zit qwa gewicht net onder de gemiddelde lijn.
Laten we elkaars meningen gewoon respecteren en niet meer roepen dat je van snoepen dik wordt, want tussen snoepen en snoepn zit echt wel verschil.

Groetjes Saskia
 
Hi,

In elk verhaal zit n kern van waarheid.En ik moet zeggen ik denk dat ik toch ook niet zou willen dat mijn kids een snoepje krijgen in n winkel, en zeker zonder wikkel.Al die vieze handjes etc.T is mijn nu 1x overkomen, n t was n lollie met wikkel.Brendan mocht hem van mn hebben, maar wilde niet, zn nwe truck was belangrijker, en voor Dylan heb ik hem afgewezen.

En Saskia, dat is de gemiddelde gedachte van de mens dat je van snoepen dik word.Want ook hier is t zelfde verhaal.Ik ben slank, krijg zelfs scheve ogen dat ik r na 2kids nog zo slank uit zie.En ik heb geen geheim dieet, misschien BV???En mijn man heeft ook n normaal postuur.Ja, biuten spelen!!!!Wij zijn gezegend met een grote tuin, met veel gras, en een groot grasveld voor te huis.Dus mijn kids spelen veel buiten.Zelf werk ik ook in een centrum met een speelruimte voor baby's,peuters&kleuters.Waar ik gratis gebruik  van mag maken, dus waar  Brendan veel is.En zo zijn er nog 2andere in de buurt.

Maar inderdaad alles met mate, en lang leven t fruit&de verse groente.

Groetjes Maroesca

PS:Mijn kids zijn ook echte liga fans!!!
 
Hi Maroesca,

Mijn kinderen krijgen ook gewoon een snoepje. Vaste momenten op de dag (rond 10 uur en rond 16 uur). Ze mogen kiezen tussen snoepje, koekje, stuk fruit.... Vaak genoeg kiezen ze een stuk fruit of een koekje. Ik heb juist veel meer moeite met het feit dat er ongevraagd een koekje gegeven wordt (ei-allergie). Vaak als ze ongevraagd iets krijgen komen ze het trouwens gewoon naar mij toe brengen en dan bewaren we het voor het volgende tussendoortje.
Heb gemerkt dat als je juist niet te beladen doet over snoep, chips, ijs etc. dat het dan ook geen verboden lekkernij wordt. Het moet niet de spuigaten uitlopen maar een snoepje op snackmoment is helemaal niet verkeerd.
Ik had ook al gemerkt dat suiker een beladen woord is, terwijl suiker ook een van de benodigde bouwstoffen is. Maar zoals met alles: met mate!

Groetjes Nynke
 
Hoi Maroeska en de andere dames ook natuurlijk.

Wat een leuk onderwerp is dit toch altijd. Ben altijd vreselijk benieuwd naar meningen en ervaringen van andere mums.
Quinten is nu bijna 13 maand en heeft nog nooit een snoepje gehad. Wel kinderkoekjes
en af en toe een lik ijs of slagroom van papa of mama als er feest is.
Heb niet het idee dat hij het mist. Het komt echt nog wel dat hij snoep krijgt.
Als hij straks naar school gaat en vriendjes krijgt komt dat vanzelf.
En ik geef het niet omdat hij er dik van zou worden. Hij is behoorlijk actief en beweegt
meer dan voldoende dus dat zit wel goed. Bovendien zou ik niet weten waar ik het
op dit moment in zijn schema zou moeten passen. Hij eet 4x per dag (incl laatste fles) en hij krijgt 'sochtends drinken en een kinderkoekje en 's middags fruit.
De dag is ook nog wel een keer vol qua eten. Toch?
Maar ik vind dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken wat hij/zij wil.
Groetjes Melanie mmv Quinten
 
Terug
Bovenaan