Waarom zo'n haast?

hoi hoi,

Ik heb een vraagje, wat absoluut niet als verwijt bedoeld is, maar ik heb het gevoel dat iedereen zo'n haast heeft qua voeding bij de kinderen en ik vroeg me af of dat klopt en waarom dat zo is....
Ik lees regelmatig al van kinderen die al zo snel naar 4 voedingen gaan, terwijl ze nog maar 3 of 4 maanden zijn...is dat dan omdat die kinderen aan de zware kant zijn?Of omdat de kinderen het echt niet meer drinken of andere reden?
Ik kan me voorstellen dat als een kind aan de zware kant is, dat het dan beter is, of als die de laatste fles nooit meer wil, dat het dan ook goed is, maar zomaar een fles er af gooien bij 4 maanden is toch niet nodig?
Zo lees ik ook al van veel dat ze zo vroeg beginnen met fruit en groentehapje...ik denk dat 5 maanden prima is om te beginnen, maar met 3 maanden al...(tenzij het dus echt beter is voor het kind)

Begrijp me goed, alle respect voor iedereen en iedereen zal het beste met zijn/haar kind voor hebben, maar ik lees zo vaak zulke verhalen dat ik me af vraag of ik misschien laat ben haha.

Mijn zoontje is bijna 17 weken en krijgt nog 5 flessen en verder niks, hij drinkt nu pas sinds een week af en toe 200 cc, maar meestal nog rond de 150 cc, dus die laatste fles kan er echt nog niet af...hij weegt 5500 gram, dus qua gewicht kan het ook nog niet.

Maar ik was gewoon nieuwsgierig!

Het is trouwens wel een geplan denk ik om straks 4 flessen, fruit en groente voor 19 uur/19:30 er in te krijgen haha, wat hebben die kinderen veel nodig he...ik werk op een kdv dus dan weet ik ongeveer wel hoe de schema's meestal gaan, maar mijn zoon slaapt nog zoveel...vandaag moest ik hem aldoor wakker maken voor de fles...en dan zou er ook nog groentehap in moeten....straks heeft dat arme kind nergens anders tijd voor dan eten en slapen

liefs leetje 1981

hoi leetje
ik had vandaag ook al een reactie geven op een berichtje van hier over waneer 4 voedingen.ik ben het met je eens..mila is nu ruim 14 weken maar er gaat voorlopig nog geen fles af..die moet ze gewoon nog hebben..dat vindt ik persoonlijk heel belangerijk voor mijn kindje.ik wil niet dat ze overal last van krijgt..het advies is niet voor niets.
maar respect voor iedereen hoor,dat moet iedreen gewoon zelf weten.
ik werk op een dagverblijf en heb best veel ervaring met voeding enz,dus doe het zo.
wel wil ik als ze vier maanden is avontoe proberen met fruithapje..ze kan ze een beetje oefenen..ze gaan niet gelijk een hele bak opeten..
ik vraag me ook wel af hoe ik het straks allemaal ga doen met dat eten..maar ja voorlopig nog gewoon 5 flessen tot 5 maanden dat gaat bij Mila prima.
groetjes piewie

hoi hoi,

Ons zoon woog bij de geboorte 8 pond , en zat al heel gauw na de geboorte op 5 flessen.
Terwijl de meeste baby's op 6 flessen of eventueel meer zit.
Op een gegeven moment toen ie wat ouder was, zat er zo weinig tijd tussen de voedigen, dat hij het heel de tijd zuur kreeg en ook veel geel ging spugen.
Toen heb ik besloten om hem op 4 flessen te zetten en dat werkte goed!.
Het scheelt misschien ook wel dat hij goed op gewicht is en goed slaapt.
Dit is mijn ervaring en het is niet zo dat ik hem al heel vroeg op 4 voedingen wil hebben.
Hij eet nu ook een klein beetje met de pot mee, krijgt een fruithapje etc.
Maar hij heeft daar ook behoefte aan ieder kindje is ook anders.
Jaimey is nu 5 maanden.

Dit is mijn ervaring ermee,

groetjes karin

Hoi,
Mijn zoon wordt volgende week al 6 maanden, tjeetje, snel al hè? Ik vind het al best oud klinken (het wordt ook al een écht mens, vind ik..hihi).
Ik ben het wel eens dat veel mensen haast hebben.. Of ik ben natuurlijk heel sloom, zo kun je het ook zien. Iedereen heeft uiteraard zijn eigen opvattingen hierover.
Mijn zoon is dus (bijna) 6 maanden en krijgt 5 voedingen per dag. Volgende week moet ik ook weer naar het cb en ook na 6 maanden wil ik pas gaan beginnen met bijvoeding. Hij geniet van iedere voeding. Hij slaapt als een roos (echt veel), maar voor de laatste voeding maak ik hem toch iedere keer nog wakker, ik heb het idee dat hij dan ook nog even lekker drinkt.
Nog een paar voorbeelden:
- kinderen die nu al in een buggy (of hoe noem je dat??) "hangen". Ik vind het geen gezicht en het is ook nog eens heel slecht voor hun rug. Die van mij blijft lekker in de kinderwagen tot hij goed kan zitten.
- vriendin van mij heeft haar dochter van 5 maanden al in een kinderstoel "hangen". Ook echt slecht en daar begin ik nu echt nog niet aan. Waarom alles zo snel? Vooral als je weet dat het niet goed is voor het rugje?
- of wat dacht je van het uitproberen of ze al met 5/6 maanden voorop de fiets kunnen. Tuurlijk, als je ze in het zitje propt, zullen ze wel blijven "hangen", maar rond de 9 maanden als ze goed kunnen zitten, is toch verstandiger, niet dan?

Maar natuurlijk is het ene kind sneller dan het andere, maar helaas zie ik om mij heen vaak de ouders die iets graag willen en echt niet het kind dat daar al aan toe is... Ik wacht rustig af hoe mij zoon zich ontwikkelt.....

OOk ik ben het met je eens. Iedereen moet doen wat hij/zij zelf wil maar ik heb op een gegeven moment besloten die vijfde fles er niet af te halen, ondanks dat er veel moeders waren die het wel deden. Lukas is nu 5 1/2 maand en drinkt sinds een paar weken zijn laatste fles weer helemaal op (sinds er rijstebloem door zit, volgens mij vind hij het gewoon lekker).

Maar volgende week heb ik een afspraak op het cb en ik verwacht dat ze dan adviseren de laatste fles eraf te doen. Wel ben ik al een aantal weken aan het wennen met fruit en groentehapje. Maar niet elke dag, het hangt er gewoon van af hoe druk we het hebben.

Stiekem vind ik het wel jammer dat die laatste fles er binnenkort af moet. Ik vind dat namelijk een heerlijk moment.

annemieke

Hallo allemaal,

Ook ik ben het ermee eens! Ik zie het ook zoveel om me heen. Iedereen wil zijn/haar kinderen zo snel groot hebben en dat ze vanalles kunnen enz. Ik heb zoiets van: alles op zijn eigen tijd. Tijs geeft wel aan als hij ergens aan toe is. Laat hem nu maar lekker baby zijn! Het gaat toch al zo hard. Het ene kindje is nu eenmaal sneller dan het andere. Tijs is sterk (was tijdens m'n zwangerschap al duidelijk!) en dat merk je nu ook met bepaalde dingen (hij draaide met 3 weken van buik naar rug). Lichamelijk ontwikkelt hij zich dan ook vrij snel. Waarschijnlijk is hij dan met andere dingen dadelijk wat later. Maar ik denk altijd maar zo, ze leren alles vanzelf op hun eigen tempo en op het moment dat ze er zelf klaar voor zijn.

Tijs is nu 5 maanden en sinds een paar avonden is het kei hard brullen als we hem wakker maken voor zijn laatste fles om 22.30 uur. Dus dat is voor hem niet leuk en voor ons ook niet. Maar hij drinkt hem nu nog helemaal leeg in 15 minuten. Daarom heb ik gisteren voor het eerst wat nutrix door zijn fles van 18.30 uur gedaan. Dat ging er goed in, dus heb ik er vandaag 2 eetlepels doorheen gedaan. En dan kijk ik wel wat hij van de laatste fles nog lust. Hier op het cb hebben ze aangegeven dat Tijs zelf aangeeft als hij die laatste fles niet meer wil hebben. Ik heb nu dus het idee dat hij dit doet met het huilen.

Verder hebben ze op het cb geadviseerd om tussen de 5e en 6e maand alvast te beginnen met het geven van groente- en fruithapjes om eraan te wennen, omdat ze het vanaf de 6 maanden echt nodig hebben. HIer wil ik a.s. zaterdag mee gaan beginnen. Ben erg benieuwd wat ie ervan vindt. Ik verwacht dat als hij dadelijk een groentehapje krijgt en nutrix door de fles, dat hij die 5e fles niet meer nodig zal hebben.

Groetjes,
mama van Tijs

Hoi,

Ben het ook met je eens hoor..
Kay is nu 23,5 week oud en drink nog steeds 2 flessen van 180 cc (180 water en 6 scheppen) en 2 flessen van 210 (210 water en 7 scheppen) en is hier helemaal happy mee. Ook zijn wij pas ongeveer 3,5 week bezig met het laten kennis maken met een fruithapje. Pas sinds 1 week eet hij pas écht een potje op. Wij zijn er ook mee begonnen omdat hij begon te smakken als we gingen eten.

Kay is erg snel met alles en z'n tijd vooruit. Goed op gewicht, lengte etc..
Bij CB zeiden ze toen hij 20 weken oud was dat hij naar 4 flessen mocht maar dat was een complete ramp omdat hij er nog niet aan toe was. Ik heb dus puur op behoefte toen de fles gegeven en van de een op andere dag sliep hij door.

Ieder doet het op zijn manier.. belangrijkste is dat je zelf tevreden bent met de manier waarop jij het doet en je ziet dat je kleine happy is.

Esmé mv kay

Ik ben het helemaal met je eens Leetje.
Volgens het CB hier moet je echt met bijvoeding wachten tot 6 maanden omdat het veel te belastend kan zijn voor de darmpjes.
Natuurlijk is het hartstikke leuk om lekker hapjes aan je kindje te geven, maar ik wacht toch echt nog een maandje hoor. Hij krijgt al wel vanaf 4 maanden rijstebloem door z'n laatste flesje en hij vindt het heerlijk.

En Finn heeft op een gegeven moment helemaal zelf aangegeven dat ie toe was aan 4 voedingen ipv 5. Hij dronk 's morgens z'n fles helemaal niet meer leeg. Kreeg er met moeite 100 cc-tjes ingepropt. Dus geprobeert om z'n fles van 23.00 uur te laten vallen en z'n avond fles wat uit te rekken en dat ging prima!

Ik heb er helemaal geen haast mee om Finn groot te krijgen hoor. Tis m'n tweede en dus laatste babietje en ik ga er helemaal van genieten.

Oh, hij is weer wakker dus ik ga 'm lekker in badje plonzen (nog zoiets geweldigs aan zo'n kleintje, m'n dochter gaat allang helemaal alleen in bad).

Liefs,

Tessie, mama van Juli 05-2003 en Finn 08-2006

Terug
Bovenaan