waarschuwing gebruik maxicosi

Ik lees regelmatig bij verschillende onderwerpen over maxicosi's, maar er viel me een ding op: dat veel vaders en moeders de maxicosi als een wipstoeltje, reiswieg  of kinderwagen gebruiken (met quinny onderstel).

Voor deze dames en heren: onderzoek heeft uitgewezen dat baby's die langere tijd in een maxicosi zitten een grote kans hebben op een slechte lichaamshouding (vergroeiiingen van de rug omdat ze zo in elkaar zitten).

Veel erger: er is een redelijke kans dat je baby STIKT! Ook omdat de baby  in elkaar zit. De maxicosi is een autostoeltje en bedoeld om de baby tijdelijk in te laten zitten. Er zijn hierdoor  wereldwijd al behoorlijk wat blauwe kindjes in het ziekenhuis beland. Bij langere autoritten (meer dan 30 minuten) wordt geadviseerd om je kindje extra goed in de gaten te houden en het liefst tussendoor te pauseren en uit de maxicosi te halen.

Voor de goede orde, maxicosi's zijn perfect als autostoeltje en functioneren wat dat betreft bijzonder goed. Maar het zijn geen wipstoeltjes, reiswiegjes  of kinderwagens! Gebruik 'em dus alleen waar íe voor bedoeld is!

hi

het is toch zo dat een kindje maximaal 2 en een half uur in de maxi cosi mag zitten zonder problemen? Uiteraard moet hij daarna even de beentjes strekken.

Tipje voor mensen die op vakantie gaan met de auto: bij babyrent verhuren ze reiswiegen die je op de achterbank kan bevestigen en waar het kindje in kan slapen tijdens de autorit. Dan kan je langer doorrijden en het is beter voor het kindje.

succes
cami

Hoi Cami,

Ik heb geen idee hoe lang je je baby achter elkaar in de maxi cosi mag laten zitten. Maar het is sowieso natuurlijk handig om heel vaak naar je babytje te kijken om te zien of íe nog wel goed zit en genoeg lucht krijgt. Maar dat doe je volgens mij wel automatisch.

hoi,

ik heb ook gehoord dat je een baby maximaal 1 1/2 tot 2 uur in een maxi cosi mag laten. op de site van maxi cosi staat dat zelfs beschreven en volgens mij maakt het dan niet uit waarvoor je hem dan gebruikt. (auto of kinderwagen) Zolang het maar niet te lang is. En zolang je hem gebruikt waarvoor hij bedoeld is, ook voor op de kinderwagen dus.

Je moet natuurlijk doen wat jij het prettigste vindt.

Zelf ga ik de maxicosi gebruiken in de auto en als ik weg ga met de auto en dan nog iets ga doen bv boodschappen, zodat ik dan alleen het onderstel hoef mee te nemen zonder reiswieg. Maar ga ik naar buiten en niet met de auto weg, dan gebruik ik liever de reiswieg. Dit doe ik ook als we een dagje weg gaan. bv dagje winkelen.

Het heeft rond 8 december in meerdere kranten gestaan en is ook o.a. op het RTL nieuws geweest. Hieronder de tekst:

'Autostoeltje gevaarlijk voor slapende baby'
Nieuw-Zeelandse onderzoekers warenschuwen dat baby's die in autostoeltjes liggen te slapen, kans lopen om te stikken.
Dat blijkt uit een onderzoek dat gepubliceerd is in het Britse wetenschapsblad Medical Journal. Volgens de onderzoekers zou het hoofdje van liggende baby's sneller naar voren rollen. De kaak van de baby zakt dan in de borst, waardoor het ademen bemoeilijkt wordt.

Opname
De onderzoekers bekeken negen gevallen waarbij een baby in een ziekenhuis werd opgenomen met verschijnselen van verstikking. Zij bleken allemaal in een kinderstoeltje geslapen te hebben. Deze baby's hebben het overigens allemaal overleefd.

quote: cami reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('02-01-2007 12:39:43'));

hi

het is toch zo dat een kindje maximaal 2 en een half uur in de maxi cosi mag zitten zonder problemen? Uiteraard moet hij daarna even de beentjes strekken.

Tipje voor mensen die op vakantie gaan met de auto: bij babyrent verhuren ze reiswiegen die je op de achterbank kan bevestigen en waar het kindje in kan slapen tijdens de autorit. Dan kan je langer doorrijden en het is beter voor het kindje.

succes
cami

Ligt de baby dan ook vast in die reiswieg? Want moeten kiezen tussen meer pauzes of een onveilige reiswieg waar de baby uitgeslingerd wordt bij een ongeluk... Dan is voor mij de keuze snel gemaakt.
Ik zou het sowieso op 1,5 uur houden (hoe lang de baby maximaal in de maxicosi ligt), daarmee kom je binnen Nederland toch al een heel eind?

Ik zou het sowieso op 1,5 uur houden (hoe lang de baby maximaal in de maxicosi ligt), daarmee kom je binnen Nederland toch al een heel eind?

Helaas komen wij er niet met 1,5 uur... mijn schoonfamilie woont op  ongeveer 2,5 uur rijden van ons vandaan en mijn eigen familie nog  wat verder... En veel vrienden ook.
Ik hoop dat ze er begrip voor hebben en dat ze maar wat vaker onze kant uit komen. Wij zijn meestal degenen die heen en weer karren...

Terug
Bovenaan