Wakker maken of laten slapen voor voeding?

Hallo allemaal!

Ik zit met een luxe-probleempje...
Mijn zoon is nu ruim 9 weken oud en een ontzettend makkelijke en vooral slaperige baby! Zo makkelijk dat hij niet uit zichzelf, op het tijdstip dat hij moet komen, komt voor een voeding. Ik maak hem nu om de vier uur wakker voor de voeding, maar dan valt hij tijdens zijn fles zo weer in slaap! Na veel gepor en geblaas in zijn gezicht krijgt hij met moeite soms 150 cc weg. Maar meestal redt hij dat niet, want dan krijg ik hem niet meer wakker! Na het boeren wordt hij wel weer een beetje wakker maar wil hij echt zijn fles niet meer. Even spelen in de box, maar hij is dan al snel weer moe, en breng ik hem zonder  dat hij een kik geeft  weer naar bed.  
Ik zou hem op zich wel uit zichzelf willen laten komen, maar ik ben bang dat dan het ritme weer  helemaal in  de soep loopt terwijl ik juist zo blij was dat ik zelf weer een beetje een ritme terugkrijg. Vooral 's avonds wil ik graag uiterlijk om 23.00 uur uitkomen voor de laatste voeding. Hij krijgt trouwens 5 voedingen van 150 cc die vaak niet opkrijgt...

Mijn vraag is dus eigenlijk, zou ik hem wakker moeten maken zoals ik nu doe met daarbij dus een slapend kind halverweg zijn fles, of moet ik hem laten slapen en uit zichzelf laten komen met alle gevolgen van dien? Wat vinden jullie en hebben jullie tips?

Groetjes,
Marina  

Hoi Marina,

Ik zou je baby zeker wakker maken voor het eten. Jij bent degene die bepaalt wanneer er gegeten moet worden, ander heb je totaal geen ritme in je dag.
Je kindje zal vanzelf jou ritme oppakken en langer wakker blijven. Geen zorgen hoor, hij is pas 9 weken oud...

Wellicht is een tip om tussen de voeding door zijn luier te verschonen. Mijn ervaring is dat ze door de kou op hun billen weer wat wakker worden en daarna goed drinken.

Je kan hem ook na de voeding weer in bed leggen en wanneer hij weer wakker wordt, niet meteen voeden, maar eerst even laten spelen. Daar krijgen ze ook honger van...

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes! Suus

Hoi,

Ik ben totaal niet eens met suus, mijn jongste wilde sávonds ook niet wakker worden om te eten, ik gaf/geef de borst maar vaak kreeg hij er niet eens een leeg, wij idd maar porren blazen schone luier, uit ellende toch maar naar bed,,als een kind niet wil eten kun je ze ook niet dwingen.
Zolang ze overdag genoeg binnen krijgen is dat ook echt geen probleem, nu zou dat tussen de 6-8 voedingen moeten zijn per 24uur.

Probeer de voor laatste voeding iets later te geven en laat je kindje dan lekker slapen tot ze vanzelf weer komen, met 9weken oud al op tijd moeten leven is ook niks!

Gr MJ

Ik zou je kindje overdag wel om de vier uur voeden, wakker maken dus. Ik deed dit in het begin niet en toen kreeg mijn zoon veel te weinig voeding binnen op een dag.
Als hij 's avonds om 23.00 uur niet meer wakker is te krijgen kun je wel kijken wanneer hij uit zichzelf komt. Dat zou ik doen tenminste. Misschien wil hij wel doorslapen en dan heb je meteen ook kans dat hij 's ochtends veel beter eet. Dit zou je 1x kunnen proberen. Als dit niet werkt toch maar weer wakker maken, zeker omdat je vertelt dat hij niet echt supergoed drinkt. Maar ja, niet ieder kind drinkt 200cc zomaar leeg. Dat geldt ook voor volwassenen natuurlijk, de een eet meer dan de ander.
Succes!
Groetjes, Noor mv Skip en Bo.

Ik heb er ook voor gekozen om mijn zoontje zeker elke 4 uur te voeden overdag. Meestal kwam hij zelf wel overigens. Ik gaf overigens borstvoeding en deed een combinatie van voeden op verzoek en voeden op tijd. Dus  na elk slaapje en tussen de voedingen maximaal 4 uur. Op gegeven moment zat ik op 5 voedingen en na de 4e voeding viel hij op gegeven moment in slaap. De 4e voeding was al vroeger dan normaal, namelijk om 5 uur. Ik gaf de laatste voeding normaal om 23 uur. Ik zou dus niet uitkomen, dilemma dilemma. Extra voeding of laatste voeding verschuiven? Het was tijdens een vakantie met de hele familie en mijn zussen en moeder zeiden, laat hem maar slapen en als hij wakker wordt voed je hem gewoon. Hij sliep tot 22 uur(er zat nu dus 5 uur tussen) en toen heb ik gevoed en vervolgens ging hij om 23 uur naar bed en sliep hij gewoon weer tot 7.30 uur. Sinds die tijd hield ik 22 uur aan als laatste voeding, op gegeven moment verschoof ik dat naar 21 uur, dat was toen hij bijvoeding kreeg en nog maar 4 voedingen nodig had.

Ik maakte me de eerste maanden ook voortdurend zorgen, krijgt hij wel genoeg? groeit hij goed enz enz. En ik vond het ook best vermoeiend, maar als ik nu terug kijk valt me op dat hoezeer ik ook een vast schema wilde hij uiteindelijk zelf zijn ritme bepaald.
Ik begrijp dat jij flesvoeding geeft en dat dat iets verschilt, omdat je altijd ziet wat hij laat staan, met als gevolg dat je wellicht bang bent dat hij tekort krijgt. Mijn persoonlijk advies naar jou toe is hem gewoon overdag elke 4 uur voeden en zolang hij voldoende poept en plast en lekker in zijn vel zit, je niet druk maken over wat hij laat staan. Uiteindelijk zorgt hij zelf wel dat hij voldoende binnen krijgt. Het werkt zo ook met borstvoeding, dan weet je niet eens wat ze binnen krijgen. Voor wat het moment van voeden zelf betreft(als hij dus al snel moe is): tussendoor verschonen hielp bij mijn kleine erg goed en misschien iets eerder wakker maken, zodat hij ook tijd heeft om even lekker wakker te worden in plaats van dat hij nog half slaapt en dan al moet eten...Overigens een half uurtje speling kan ook geen kwaad hoor, misschien wordt hij 10 minuten na zijn voedingstijd wel uit zichzelf wakker.

Succes

Hoi Marina,

Wat lekker dat hij zo veel slaapt.( Gaat echt wel snel over hoor  Jordy wordt bijna een half jaar en is nu wel veel wakker)  Kun je zelf ook goed bijkomen en aan je nieuwe leventje wennen. Teminste dat vond ik in elk geval.

Ik gaf Jordy bv en dat deed ik op verzoek. Met 10 weken had hij in 1 keer besloten dat hij niet meer zo veel voedingen nodig had.
Hij was de hele dag al uit zijn doen en daardoor kwam mijn schema natuurlijk niet uit .
Hij kwam niet voor de voeding om 19 uur maar om 20.30 uur. Terwijl hij eigenlijk weer om 22 uur de volgende zou krijgen. We hadden toen besloten om maar vroeg naar bed te gaan en dat ik wel zou voeden als ie kwam.
En ja hoor om  5 uur werd IK wakker met borsten die op knappen stonden , maar het menke lag nog prins heerlijk te slapen. Heb hem laten liggen tot 6 uur en van de pijn moest ik toen wel voeden.

Sinds die tijd slaapt hij door als hij de laatste fles na 19 uur krijgt. ( Dus van 19.30 uur tot 7.30 uur) Ik had meer moeite om me aan te passen dan hij want het waren wel 2 voedingen achter elkaar die gelijk liet vallen.

Veel succes ermee! Hoop dat je net zo'n makkelijk menke krijgt als die van ons.

Groetjes Wendy

Hoi,

Net als Daniels mom  heb ik er ook voor gekozen om mijn  dochtertje zeker elke 4 uur te voeden overdag. Ook zij kwam meestal zelf om de 4 uur. Ik  geef ook borstvoeding en doe een combinatie van voeden op verzoek en voeden op tijd.  Ik zit nu ook op 5, soms 6 voedingen. De laatste voeding is tussen 20.00 en 20.30 uur. Dat is al weken zo.  In het begin gaf ik de laatste voeding tussen 22.00 en  23.00 uur. Meestal maakte ik haar dan wakker, maar ze dronk dan heel slecht. Daarom besloot ik  na 19.00 uur haar niet meer wakker  te maken voor een voeding  en haar zelf  te laten komen. Een tijd kwam ze tussen 02.00 en 03.00 uur en nu slaapt ze door tot 06.00/07.00 uur.
Mijn dochter sliep en slaapt nog steeds veel (vind ik).

groet Irene

Ben het totaal niet eens met Ssunshine dat jij degene bent die bepaalt wanneer er gegeten wordt... Er wordt niet voor niets steeds aangeraden te voeden op verzoek. En jij wil toch ook niet gedwongen worden om te eten?! Ik begrijp je twijfel wel Marientje, onze dochter is heel luidruchtig 's nachts en ik dacht die eerste weken steeds dat ze wakker was en honger had. Zat uiteindelijk helemaal vertwijfeld met een slapend kind in m'n armen en wist niet wat ik moest doen. Onze dochter was erg licht bij de geboorte, ik kreeg het advies om, zolang ze nog geen 7 pond woog, maximaal om de 4 uur te voeden overdag. Ze is nu 3,5 maand en zit op 5 voedingen (heb er ooit 11 gedaan als zij dat wilde) en ze slaapt 's ochtends minimaal tot 7 uur door terwijl de laatste voeding op z'n laatst om 23 uur is. Ik denk dat je baby alleen maar onrustig wordt als jij probeert vanalles op te dringen en schema's probeert op te leggen. En steeds wakker maken zal hem ook gaan irriteren.

Terug
Bovenaan