Wakker maken of laten slapen voor voeding?

absoluut laten slapen, tenzij ze echt veel te weinig binnenkrijgt.
Ik heb bij beide kinderen ze altijd zelf laten aangeven wanneer ze honger hadden, en er komt vanzelf ritme in. Mijn dochter heeft 6 maanden borstvoeding gehad met flesvoeding als ik er niet was (mevrouw wenste geen opgewarmde melk te drinken, snap jij het??) en mijn zoon drinkt sinds hij 5 weken is voornamelijk flesvoeding (nu alleen nog maar fles). Hij is heel hongerig en red het vaak geen 4 uur op een voeding, dus komt vanzelf. Als hij dan een keer slaapt is het laatste wat ik wil hem wakker maken!
Ik ga ervan uit dat een baby vanzelf wel honger krijgt en dan wakker wordt, dus zolang dat niet gebeurt, lekker laten slapen. Dan wel met de kanttekening dat hij/zij  goed moet groeien en de voeding niet echt nodig heeft op dat moment.

Zal ik dan maar bedanken voor de reakties  haha.
Ik zat er namelijk ook erg mee ! Gisterenavond echt een dip.
Ze had om 19.30 uur  voor het laatst gehad, maar wist niet of ik ze nu voor de nacht nog wakker moest maken, of niet.  Want ze sliep pas rond 21.30 uur.
Ik heb ze toch laten liggen. En ze kwam om 3.15 uur. En toen om 7.15/7.30 uur.
Die nacht ervoor 20.45 uur  voor het laatst gehad en toen kwam ze 4.15 uur.

Het liefst wil ik ze dan 's ochtends om 7.30 uur, maar na de voeding van 4.15 uur is dat dan weer te vroeg.
Hoe zouden jullie dat doen? Zucht !

Hallo moeders,
Ik ken het dillema.
Ik heb een zoontje van 14 weken oud, en die slaapt vanaf 20.00 uur
(net na de laatste voeding) door totdat ik hem zelf om ca. 6.30 uur wakker maak,
om te voeden voordat de andere kinderen naar school geholpen moeten worden.
Ik vond het best heftig zo'n lange nacht zonder voeding, want er blijven overdag dan maar 4 voedingen over.
Maar voor mijn gevoel gaat het goed, hij is veel wakker overdag, en rustig en heel tevreden. Dat moet toch een goed teken zijn?

Hoi Marina, het blijft lastig he die ritmes. Ze doen het helaas niet volgens jouw geplande schema, dat vond ik in het begin ook erg frusterend. Ik heb me er op gegeven moment maar bij neergelegd. Maar soms steekt het de kop op, als ik vind dat hij bij de laaste voeding niet genoeg heeft gehad, maakte ik hem als naar bed ga wakker om te voeden, maar hij wilde niet hoor. Daniel is nog steeds(hij is 8,5 mnd) regelmatig aan het schuiven met zijn ritme. Ik denk dat wanneer je je erbij neerlegt dat ze zelf hun ritme bepalen, al wat meer rust krijgt. Overdag kan je natuurlijk wel wat aansturen, maar vooral het moment van de laatste voeding laten vervallen of verschuiven is toch even doorbijten. Want dan komen ze waarschijnlijk toch 's nachts. Misschien kan je proberen of hij op een andere manier weer in slaap valt(speentje, even knuffelen, beetje water) en dat hij dan in elk geval leert om 's nachts zonder voeding te doen. Maar ja, als hij echt honger heeft... je doet er zo weinig aan en het komt uiteindelijk wel goed. Ik vond de 1e 3   maanden zelf erg lastig,maar daarna werd het wat rustiger.
Veel sterkte en vooral lekker genieten hoor :) Maar dat doe je vast wel.

Groetjes, Yvette

Hoi Yvette,
Bedankt voor het reageren. Het is inderdaad nog lastig. Ze is 2 nachten doorgegaan van 19.30uur tot 4.30uur maar nu komt ze weer 2 nachten om 3.00 uur. Ik snap dat niet hoor!
Dan denk ik weer, moet ik ze weer wakker gaan maken om 23.00 uur?!
Zucht...
Ik kan ieder geval even proberen te knuffelen, een speen wil ze niet
(het is een meisje, maakt niet uit).

groetjes Marina

hallo, dames.

heb even de laatste berichtjes bekeken maar ben toch van mening dat marina haar dochter voor de laatste voeding wakker moet maken. Vooral omdat ze dus altijd snachts nog komt, ik heb dit met mijn dochtetje ook gehad.
Jou dochter kan al een flink stuk achterelkaar slapen. alleen zijn de tijden nog niet goed, als je haar voed na 23 uur dan slaapt ze waarschijnlijk de nacht op een geven moment door. het is geen garantie natuurlijk, maar denk dat dit bij jou wel werkt.

Lois had soms ook moeite met wakker worden voor die laatste fles. toen hebben we het bad ritueel naar de avond verschoven en een half uur voor de laatste fles lekker in bad, word ze echt wel wakker van haah en dan de fles en zzzzzzzzzzzzz als een roosje haha

hoop dat je snel je ritme kan vinden. lois slaapt nu zeker al 2 wk door zalig. ze komt wel vroeg half 7 meestal, soms 6 uur of soms 7 uur, maar goed soms ligt ze om 22 uur op bed. ligt eraan hoelaat ze smorgens komt. maar ze drinkt ook al veel momenteel. 5 x 165 ml.

succes.
gr bambi

Hoi Bambi,

Ze heeft vanacht geslapen tot 5.30 uur vanaf 19.30 uur  dus het gaat alweer beter.
Nee, ik maak ze niet meer wakker. Ik had iemand van Borstvoeding Natuurlijk  aan de lijn gehad. En die zei, je moet het zelf weten. Waar jij je prettig bij voelt. En ze zegt   je kindje houd toch d'r eigen ritme aan hoor.

Dus ik hoop dat ze die 5.30 uur nog op ga schuiven. En ik probeer het 's avonds te rekken naar 20.00 uur ofzo.
Als het lukt hoor.

Doei, groetjes Marina

Terug
Bovenaan