wakker maken voor een voeding

Hi,

Gek word ik van al die tegenstrijdige verhalen. Als onzekere nieuwbakken moeder wordt je daar niet zekerder van. Ik ben sinds 14 dagen moeder van een lief klein meisje.

Wie kan mij helpen. Een zegt je moet je baby om de 3,5 uur wakker maken voor een voeding. De ander zegt lekker laten slapen. Wat is het nu???

Omdat mijn borstvoeding volgens mij niet toereikend is voor Julia krijgt zo 's avonds na de borstvoeding bijvoeding en 's nachts krijgt ze helemaal een flesje. Overdag gaat de borstvoeding nog wel maar ook hier twijfel ik over, omdat ze 's middags niet meer wil gaan slapen na een voeding.

Voor ons het ook belangrijk dat wij haar een schema krijgen, waarin ze 's nachts lekker doorslaapt, zodat papa en mama ook even kunnen bijtanken. Want dat is nu niet echt het geval.

Ik hoor graag jullie bevindingen.

Groetjes
Brootje

Hoi

Je hoeft je kleintje niet perse om de zoveel uur wakker te maken, alleen mogen ze in het begin niet al te lang zonder voeding. Als er 3-4 uur tussen zit, kan dat prima hoor, zolang er voldoende goede plasluiers zijn   op een dag, en je kindje tevreden is.

Zeker in het begin is flesvoeding funest als je je productie een beetje op peil wil brengen.
Borstvoeding werkt op vraag en aanbodprincipe, als je andere voeding erbij gaat geven, is dat verstoord, en kan je productie aardig kelderen. Dit is goed te voorkomen/verhelpen door je kindje zo vaak mogelijk aan te leggen.
Tijdens regeldagen kan je zowiezo het gevoel hebben dat je te weinig melk hebt. Je kindje maakt dan een groeispurtje, en heeft ineens meer melk nodig, wat jij nog niet hebt. Dit regelt zich vanzelf door lekker rust te nemen, en je kindje zo vaak als het wil aan te leggen. Meestal duurt dit een dag, soms iets langer.Dit wordt wel moeilijker als je flesvoeding erbij geeft. Dat je kindje niet in slaapt valt na het drinken, wil niet zeggen dat je niet genoeg voeding hebt. Op een gegeven moment gaan ze gewoon steeds langer wakker blijven, ook tijdens/na het drinken.

Het is denk ik wel een beetje teveel gevraagd om nu al te willen dat je kleintje doorslaapt, het is 2 weken oud! Tuurlijk ben je moe, je hebt net een topprestatie geleverd! Neem overdag voldoende rust, ga desnoods wat eerder naar bed, laat het huishouden even voor wat het is. Een kleintje heeft het gewoon nodig om regelmatig bij mama te zijn. Denk je eens in dat jij 9 maanden onafscheidelijk was van je moeder, en ineens zou je een nacht zonder haar moeten in die enge wereld.

Het is wel zo dat het dag/nachtritme in het begin vaak is omgedraaid. Wat je kunt doen is overdag je kindje zo vaak mogelijk aanleggen, alles lekker licht laten, ook de slaapkamer, radio/tv aan voor wat geluid, en 's nachts alles zo donker mogelijk laten, ook tijdens het voeden, niet teveel praten, zodat je kindje niet teveel wakker wordt en weer lekker kan gaan slapen na het drinken. Wie weet helpt het een beetje.

Sorry, het is een heel verhaal geworden, hopelijk is het een beetje te volgen, en anders zeg je het maar

Succes! En geniet van je kleintje!

Groetjes
Eleanor mv Tristan(29-04-06)

Hoi,

Ik heb alleen mee gekregen van mijn kraamhulp dat die kleintjes niet langer dan 8 uur zonder voeding mogen, omdat ze anders uit kunnen drogen terwijl ze slapen. Ik heb Rosa echter nooit wakker gemaakt, ze werd zelf wel wakker als ze honger had. En na een maand of drie geldt het helemaal niet meer. Doorslapen vind ik ook een vrij vroege wens. Wat ik deed was slapen als zij sliep, dus ook 's middags. Dat hielp wel.
De tips hierboven zou ik ook aanraden om het dag/nacht gevoel bij te brengen. Het is vooral belangrijk dat je 's nachts geen licht extra aan doet en ook zo weinig mogelijk praat. Dan komen ze meestal wel in het ritme van 's nachts alleen maar even eten en dan weer slapen. en inderdaad, ze zijn overdag steeds meer wakker. Gezellig toch?

groetjes,

Desiree

Hoi Brootje,
Ik weet hoe jij je voelt. Totaal gebroken en gesloopt waarschijnlijk. Was ik ook na de geboorte van mijn eerste. Die uitputting had ik niet verwacht. Even ter opbeuring: het wordt beter! Helaas kan dat nog wel even duren. Doorslapen is niet af te dwingen, dat bepaald elk kindje zelf.
Maar even over dat wakker maken; ik sluit me aan bij voorgaande schrijfster. Ik zou haar alleen wakker maken als ze echt 8 uur achter elkaar slaapt. Ze is immers nog vrij jong. Vanaf 2 maanden ofzo deed ik dat eigenlijk niet meer. Meestal worden ze toch wel uit zich zelf wakker.
Wat betreft die bv: kijk gewoon wat je gevoel zegt. Als je het fijn vindt om bv te geven ga je er mee door. Vind je het te vermoeiend, dan kun je het misschien ook gedeeltelijk gaan geven. Volgens mij kan dat ook.
Ik wil je eigenlijk maar een enkel goed advies geven: ga op je eigen gevoel af!!!!!! En dat is echt heel belangrijk, want wat je zegt, als nieuwbakken moeder ben je onzeker. Van al die goedbedoelde adviezen (en tegenstrijdige) raak je de kluts kwijt. Ga je eigen weg want niemand anders kan de beslissingen over bv. of dagindeling maken. En voel je niet te snel schuldig. Je probeert het beste voor je kindje (en voor jezelf) te doen.
Succes.
Groetjes Ivy

Hi,

We gaan ons er maar bij neerleggen dat we voorlopig haar ritme maar volgens en het niet gaan afdwingen. Misschien dat dat een beetje rust brengt. We willen misschien ook te veel en vergeten dat ze nog maar 16 dagen oud is.

Maarja door het dat gebrek aan slaap zie je de dingen niet altijd even helder meer. Wat ik wel heel lastig vind, is dat ze 's middags na een bv met geen mogelijkheid weer in slaap te brengen is. Ze blijft wakker en onzettend huilerig. 's Ochtends slaapt ze wel lekker na een bv. Ik had haar gisteren om 13.30 uur wakker gemaakt, omdat ze al 4 uur geen voeding heeft gehad. Nou mevrouw is daar niet van gediend, want de rest van de middag is ze niet meer rustig te krijgen.

Wat ik nu steeds doe is haar overdag zoveel mogelijk bv te geven en vanaf de voeding van 18.00 uur geef ik een flesje toe. 's Nachts krijgt ze volledige flesvoeding (Nutrilon standaard). Maar dan is het ook 's nachts lastig om haar weer in slaap te krijgen. Ze krijgt dan 100cc. Ik had altijd het idee dat baby's na een voeding met een volle buik lekker in slaap dutten, maar is dus niet het geval. Ze heeft zo'n fles ook in 10 min. leeg gedronken. Ze slaapt nu ongeveer 4 uurtjes achter elkaar.

Waar ik me wel zorgen over maak is het feit dat ze al een week geen poep heeft geproduceerd. Ze laat wel windjes en plast voor de rest wel. Ik heb met de wijkverpleegkundige afgesproken dat ik vandaag zou bellen daarover. Dat heb ik net gedaan en ze belt me straks terug. Ben benieuwd wat we daar aan kunnen doen. Ben bang dat ze anders ontzettend pijn in haar buikje krijgt, ga maar eens na bij jezelf!

Vertrouwen op je gevoel, vind ik nog lastig hoor. Ik ben altijd pietje precies en wil alles volgens "het boekje"   doen, maar daar moet ik vanaf stappen en dat valt niet mee.

Groetjes
Brootje

P.S. ik vind het erg fijn om zo mijn verhaal aan jullie kwijt te kunnen.

Hoi,
Wat je misschien wel kan doen om haar beter in slaap te laten vallen na haar late voeding is een andere speen gebruiken. Eentje waar ze een beetje moet werken om haar voeding binnen te krijgen. Daar wordt ze dan moe van en valt ze misschien wel direct na de voeding in slaap.
Enne...over 'volgens het boekje' vergeet het maar, maar dat had je zelf ook al door. Ik heb nu drie kids en ze zijn allemaal anders en hebben hun eigen eigenaardigheden. Het wordt wel makkelijker, maar bij elk nieuw kindje moet je weer uitvogelen hoe het werkt.
Ivy

Het begin is inderdaad erg vermoeiend.
Ik vroeg me af (het is iets om te overwegen, als het je wat lijkt) of het niet voor jezelf veel rustiger is om 's nachts juist wel borstvoeding te geven? Wij hadden onze kleine in de kinderwagen naast ons bed liggen en als hij honger had, "slingerde" je hem met één arm uit de wagen en gaf ik hem liggend in bed de borst. En na de bv werd hij met hetzelfde gemak weer in de wagen gelegd. Je was veel sneller en met minder moeite klaar.

Toen ik na 3 maanden bv gegeven te hebben hiermee stopte en hij in zijn eigen bedje sliep, kwam het nog wel eens voor, dat hij 's nachts wakker werd en dan moest ik helemaal naar beneden naar de keuken om een flesje te maken en dat viel best tegen qua hoeveelheid werk. Dan vond ik dat voeden in bed veel relaxter.

Nu moet ik zeggen dat ik met mijn grote baby die al in week 1 doorsliep (reactie van het CB op mijn vraag of ik hem niet 's nachts moest wakker maken voor een voeding: "Welnee, hij weegt toch 9 pond? geniet ervan, laat hem lekker slapen") enorm verwend ben.

Geef jezelf en je kleintje de tijd en probeer gewoon, welke goed bedoelde adviezen jou het meest aanspreken en voor jou het beste werken.

Hallo,

Wat bij ons inderdaad hielp was een andere speen, waardoor ze er 20 min over deed om de fles op te drinken. Daar wordt ze dan goed moe van. Soms begon ze te huilen na de fles maar dan had ze gewoon nog zuigbehoefte en met een speentje viel ze dan heel tevreden in slaap. En verder is het toch een kwestie van tijd; wij dachten na twee maanden; wanneer gaat ze nu eindelijk eens doorslapen? Want om je heen hoor je allemaal verhalen over kindjes die met 3 weken al lekker doorslapen. Nou, vergeet het maar, want er zijn er meer die met die leeftijd nog niét doorslapen dan wel! Na 3 maanden sliep ze van de één op de andere dag tot 6.30 uur en sindsdien (met hier en daar een uitzondering als ze zich niet lekker voelt of de 23.00-uur-fles maar de voor de helft leeg heeft) slaapt ze netjes van 23.30 tot 6.30 uur! Gewoon nog geduld hebben dus...  Ze geven het zelf aan.
Nou, heel veel succes; er komen echt wel rustiger tijden!

Terug
Bovenaan