Wakkertijd 6 maanden

<p>Hi!</p><p>Onze zoon is bijna 6 maanden. Ik merk dat zijn slaapjes weer korter worden (30 min) en we zijn aan het stoeien met zijn wakkertijden. Doordat hij weinig slaapt op dit moment zijn slaapsignalen moeilijk te herkennen omdat hij heel de dag moe lijkt te zijn. <br /><br /></p><p>Hoe was/is bij jullie slaap het slaapritme en welke wakkertijden hadden/hebben jullie?</p>

Mijn dochter is 6.5 maand.
Meestal rond 6.00 wakker. Dan een fles en dan slaapt ze tot 7.00
Slaapje van 9.30-10.00/10.15 ofzo, meestal erg kort..
Dan een slaapje van 13.00-14.30 of langer (vaak zit ik er na 30 minuten wel naast om haar weer terug in slaap te krijgen, even terug in slaap 'dwingen', op haar zij leggen en vasthouden tot ze de rust heeft verder te slapen.
Als ze tot 14.30 ongeveer slaapt doet ze nog een slaapje van 16.45-17.15 ofzo. Soms slaapt ze dr middagslaapje tot 15.30 en dan krijg ik haar geen 3e keer in bed.. 
s Avonds om 19.30 slapen.
Dus wij stoeien een beetje met 2/3 slaapjes per dag... t is net hoe het uitkomt. Tussen de slaapjes is ze zo'n 2.5-3 uur wakker. Maar ze kan bijv. wel van 15.30-19.30 wakker zijn, vind ik heel lang maar ze red het gewoon en is vrolijk! 
Wakkertijd was een maand terug nog 2-2.5 uur... schuift nu al op naar 2.5-3 uur. 
Maar elk kind is anders. Mijn oudste dochter kon op deze leeftijd écht niet wakker zijn van 15.30-19.30, maar mijn jongste red dit dus wel.. misschien ook meer afleiding in huis en minder snel 'verveeld' ofzo?
Korte slaapjes zijn helaas wel normaal hoor.. kinderen hebben een slaapcyclus van 30-45 minuten en het is de kunst ze daarna weer terug in slaap te krijgen. Lukt mij ook lang niet altijd hoor, er zijn ook dagen dat ze hier maar 3x30 minuten slaapt... maar ik wil gewoon persé dat ze een lange middagslaap doet als ze in de ochtend maar 30 minuten geslapen heeft. Dan rek ik dat slaapje tot 13.00, dan is ze echt wel moe en lukt een lange middagslaap vaak wel

Wakkertijd bij mijn dochter van 6,5 maand is 2/2,5 uur. Gemiddeld. Soms jengelt ze na een uur wel eens en laatst was ze van 15-19 vrolijk wakker. 1 x gebeurt hoor. 
Hier is t:
7.00/7.30 fles
08.45 -09.45 slapen 
10.00 fruit
11.00 fles
11.30-12.00 naar bed. (Zo lang mogelijk rekken, slaapt ze lang  
14.00/14.30 wakker 
15.00 fles
16.15-17.15 slapen
17.30 warm eten
19.00 fles en slapen

Hoop dat je er wat aan hebt!

Tussen 6 en 9 mnd zou je van 3 naar 2 dutjes kunnen gaan, zeker rond 8/9 mnd. Je kunt oefenen hiermee en ook zelfstandig in slaap laten vallen en wat ik altijd deed bij korte slaapjes is om weer in slaap te laten vallen, even troosten, zit er een boertje dwars of even over buikje masseren. Een half uurtje slapen is net te kort voor een slaapcyclus. 

De ene keer gaat het makkelijker en er gaat ook een paar keer oefenen aan vooraf, maar als je je baby uit bed haalt na een half uur slapen dan leer je hem ook dat dat oke is. 

Bij ons werken de richtlijnen van droomritmeboek redelijk. Met 6 maanden kon hij 1,5 tot 2 uur wakker blijven. In dat boek staat: 3 slaapjes (of 4 als t hele korte zijn) , wakkertijd 2 uur, 1,5 uur, 1,5 uur, 3 uur.
Alleen 3 uur wakker blijven redt hij echt niet, dus als hij wakker is om 5 uur, ligt hij om 7 uur in bed. Als zn slaapjes heel waren en hij vroeg wakker en we al om 3 uur drie slaapjes hebben gehad, las ik nog een powernap in van 30 min - 45 min. Soms valt hij dan juist in een diepe slaao natuurlijk, maar goed, dan maak ik hem maar wakker. 

Hey! Mijn zoontje is 6,5 maand. Hij is altijd al een niet geweldige slaper geweest overdag (soms wel tien keer terug), maar dit gaat sinds hij 6 maanden is ongeveer ietsje beter. 
Komt ons ritme:
- 7:00 wakker (vaak al eerder, rond 5, aan het kletsen, maar met het babyfoon muziekje valt hij vaak weer in slaap tot 7) & fles met pap en banaan
- 9:30/10:00 slaapje. Vaak kort (45 min), maar toevallig gister anderhalf uur.
- Als hij wakker is fruit
- 12:30 fles of lunch met water (bijv in het weekend 'oefenen' we daarmee, omdat we dan tegelijk kunnen eten. Doordeweeks krijgt hij dan gewoon nog een fles melk)
- 13:30/14:00 naar bed. Als we pech hebben weer maar 45 min, maar als we geluk hebben is dit slaapje langer en tot ong 15:30.
- 15:30 fles
- 17:15 avondeten
- 19:00 naar bed
Soms (als het tweede slaapje kort is) redt hij het dan niet tot de nacht, dus is er een derde slaapje. Maar ik merk wel dat het steeds meer begint op te schuiven naar twee slaapjes.

Oja, bij ons is de wakkertijd meestal tussen de 2 en 3 uur. Probeer vaak wel uit te gaan van rond de 2,5 a 3 uur wakker, maar soms (bijvoorbeeld 's ochtends als hij net wakker is) maakt hij zich zooo druk met klauteren en tijgeren dat hij echt om 9:15 - na iets meer dan 2 uur dus - al toe is aan zijn bed.

Bij ons is de kleine vent ook 6 maanden. 
6.30-7.00 wakker en fles
8.30 tot 9.30 slapen soms iets langer
10.00 fruit
11.30 fles daarna naar bed
12.00 tot 14.00/15.00 slapen
15.00 fles 
16.00-17.00 slapen
17.00 warm eten 
19.30 fles en naar bed
Dit is ons schema

Terug
Bovenaan