Ieder kind is uniek. Zo ook het ritme. Je kunt ze niet in een schema proppen, ook al zouden wij dat soms heel graag willen ? Heel lang ging onze dochter rond 18u al slapen. Een avond voeding had geen zin. 's ochtends vroeg wel erg vroeg wakker. Ik vond die avonden zalig. Eindelijk weer tijd voor elkaar. Alleen ging ze er een zooitje van maken en werd iedere dag letterlijk anders. Na weken onrust hebben we besloten toch in te grijpen, omdat het met de oefenhapjes heel lastig werd (kwamen dus vaak niet aanbod) en ik totaal geen afspraken kon maken omdat ik nooit wist welk ritme we zouden hebben.
Volg je kind. Iedereen is anders en als je grote onregelmaat zoals ons ervaart, probeer dan de eettijden enigzins vast te leggen. Een ritme dat voor jullie werkt. Die van ons is nu 7/8 uur pap, 10u/10.30 fruit, 11.30-12.30 fles, 15u/16u avond eten (later op de avond is ze hier te moe voor), 19/20u laatste fles.
En moe is moe. Onze dochter kan nog niet lang wakker blijven en doet naast een lange middagslaap, schoonheidsslaapjes tussendoor. Moe is dus moe en dan lekker slapen. Als het echt tijd is om te eten en ze nog slaapt, maak ik haar wakker. Gebeurd gelukkig zelden. Ze vindt het niet erg. Altijd vrolijk kind ?