Wanneer alleen trap op/af

Hoi!
Wanneer lieten jullie je kindje alleen de trap op en af gaan?
Onze zoon wordt in maart 3, en wij lopen altijd nog achter hem als hij de trap op gaat en voor hem als hij naar beneden gaat. Hij valt echt nooit (afkloppen). Nu ben ik niet echt een heel bezorgde moeder of zo maar wanneer is het tijd om hem zelf naar boven te laten gaan? Ik vind het nogal een dingetje. Bijvoorbeeld mama beneden in de woonkamer, papa boven op de slaapkamer en peuter naar papa toe laten gaan.

Ik hoor het wek

Groetjes!
 
Onze dochter van 2.5 loopt al geruime tijd alleen de trap op en af. Ze is nog nooit gevallen. En ik vertrouw haar erop dat ze zelfstandig net zo netjes de trap afloopt als wanneer we er bij zijn. Leuning vasthouden. En netjes tree voor tree. Maargoed, ik ken jouw kindje niet :)
 
Mijn oudste was nogal bangig en durfde sowieso pas met 2 jaar de trap zelf af en op, en tot bijna 3 jaar moesten wij erachteraan lopen.

Mn jongste kroop met 9 maanden al de trap op. Vanaf 20 maanden gaat ze helemaal zelf denk ik. Ze is nu ruim 2 en ik ga nooit meer mee. Ze roept ook geregeld: Ik ga even naar boven mama, zo terug! En hop daar gaat ze en ze komt vanzelf wel weer beneden ;) T is nog nooit mis gegaan.
 
Ik zou het zeker wel vetrouwen nu hij bijna 3 is, en als hij het zelf aandurft. Zoals ik zei durde mijn oudste dochter het ook pas rond de 3 jaar aan, mn jongste al met 1.5 jaar ;)
 
Ik vind het ook een beetje afhankelijk van de trap. Wij hebben een zoontje die ook in maart 3 wordt. Nu is het best een donderstraal en kan hij rustig van tree naar tree springen, dus om die reden loop ik met m mee. Maar onzd trap is ook nog eens heel stijl en heeft aan de zijkant een opening naar de hal waar hij vanaf kan vallen. Bij mijn moeder thuis is de trap veel minder stijl en kan hij ook niet zo makkelijk in 1 klap naar beneden vallen, dus daar gaat hij wel zelf, terwijl ik onder aan de trap meekijk.
 
Mijn dochter is nu 3,5 en bij 2 trappen loop ik bij haar. De andere trap in het huis is wat makkelijker lopen, de treden zij minder hoog en er zitten 2 bochten in waardoor je niet snel van boven naar beneden valt zoals wel bij de andere 2 trappen. 
Hangt hier dus van de trap af, maar ook zeker van dochter. Die kan ineens besluiten dat ze een paar treden naar beneden wil springen of dat ze een pirouette wil maken. Volledig onbetrouwbaar in trap lopen en voor de duvel niet bang.
Mijn zoon liep de trappen zelfstandig voor hij 3 was. 
 
 
Terug
Bovenaan