Wanneer alleen trap op/af

Mijn dochter ging vanaf 2,5 a 3 jaar regelmatig zelf. Ze is wel een heel rustig en voorzichtig meisje. En ze mag van mij niet klimmen met spullen in haar hand.
 
Ik herken het wel hoor. Hier een mannetje van 2.5 die met 11 maanden zelf de trap op klom en dat altijd serieus genomen heeft. Hij loopt ook al lange tijd zelf naar beneden en slaat bovenaan geen spijltje over. Hij geeft nu heel duidelijk aan mama wachten beneje. Naar beneden mag ik nog voor. Ik vind naar beneden ook spannender. Toch blijf ik dit denk ik nog wel een tijdje doen. Ik vertrouw hem wel maar een ongeluk zit in een klein hoekje. En van boven naar beneden vallen vind ik toch wel een enorme hoogte.
 
Mijn dochter ging met 14 maanden als zelf de trap op en af. Wij bleven er wel bij, maar met 18 mnd ging zij zelfstandig. 
Wij hebben een open trap in de woonkamer waar geen traphekje geplaatst kan worden dus toen de interesse er was hebben we haar gewoon iedere keer haar gang laten gaan onder toeziend oog, dus zij ging heel vroeg al heel gecontroleerd de trap op en af waardoor t vertrouwen met de dag groeide.
Maat precies wat anderen ook zeggen, je kent jouw kindje het beste dus ga op je gevoel af (maar heb ook een beetje vertrouwen in zijn eigen kunnen ;))
 
Terug
Bovenaan