Wanneer begin je met zakgeld?

Op welke leeftijd begin je met zakgeld? Hoeveel krijgen ze, en moeten ze er iets voor doen? We zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Reacties kunnen verwerkt worden in een artikel wat binnenkort verschijnt!
 
Wij hebben 4 kids in de leeftijd van 5 tot 10. Vorig jaar zijn we begonnen met zakgeld te geven aan de oudste. Hij krijgt € 2 per week. Die mag hij vrij besteden. Zijn broer van net 9 krijgt nu € 1,= per week. Hun zus van 7 krijgt € 0.50 en de kleine van 5 krijgt € 0,20. Zij moeten het nog wel in hun spaarpot doen. De oudste twee doen af en toe klusjes waar ze dan geld voor krijgen. Bijvoorbeeld een kar met openhaardhout in de schuur opstapelen. De oudste wilde graag een "baantje" waar hij wat mee kon verdienen, dus nu vangt hij mollen voor zijn vader (we hebben een boerderij met heel wat land om het huis, waar de mollen af en toe voor flinke schade kunnen zorgen). Een paar keer per week gaat hij nu de landerijen af met een aantal klemmen en voor elke mol die hij vangt, kan hij bij zijn vader afrekenen. Hij vindt het helemaal geweldig en op deze manier kan hij mooi sparen voor iets moois en wij zijn van de mollen af!
 
Ik ben pas begonnen met het geven van zakgeld aan mijn 5 jarige zoontje. Hij krijgt nu iedere zondag 0,50 cent, daar kan hij iets van kopen wat hij erg graag wil, bv diddle spulletjes. Eens in de paar weken gaan we dan naar de bank en kan hij zijn centjes op zijn rekening zetten.
 
onze dochter van 6 dacht altijd dat het leven een groot feest was. Als
enige kleindochter krijgt ze alles wat ze maar wil.De waarde van geld
was niet erg tot haar doorgedrongen.Met de invoering van zakgeld is dat
drastisch veranderd.Als we in de winkel lopen dan kijkt ze altijd eerst
op het prijskaartje,en concludeerd (bijna) altijd dat iets te duur
is.Ze leert dat ze niet alles kan kopen wat ze hebben wil.

Ook haar keuze wordt steeds beter afgewogen.Wil ik het echt graag hebben?

Of spaar ik nog even verder. Wij zijn echte spaarders, en vinden het
belangrijk dat ons kind dat al zo vroeg mogelijk leert.Ze begint het
dan ook steeds beter te begrijpen, zeker sinds ze lezen kan.Als ze nu
een kadootje krijgt dan reageerd ze alsof ze de hoofdprijs heeft
gewonnen. Heerlijk die dankbaarheid.Dat vind ik heel belangrijk.Niet
iedereen heeft het zo goed als onze dochter(en zoon) en dat mag ze best
weten ook.  

                                                                         
Groetjes van Sas

 
nog even over de vraag: of mijn dochter er wat voor moet doen.

Dat vind ik dus niet.Mijns inziens creeer je dan een situatie van" voor wat hoort wat"

Alleen voor wat geld willen ze iets voor je doen.Terwijl ze nu vaak uit
liefde iets voor ons doen.Ik vind ze belonen(dmv complimentjes of iets
leuks met ze doen)veel belangrijker.Het werkt ook veel
bevredigender.Onze kinderen doen graag kleine klusjes voor ons.

 
mijn dochtertje van 2 krijgt ook al zakgeld.als haar vader zijn portemonee uit zijn zak haalt thuis dan komt ze met haar teletubbiespaarpot naar hem toe en dan krijgt ze een "centje". misschien wel wat vroeg voor een 2jarige maar zo heeft ze wel gespaart en heeft ze deze week een po knuffel kunnen kopen die ze heel graag wilde hebben. (af en toe een kadootje tussendoor is ook heel leuk)
ik denk dat ik over een jaar of 2 of 3 pas serieus zakgeld ga geven. ik vind dat je daar beter vroeg mee kunt beginnen. niet omdat je kind er dan iets van moet leren maar omdat het ook leuk is voor je kind dat hij het gevoel heeft zelf iets gekocht te hebben.

en gridje,
hoe kun je je kind nou belonen als hij dieren doodmaakt? dan leert hij dus dat dat goed is terwijl je je kind moet leren respect te hebben voor de natuur en de dieren. ik word al boos op mijn dochtertje als ze expres een kevertje of spin doodtrapt. laat je man het liever zelf doen en verzin een ander baantje voor je kind.
 

Mijn zoontje is nu 5 jaar, na de vakantie   ga ik beginnen met zakgeld te geven. Het zakgeld moet hij wel verdienen. Hij kan op zaterdag mee helpen met bv de autowassen en kan dan 0,50 ct krijgen. Dus het is niet zo dat hij onbeperkt klusjes kan doen om geld te krijgen. Elke zaterdag een klusje en zakgeld en dat gaat dan wel in de spaarpot.
Als hij dan iets wil hebben, kan hij dat van z'n eigen centjes kopen.

Groetjes.
 
Hoi,
Ik ben een moeder van een  dochter van 3 jaar.
Wij zijn erg gelukkig met haar. Zij is een heerlijk en gezond kind. Na de geboorte van onze  dochter is er een erfelijke ziekte geconstateerd bij  haar opa.
Om deze reden durven wij het niet aan, om aan een tweede zwangerschap te beginnen.
En eigenlijk zijn wij gelukkig met ons drietjes. Het probleem is de buitenwereld.
1 Kind is ook maar alleen. 1 Kind is zielig. Door deze reacties voel ik mij soms behoorlijk rot ten opzichte van onze dochter.
Welke ouder(s) met 1 kind wil reageren?
 
Terug
Bovenaan