Wanneer begin je met zakgeld?

Hey,
Ik heb een zoontje van bijna 5 jaar en een dochertje van bijna 3 jaar. Ik vroeg me dus af wanneer ik kon beginnen met het geven van zakgeld. Mijn zoontje krijgt af en toe voor het helpen van z`n opa op de boerderij 1 of 2 euro en moet dat dan in z`n spaarpot doen. Hij is gek op trekkers en kan zo zelf sparen om z`n collectie uit te breiden. Hij doet dat ook met alle plezier. M`n dochter heeft dat nog helemaal niet, maar krijgt af en toe wel wat van opa en oma. Zelf doe ik al het hele keine geld in hun spaarpot, scheelt een hoop gewicht in mijn portemonee!!
Ik denk dat ik met het zakgeld begin wanneer ze beide jarig zijn geweest. De oudste 1 euro per week en de jongste 50 cent per week? Vind het lastig om te bepalen hoeveel je `moet` geven. Heeft iemand tips daarvoor?

Groetjes Bique
 
Vanaf zijn geboorte krijgt ons zoontje maandelijk €25,00 van ons en €20,00 van zijn opa en oma op zijn eigen kinderspaarrekening gestort.
Deze kan hij pas beheren als hij 18 word en mochten we twijfelen dat hij er de verkeerde dingen mee gaat doen dan blokkeren we dat voor die tijd en beheren we het zelf tot we het moment wel geschikt vinden.

In de tussentijd krijgt hij pas wekelijks zakgeld zodra hij het besef van waarde gaat leren en waarschijnlijk beginnen we bij €7,50 in de week.
 
Mijn zoontje is 9 jaar en we geven hem 2,00 euro per week,en dit moet hij in zijn spaarpot doen,totdat er een aanzienlijk bedrag inzit,daarvan moet hij de helft op de spaarbank zetten en van de andere helft mag hij dan zelf iets kopen.Nu heeft hij wat meer gevoel bij iets wat hij koopt,en weet nu een beetje van waarde van geld(bijv.hoelang het duurt voordat hij iets kan kopen,van wat hij ook echt graag wilt hebben!

Het werkt bij ons echt!
 
Hoi,

Ik ben moeder van drie dochters (6jr, 3jr en 9 weken). Ik geef nog geen zakgeld en ben ook nog niet van plan daarmee te beginnen. Ik denk dat ik daar pas over ca twee jaar mee start. Mijn oudste dochter krijgt voor haar rapport van Opa en Oma tien euro, wat in haar spaarpot gaat. Op het moment dat ze het krijgt, is ze heel blij en doet het met plezier in haar spaarpot. Een week later is ze dat geld echter al weer vergeten. Ze krijgt ook af en toe wat kleingeld om in haar spaarpot te doen, ook dat vindt ze wel leuk.
Verder is ze er totaal nog niet mee bezig. De waarde van het geld zijn we wel aan het uitleggen. Als ze iets leuks ziet in de winkel, vergelijk ik dat bedrag met gewone boodschappen... In plaats van dat beeldje (bijvoorbeeld) kan je 5 broden kopen... En dan zegt zij ook gelijk, o... dat is best wel veel.
Geld doet haar gewoon nog niet zoveel. In de winkel zeurt ze ook niet echt om hebbedingetjes. Ze krijgt af en toe een leuk cadeautje tussendoor, maar voor de rest met verjaardagen en voor sinterklaas.
Je kind moet er aan toe zijn en het bedrag maakt dan ook niet zoveel uit. Des te hoger je begint, des te meer geld willen ze uiteindelijk krijgen....
Klusjes in huis doet ze omdat ze mama graag helpt en de ene keer krijgt ze daarna een ijsje oid, de andere keer gaan we wat leuks doen... Maar samen klusjes doen vindt ze al leuk genoeg!
 
Terug
Bovenaan