Wanneer beginnen jullie met fruithap?

Hoi!

Ik vroeg het me eens af wanneer iedereen zo'n beetje met een fruithapje begint.
Anne was afgelopen weekend 4 maanden en op de Olvarit potjes 1e Hapje staat dat het v.a. 4 maanden kan en mag mits er geen allergiën zijn. Nu is er nix bekend van allergie bij Anne maar is het zo dat als je al begint met een fruithap eerder dan 6 maanden ( want dat raden ze op het CB aan) je dan een allergie kan kweken, of is dat onzin!?

Vandaag heb ik eens gekeken wat ze ermee zou doen, dus een paar minihapjes Banaan geprobeerd op een lepeltje maar ze wist niet wat ze ermee moest en daarna was het gelijk spugen, van een heeeel klein beetje wat ze binnen had gekregen, is het dan zeker nog te heftig voor het maagje?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen hiermee.

Groetjes Gerda

Hi,
Ik begin niet eerder als 6 maanden. Onze zoon krijgt nog volledige BV en doet het daar uitstekend op, ik heb niet het idee dat hij iets mist dus zie de 'noodzaak' niet om het eerder te geven.
Bij mijn 1e zoontje ben ik ook pas begonnen rond de 5.5 maand.
Ze kunnen nog lang genoeg knoeien ;-)
En als het afgeraden wordt om voor de 6 maanden te starten vraag ik me af waarom ik het eerder zou doen.
Grt
Debby Kruse

Mijn zoontje heeft vanaf 6 maanden bijvoeding gekregen, mijn dochtertje van 3 maanden krijgt straks  ook vanaf 6 maanden wat bijvoeding.

Is er een speciale reden waarom je  nu al wil beginnen met de bijvoeding?

Groetjes,
Helena

Ik wil ook wachten tot mn dochtertje 6 maanden is. Ze krijgt volledige borstvoeding en dat gaat prima. Dus vind het eerder niet nodig.

Het ligt denk ook een beetje aan je kindje. Sommige zijn er eerder aan toe dan anderen.

Het wat betreft de allergieen, het schijnt dat als er in de familie allergieen voorkomen er meer kans is op allergieen wanneer je eerder begint met hapjes. Het fijne weet ik er ook niet van.

Groetjes, Kar

Het is ook vooral de commercie die erachter zit.
Om winst te maken hebben ze potjes bedacht die veilig zijn voor kinderen van af 4 maanden. Maar nodig is het dus meestal niet.
Bij kinderen onder de 6 maanden is de darmwand nog permeabel voor allerlei grotere moleculen. Op die manier komt een kindje dat toch al gevoelig zou zijn aan allergie meer in contact met bepaalde stoffen. (omdat de gaatjes in de de darmwand nog groter zijn zeg maar). Het contact met die vreemde stoffen kan tot een allergie leiden.
In zekere zin maak je je kindje dan dus allergisch door voor de 6 maanden te beginnen met allerlei etenswaren.
Kinderen die toch al niet allergisch aangelegd zijn hebben daar dus geen last van. Maar je ziet op die leeftijd dus vaak niet of je kind allergisch is of niet.
Mijn man en zijn moerder en 2 zussen hebben verschillende allergieen. Onder andere voor bepaalde voedingsstoffen. Ik probeer het dus zo lang mogelijk uit te stellen.
groeten Elke

Mijn dochtertje van 3 maanden heeft vanaf 9 ½ week andere voeding vanwege koemelkeiwit-allergie, dit zit niet in de familie en mij hebben ze dus met klem aangeraden voor de 6 maanden niet met bijvoeding te gaan beginnnen aangezien je dan andere allergieen kunt krijgen. Toen mijn zoon nu 7 jaar 4 maanden was kwam ik bij een ander consultatiebureau als nu en die vertelde dat als hij eraan toe was dat hij dan best bijvoeding mocht krijgen.... dus de keus is aan je zelf. groetjes

Mijn dochter is met 3 1/2 maand begonnen met fruithapjes, en rijstebloem door de fles.
En ze is nog steeds het zelfde als daar voor!!!!
Het is maar net of je alle fabeltjes gelooft.
En het lijkt mij sterk dat een fabrikant voor het  GELD potjes maakt die geschikt zijn van af 4 maanden.
Als er iets met een kindje zou gebeuren dan zouden ze een behoorlijk probleem hebben, ik denk niet dat ze dat zouden willen risceren.

En wat betreft het CB die houden ook maar gewoon de richtlijnen aan.
En al is je kindje net één dag 6 maandjes en je zou gaan starten met fruit, denk je nou echt dat die overgang dan opeens niet probleemloos zou zijn, i.p.v. te beginnen met 4 a 5 maanden??
Het is maar net of je kindje er aan toe is.
En als er geen aanleiding is van allergie bij je kindje en je familie, zou ik het gewoon proberen.

Wat denk je hoe ze hun kinderen op voeden in arme landen!!
Daar worden de kindjes ook groot.

Joëlla heeft vanavond heerlijk bloemkool met appelmoes en een aardappeltje gegeten, en als toetje toe yogurt met diksap er door heen.
En ze heeft gesmuld heerlijk, en ligt nu boven lekker te slapen met een vol buikje

Groetjes Sabina Mama van Joëlla.

Mijn meissie is nu net 4 maanden geweest en zit al aan de bijvoeding (1/2 potje groente)
Moet ook eerlijk zeggen dat ze er echt "aan toe" is.
Ze hapt goed van de lepel, en als ik haar d'r gang laat gaan eet ze het hele potje op!!

Over CB's gesproken, die spreken elkaar ook tegen. Bij de 1 wordt er 4 maanden hezegd (de mijne dus ook) en bij de ander 6 maanden.
Ik zeg, volg je moederinstinct... werkt altijd nog het beste
@over arme landen kindjes gesproken... die krijgen nog het langst borstvoeding van allemaal... lekker goedkoop en terecht

Terug
Bovenaan