Wanneer beginnen met babykamer?? En wel of niet een zwangerschapscursus??

Hallo allemaal,

Ik ben nu 20weken zwanger van de eerste, ik vroeg me af wanneer je ongeveer moet beginnen met de babykamer?

En hoe jullie er tegen over staan met een zwangerschap cursus te volgen ik zit zelf te denken aan zwangerschap zwemmen omdat ik denk dat een cursus niet echt wat voor me is.

Hoe staan jullie hier tegenover en om welke reden besluiten jullie toch wel of niet een cursus tegaan volgen en heeft het werkelijk zoveel positief effect dan omschreven wordt?

Liefs, Bianca

Hoi.

Ik ben nu 28 weken en gisteren eindelijk een leuke babykamer gekocht via marktplaats.
Begin januari is alles dan klaar.
Ik zou wel naar zwangrschapsgym gaan. Je krijgt een hoop informatie en tips voor de bevalling.
Bij mij op de cursus zitten 3 vrouwen die nu de 2 de krijgen en bij de eerste niet zijn geweest. Alle drie waren ze paniekerig en wisten niet hoe of wat.
Zwemmen is lekker ter ontspanning.
Het is echt geen bebklasje. Er wordt bij ons hard gewerkt aan oefeningen en info,

Groetjes Minke

Hoi Bianca,

ik weet niet hoeveel je aan de babykamer moet doen, als je het voor de zevende maand doet, ben je meestal nog wel verzekerd van genoeg energie, daarna kost het allemaal wel wat meer moeite. Wil je nieuw? Dan moet je rekening houden met een levertijd van min 6 weken. Bij tweedehands kun je nu al wat rond snuffelen, want jouw smaak zit er niet altijd gelijk tussen.
Langzaamaan kun je dus al wel wat rondneuzen om te kijken wat jullie nu mooi vinden.

En ik raad   je ook echt een zwangerschapscursus aan. Je krijgt veel informatie/advies. Zodat je weet wat je kunt verwachten en wat je ermee kunt doen. Met name ontspannen is heel goed.
Zelf heb ik bij de eerst zw yoga gevolgd en wil dat nu weer doen. Het was totaal niet zweverig, zoals sommigen wel denken.
En je kunt daar ook  met vragen terecht. En ervaringen/tips uitwisselen met medezwangeren.
Ik heb er heel veel aan gehad. Zeker de buikademhaling om de weeen op te vangen was heel fijn. Mijn vk vroeg zelfs of ik wel weeen had zo goed kon ik me daarmee ontspannen. Om maar niet in paniek te raken.

Kijk anders een wat voor cursussen erbij jou in de buurt gegeven worden, want er is zoveel keus. Je kunt ook nog kiezen uit samen bevallen, hypnotherpie (of iets dergelijk), cesar en noem maar op.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Liefs,

Hallo,

Ik geloof dat wij bij de eerste met 16 weken de kinderkamer al hadden besteld. Er was nogal een lange levertijd, maar de voornaamste reden was omdat ik het gewoon leuk vond! Ik had met 26 weken de babykamer helemaal klaar staan, en alles lag er al gewassen en gestreken bij. ( ja erg hé)
Maar goed, nu met de tweede zal het ongeveer weer zo gaan. Ik vind het gewoon allemaal zo leuk en lief.

Ik heb in mijn eerste zwangerschap aan gym gedaan en aan yoga.
Ik vond de gym echt heel erg leerzaam en gezellig met al die toekomstige mama's. Je leert zoveel van de gym en van elkaar. Ik heb me de hele zwangerschap ook super fit gevoeld. Ik moet eelijk zeggen, dat onze yoga, wel een beetje zweverig was, maar ook wij ( het was met partner) hebben daar zo'n lol gehad, met de mede mama's en papa's.
Ik ga deze zwangerschap absoluut weer gymen. En ik hoop dat ik er deze keer wel wat aan heb, met de bevalling. Ik heb namelijk de vorige keer een keizersnee gehad, maar als dat nu weer zo is, ben ik in ieder geval lekker fit. En het is zo leuk!!
Gewoon doen meid.

Groetjes Suus

Wij hebben met   12 weken   dat is nu ( 3 weken geleden ) al een babykamer besteld.
De kamer komt pas half maart, en de kamer is zo gekocht.
Mocht er wat fout gaan in de zwangerschap dan kunnen we de kamer zonder kosten annuleren.
En alles is nu in de opruiming, en dat schilt natuurlijk weer in de prijs.

Ik ben nu 24 weken zwanger en we zijn nu net van start gegaan met de babykamer. Ik zit niet met levertijden van bepaalde meubeltjes, omdat we het meeste al hebben en andere bij de Ikea weg willen halen. Maar heb wel levertijden gehoord van max. 12 weken!! Dit is vaak bij de babyzaken, waar je 'speciale' babykamermeubeltjes kunt kopen. Dus hangt een beetje vanaf wat je precies wilt.

Vind het wel prettig als de babykamer straks klaar is. Wel een geruststellend gevoel. Een vriendin van me is met 25 weken plotseling bevallen, terwijl ze het ook pas met 12 weken wist dat ze zwanger was. Zij was dus nog niet klaar met de babykamer, maar dat houdt dan wel in dat ze tussen het heen en weer gereis tussen huis en ziekenhuis dat er wel tijd besteed moet worden aan de babykamer. 't Lukt natuurlijk allemaal wel, vooral met hulp van buitenaf, maar 't is (in mijn ogen) juist zo leuk om het samen met je vriend/man te gaan doen.

Succes met de kamer!!

Liefs Rixt

Hoi hoi,

Zoals al meerderen zeiden, als je nieuwe meubeltjes besteld dan zit er meestal een behoorlijke levertijd op. Ook zou ik al je nog moet klussen dat alvast doen, nu heb je nog genoeg puf, en als je dan de meubeltjes krijgt kan het er zo in.   Maar je hebt nog wel tijd hoor!

Ik heb geen cursus gedaan, wilde het eerst wel, maar was met mijn werk  wat lastig te regelen bovendien moet je soms wel op tijd zijn met inschrijven, dus als je het wilt moet je opschieten denk ik. Behalve dan voor zwemmen denk ik, hier in het zwembad hoefde je daar niet voor in te schrijven, je betaalde gewoon per keer dat je komt.
Heb bij de bevalling overigens niet gemist hoor dat ik geen zw. gym of zo gedaan heb, achteraf eigenlijk wel blij dat ik het niet gedaan heb de info die je daar krijgt kun je ook wel op andere manieren vinden nietwaar.   Maar ja, is ook persoonlijk, en is natuurlijk ook wel gezellig denk ik.

succes en  fijne zwangerschap nog  !! Brigitte

Hoi,

Wanneer je met de babykamer wilt beginnen is afhankelijk van wat er moet gebeuren en of je (veel) hulp kunt verwachten van partner en/of vrienden. Houd er rekening mee dat je vanaf ongeveer een half jaar gaat merken dat alle kluswerk langzaam zwaarder wordt, en natuurlijk meet levertijden van meubeltjes. Het beste is om de kamer in elk geval voor je verlof ingaat klaar te hebben zodat je het eerste deel van je verlof kunt gaan inruimen. Ga ervanuit dat je planning uitloopt en dat je baby vroeg komt. Dan ben je ervan verzekerd dat je aan het einde echt rust kunt nemen. Dat zul je waarschijnlijk nodig hebben.

Zwangerschapszwemmen is heerlijk ontspannend maar geen voorbereiding op de bevalling. Ik doe zelf aan zwemmen (voor de lekker en de conditie) en yoga. Op de yoga leer ik heel veel ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen die ik nu al regelmatig gebruik als ik weer eens boven aan de trap sta te hijgen of bij harde buiken. Ook hoor ik van anderen op de cursus die al zijn bevallen dat ze hier heel veel aan gehad hebben. Ze gingen meer zelfverzekerd de bevalling in en konden zich beter ontspannen.

Het is wel belangrijk dat je een cursus gaat doen die bij jou past. Yoga kan soms best zweverig overkomen. Ik moest bijvoorbeeld erg wennen aan termen als "adem naar je baby". Maar de lerares is ook een heel nuchter en prettig mens, dus dat zweverige valt bij ons ook wel mee. Hangt ook wel van de groep af denk ik. Maar die heb je niet voor het kiezen natuurlijk.

Succes met je keuzes en een prettige zwangerschap.

Terug
Bovenaan