Wanneer beginnen met .......

A

Anoniem

Guest
- afleren van de speen tot helemaal speenloos?
- leren drinken uit een echte beker en de fles helemaal niet meer gebruiken?
- potjestraining?

Tara draagt nog luiers (Huggies 4+), drinkt melk uit haar fles (en water uit een antilekbeker) en ze gebruikt haar speentje (van Bibi) als ze wil en gaat slapen. Als ik het haar niet geef, dan slaapt ze niet en blijft ze smakgeluiden maken.

Groetjes,
Shivana & Tara 06-05-2007

- afleren van de speen tot helemaal speenloos?
Wij hebben er geen enkel probleem mee dat Marissa een speen heeft en voorlopig gaan we het dus helemaal niet afleren. Ze heeft hem 's nachts en als we weg gaan dan hangt hij aan haar jas. Overdag ligt hij op de bank en kijkt ze er niet naar om. Tegen de avond of als ze zich niet lekker voelt dan pakt ze hem zelf. Vind het persoonlijk wel lelijk als een kind nog een fiep heeft als hij naar de kleuterschool gaat, dus dan moet ze er wel vanaf zijn. We willen nu als ze 2 is de speen gaan beperken tot in haar bed
- leren drinken uit een echte beker en de fles helemaal niet meer gebruiken?
Marissa kan al wel uit een gewone beker drinken maar het wordt ook wel een knoeiboel, Je moet er wel echt bovenop zitten. Ze krijgt na het tandenpoetsen altijd water uit een gewone beker. Verder drinkt ze haar roosvicee overdag uit een tuitbeker. Maar haar melk 's ochtends en haar pap voor het slapen zit allemaal nog in de fles. Als we weg gaan nemen we vaak ook de fles gewoon mee. Dit omdat ze hier toch het beste uit drinkt. Ze mag van mij voorlopig nog wel lekker uit de fles drinken dus ook hier geen haast. We blijven wel gewoon oefenen met een echte beker.
- potjestraining?
Met het potje zijn we echt nog niet bezig. ik vind haar nog zo klein en ze is er ook echt niet mee bezig. Ze laat het ook niet merken als ze een poepbroek heeft, ze speelt dan vrolijk verder tot wij het ruiken. Ik wacht dus echt tot ze het aan gaat geven of wij het verschonen zat zijn. We zien wel

groetjes Linda, mv Marissa 14.5 maan

@ Kezfan: wij nemen de fles ook nog altijd mee als we ergens naartoe gaan en haar speentje neem ik mee in mijn tas als we naar buiten gaan, want ze wordt soms erg onrustig als we een lange autorit moeten maken en als ze dan op haar speentje zuigt, dan wordt ze rustig. En Tara laat het ook niet weten als ze een vieze luier heeft, terwijl ik toch eerder denk dat het niet lekker zou zitten, haha.

Hai,

Mette krijgt alleen als ze naar bed gaat haar speen. Ik vind het werkelijk waar geen gezicht die kids die op straat met een speen in hun mond lopen en het is ook nog eens slecht voor de tanden en de spraakontwikkeling. Als ze ziek is maken we wel eens een uitzondering en krijgt ze ook beneden een speentje. Ze vind het zelf prima. Als we naar beneden gaan nadat ik haar heb aangekleed dan loopt ze zelf naar haar bedje en legt de speen erin zo van die is voor boven he mama. Het verreist wat inzet van de ouders om dit aan te leren maar het gaat nu wel erg prima.

Mette drinkt uit een tuitbeker en die heb ik onderweg ook bij me. Een normale beker oefenen we wel maar daar is ze nog niet aan toe want ze schud heen en weer met het ding...

Potjestraining gaan we eens proberen als ze 1.5/2 jaar is denk ik.

gr.Ing

Hoi hoi,

Rik heeft nooit een speentje gehad, dus dat probleem hebben we al niet.

rik drinkt gewoon uit een antilekbeker en als we thuis zijn weleens zo uit een beker of rietje. Maar de antilekbeker is gewoon het handigste!

Zindelijk maken heeft pas nut bij de 20 maanden ongeveer. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar goed ik zou niet eerder dan 18 maanden beginnen. Wel heb ik al het potje in de badkamer staan en als ik naar de wc ga dan gaat Rik er op zitten. Hij gaat nu wennen aan het potje en dat is alleen maar makkelijker voor straks. Ik zeg wel als ie gat zitten dat hij mag plassen, vaak staat hij op en loopt weg, ik push hem dan niet, maar blijf het gewoon bij elke wc beurt zeggen, totdat we een keer geluk hebben en hij in dat potje plast hahaha!

Komt vanzelf, niet te druk maken!

X Saskia mv Rik 04-07-07

Feline heeft alleen een speen in bed (en dat vind ik eigenlijk al vervelend, dus de tweede krijgt het niet...). Overdag mag ze het niet, want ze begint net met praten en dan versta ik haar niet. En ik vind het geen gezicht als ze eenmaal lopen (ik ben een zeikerd daarin).
Feline krijgt 's avonds soms nog een fles met pap (straks ook weer, want ze is weer eens aan het huilen.... zucht...)
Maar verder drinkt ze nagenoeg altijd uit een beker of plastic glas. Een tuitbeker gebruiken we nog wel eens als ze een beetje moe is en te veel morst.
En zindelijk maken kan pas als je kind er aan toe is. Ze moeten zelf de aandrang voelen. En dat doet Feline nog niet, hopelijk als ze 2 is wel, dan heb ik er nog maar 1 in de luiers.

groetjes Maris

Bij mijn oudste heb ik de speen afgeleerd toen hij ruim 3 jaar was.. Nou had hij hem alleen met slapen en verder niet... Toen hij 1 jaar was ben ik hem overdag gewoon gaan afleren.. Nou ja gewoon niet meer gegeven en dat was eigenlijk geen probleem. Met 3 jaar heb ik met hem afgesproken dat ik toen de laatste kocht en dat als ie kapot was er geen nieuwe meer kwam.. Ik heb hem de speen zelf weg laten gooien, en de eerste nacht was het geen probleem, de 2e avond vroeg ie erom toen ie ging slapen, en toen heb ik gezegd dat we die toch weg hadden gegooid? En toen was het eigenlijk over..
De jongste krijgt hem ook alleen met slapen maar die gooit hem dikwijls gewoon op de grond en taalt er verder niet meer naar.. Die is denk ik ook zo zonder speen..

De beker ben ik eerlijk gezegd erg laks in want dat stimuleer ik niet zo

Oja, potjestraining.. de dame van het cb heeft ooit eens gezegd dat ze het zelf wel aangeven en dat is naar mijn mening ook zo..
Ze moeten eerste kunnen aanvoelen dat ze moeten plassen en daarna moeten ze het ook nog op kunnen houden tot ze op de wc  zijn.. Mijn oudste heb ik in mei (hij was in januari 3 geworden) toen het lekker weer was, een paar dagen in zijn zwembroekje buiten laten spelen zonder luier dus, en toen was het gepiept! Hij doet alles vrij laat maar als het dan zover is dan doet ie het ook gelijk goed, dus gelijk helemaal zindelijk, met de kleine en de grote boodschap..
Ik kijk wel wanneer Jesse aangeeft er klaar voor te zijn, en dan spring ik erop in.. Mijn advies: In de zomermaanden lekker bloot of in een onder/zwembroekje laten lopen en als ze er aan toe zijn is het dan heel snel voor elkaar..

Terug
Bovenaan