Wanneer ben je een "oude" moeder??

A

Anoniem

Guest
Beste allemaal,

even voorstellen; ik ben 33 jaar oud, de trotse moeder van een lieve boevige zoon van 2 jaar. Ik heb in 2004 een zware miskraam gehad en in 2006 is onze Tom geboren. Een loodzware zwschap en een nog zwaardere bevalling waardoor ik best heel erg geschrokken ben en angstig ben geworden van zwanger worden en bevallen.

Nu heb ik wel te horen gekregen dat ik bij een eventuele 2e nooit meer op de natuurlijk manier mag bevallen en met 38 weken een geplande keizersnede krijg. Jippie. Daar ben ik wel blij om; geen ontsluitingweeen meer en zo.... dus das wel fijn...

Wij gaan over 6 weken verhuizen en in maart volgend jaar wordt ik 34 jaar. Nu is er diep in mijn hart een diep gewortelde wens voor een 2e. ook in het hartje van mijn lieve echtgenoot. Maar ik ben ZOOOOOOOOOOOOOOOOOOO BANG..... bang voor de zwangerschap; misschien word ik net zo ziek als bij de 1e en kan ik zelfs niet meewerken in ons eigen bedrijf. Dat was in 2006 wel het geval. En dan 9 maanden angst en dan weer een keizersnede.... en het belangrijkste... ik wordt al 34 jaar!!!!! Konden we ze maar bij de Wehkamp bestellen!!!!!!!

In onze vriendenkrijg hebben ze al kinderen van een jaar of 8-10... zijn jong begonnen. Maar ik en mijn echtgenoot vonden elkaar pas op latere leeftijd... dus automatisch later kinderen... maar wat vinden jullie nu eigenlijk oud... al mijn angsten daargelaten?

Liefs,,
Sunny... die over het algemeen heel positief in het leven staat hoor!!!!!

Hoi Sunny,

Je vraag en probleem vind ik erg herkenbaar, al heb ik geen miskraam gehad gelukkig(dat zal ook een behoorlijke impact hebben gehad) en was de bevalling van mijn zoon een beetje anders dan de jouwe. Mijn zoon( nu zes jaar) kwam met een hartslag van 50 slagen per minuut ter wereld en huilde niet. Hij was slap en blauw, dus daar ben ik ook behoorlijk van geschrokken. gelukkig is alles goed gekomen met hem. Intussen zijn we al een jaar bezig voor de tweede, maar ergens ben ik bang dat de angst en twijfel de overhand heeft en een zwangerschap in de weg staat. Ik word in december 39 jaar, dus over oudere moeders gesproken! Dit spookt ook door mijn hoofd hoor, de onzekerheid of mijn eieren niet over de datum zijn enzo....
Ik denk dat je voor jezelf moet beslissen of je jezelf nog jong genoeg vindt, persoonlijk vind ik 33/34 een hele mooie leeftijd om nog een kindje te krijgen. Pas na je 35ste spreken medici over verhoogde risico's.
Maar ik zou zeggen volg je hart en praat er veel over met je man!
Succes!
Liefs Gwen

er is maar 1 iemand die bepaald of je een oude moeder bent...
en dat ben jezelf!

ik ben net 30 geworden en zwanger van de eerste. tegen de tijd dat ik misschien eens toe ben aan een 2de ben ik waarschijnlijk net zo oud als jij nu bent.
wij hebben nogal wat moeten meemaken voordat deze zwangerschap wel goed bleef gaan (3 miskramen).  

ik denk niet dat ik over een paar jar te oud ben voor nog een babytje hoor...
liefs Carina

Leuke reacties,

Ja Carina, het is maar net hoe oud dat je je voelt... ik weet van mezelf dat de rek er even uit is geweest na een aantal ingrijpende gebeurtenissen in ons gezin. Ben vorig jaar mijn broer verloren aan de gevreesde ziekte... van een bul van 110 kilo binnen 6 weken helemaal niets meer en verschrikkelijk gestorven....tijd en toeval treft natuurlijk een ieder maar ik had echt even zoiets van... nou, ik ben de volgende... iedereen zal ongetwijfeld zo nu en dan die angsten hebben maar bij mij werden ze wel even heel heftig.... maar zo heb je natuurlijk ook geen leven meer... merk dat ik langzaam maar zeker weer in m'n oude velletje kom.... en zie een 2e kind ook als een hele vrolijke gebeurtenis na een reeks van nare gebeurtenissen... waar hopelijk iedereen weer een beetje blij van mag worden....   Tja girls, het leven zit vol moeilijke vraagstukken waar niet altijd een pasklaar antwoord op te vinden is.... ik heb het zo besloten; eerst verhuizen en de boel op orde... en dan kijken hoe we er in staan....

Dank je wel dat ik dit bovenstaande even kwijt mocht... ben niet zo'n prater met vriendinnen over dit onderwerp...

Liefs,
Sunny

Hoihoi

Is toch een mooie leeftijd? Ik zelf ben ook 34 en bezig voor een 2e kindje. Soms als ik alle leeftijden in zo'n lijstje zie denk ik ook wel eens, goh ben de oudste? Maar ja, ben gezond en gelukkig en hoop dat t gaat lukken om wer zwanger te raken. Of ik nu 34 ben of 35, voelt prima toch?

xx

Hoi Sunny,

Je hebt wel behoorlijk heftige ervaringen achter de rug zeg! Eerst een dood kindje, toen een hele zware zwangerschap en bevalling, en tenslotte nog je broer verloren. Begrijpelijk dat je er even helemaal doorheen zit/zat.Misschien dat je dit verdriet eerst helemaal moet verwerken voordat je opnieuw zwanger raakt. ik denk tenminste dat ik er nu voor mezelf mee aan de slag moet, omdat we al langer dan een jaar bezig zijn en ik het gevoel heb dat er  iets is dat me tegenhoudt. Ik heb toevallig gisteren de enorme stap gezet om een personal coach te bellen, en  binnenkort ga ik daar naar toe. Om eens voor  mezelf alles wat ik heb meegemaakt op een rijtje te zetten, en er achter te komen wat ik nou eigenlijk precies  wil. Fijn he om er hier eens  over te praten, en te ontdekken wie er met dezelfde vragen zit.  
Succes  met jullie beslissing!
Liefs Gwen

Leuk onderwerp, ik ben zelf 36 jaar en 7 weken geleden bevallen van onze 2e! Ik was 34 jaar toen onze 1e werd geboren, daarvoor had ik een miskraam gehad dus het duurde allemaal wat langer voor onze 1e zich aankondigde. Mijn man wilde al heel snel kinderen nadat we ons eerste huis hadden gekocht (we waren toen 23 en 24 jaar) maar ik heb echt jaren lang de boot afgehouden, ik voelde me totaal  niet klaar voor het ouderschap om diverse redenen maar rond mijn 30e begon het toch te kriebelen en op mijn 32e zijn we er echt voor gegaan! Na 5 maanden was ik zwanger dit eindigde helaas  in een miskraam en 4 maanden later was ik weer in verwachting en het ging gelukkig goed. Toen onze oudste 1 jaar werd was ik weer zwanger en ook deze keer ging het gelukkig goed, ik vind het pittig 2 kleine kinderen zo vlak op elkaar maar heb hier wel bewust voor gekozen omdat ik niet op mijn 40e nog een kind wilde krijgen. Ik heb  soms wel eens dat ik wou dat er zeker 8 jaar eerder kinderen waren gekomen maar dit is meer om praktische redenen want ik voel me geen oude bok. Als ik meiden  bij ons in de buurt zie die 10 jaar jonger zijn die gedragen zich alsof ze de 50 gepasseerd zijn dus het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. Ik kleed me vlot en doe graag gek met mijn oudste dat is niet leeftijd gerelateerd hoor, en er zijn zoveel 30 plussers die voor het eerst moeder worden dus niet te druk om  maken hoor.  

Hey kleintje,

Ik ben 38 jaar en heb 2 jaar geleden pas de ware ontmoet. We proberen zwanger te worden voor de 1ste, maar als 2 of 3 er nog inzitten zou 't ook mooi zijn!
Ik hoor bij de 35+ klussers, maar daar ben jij nog te jong voor!!! Er is ook nog een groepje 40+ klussers.
Ik voel me nog jong en mijn man ook (is 55jaar). Moest eigenlijk een beetje lachen om het feit dat jij jezelf een oude moeder noemt! In mijn ogen ben je nog redelijk jong.

Groetjes Wietske

Terug
Bovenaan