Wanneer ben je te laat met het slikken van foliumzuur?

Ben ik nog weer even, ander vraagje:

Overal wordt gezegd dat je z.s.m. foliumzuur moet gaan slikken zodra je zwanger wilt worden, t/m de 10e week vanaf je laatste menstruatie. Ok, dat snap ik.

Maar dan nu: je plant je zwangerschap niet (komt volgens mij net zo vaak voor als geplande zwangerschap... of niet?), dus je komt er veel later achter dat je zwanger bent, en dus heb je niet 'op tijd' kunnen anticiperen op het slikken van foliumzuur.

Is het dan zo dat je maar gewoon foliumzuur moet gaan slikken en hopen dat het lang genoeg is om een open ruggetje te voorkomen, of is het in de 5e week in principe al te laat...? Bedoel, dan zit je al op de helft van de geadviseerde periode... o_O Of is er dan niets aan de hand...?

THNX again! :) xXx
 
Wat ze mij geadvisseerd hebben bij de vlos is om een multi vitaminne te nemen voor zwangere. Hierin zitten alle stoffen die je nodig hebt voor een zwangerschap. Hierin zit ook foliumzuur. Dit slik je de gehele zwangerschap tot een aantal weken erna. Je bent nooit te laat dan..

Groetjes
 
Ik heb inderdaad maar vast een paar supplementen gehaald waar het in zit (Mama Compleet van Davitamon) en ben ook wel begonnen, maar ik vroeg het met toch af. Het zou toch wrang zijn als je te laat bent terwijl je er gewoon later achter komt.

Maar goed om te weten dat het dan nog niet te laat is, bedankt!

Liefs
 
als je een kinderwens hebt is het advies om direct bij het oefenen te beginnen. Bij de oudste was ik echter al 8 weken onderweg toen ik zeker wist dat ik zwanger was. Het advies van mijn vk was idd alsnog gaan slikken. Ook al is het later als het advies, gelukkig is hij goed gezond en heeft het gebrek aan foliumzuur dus geen negatief effect gehad

groetjes Jacqueline
 
Ik was ook te laat om het te gaan slikken. Heb dus ook het niet geslikt volgens mij maakt het weinig uit mijn moeder slikte die dingen ook niet toen ze ons kreeg en die heeft 5 gezonde kinderen.
 
hoi,

ik heb voor mijn zwangerschap geen foliumzuur geslikt, en toen ik achterhaalde dat ik zwanger was was ik al 7 weken zwanger, ik ben ook niet gelijk begonnen met slikken een paar weken later toen ik pas een echo kreeg ben ik gelijk begonnen en ik moet erbij zeggen dat ik acht maanden lang heb overgegeven dus van de meeste wat ik heb geslikt heb ik gewoon terug gespuugd. Toen ik op 20 weken echo was geweest voor een gedetailleerde echo zei de gynaecoloog dat hij een prachtige wervelkolom en ruggegraat had ontwikkeld en dat het gewoon niet beter kon de botmetingen en al waren ook heel goed, dus maak je niet al te druk dat je er te laat mee bent want foliumzuur haal je niet enkel uit die tabletten, foliumzuur zit ook in groene bladgroenten zogelijk spinazie boerenkool broccoli witloof enz... als je gevarieerd en gezond heeft hoef je je zeker geen zorgen te maken, mijn moeder heeft ook 6 kinderen en ze heeft bij geen ene foliumzuur geslikt toen bestond het niet eens denk ik, of was de medische redenen van open rug nog niet achterhaald, maar dit bewijst nog eens dat bladgroenten dit echt kan voorkomen want mijn moeder is gewoon een en al een groentenfreak en iets anders eet ze niet en we zijn allemaal super gezond :)) je kan natuurlijk beter voorkomen dan genezen dus die foliumzuur raad ik zeker iedereen aan om te nemen maar als je het later achterhaald maak je daar niet zo druk om het komt allemaal wel goed en in de meeste gevallen is een open rug ook wel een erfelijke aanleg dus de factoren die ertoe leiden is niet enkel foliumzuur

liefs en succes met je zwangerschap :)
 
Had deze zwangerschap ook niet verwacht en ben gewoon zodra ik het wist multivit. gaan slikken.. Ik slikte al wel "gewone" multivit, maar in de speciale voor vrouwen zit een extra hoeveelheid.
Het is natuurlijk nooit gegarandeerd dat dit slikken van folium helpt, maar het is natuurlijk een goede en gemakkelijke manier om het te kunnen voorkomen.
De kans op een open ruggetje is in eerste instantie voor een "normale" zwangerschap al niet heel groot, en hier verklein je de kans alleen maar.
Zou er niet teveel over in zitten!

Geniet van je zwangerschap!
 
Hoi, er wordt geadviseerd om al te beginnen met foliumzuur te slikken als je weet dat je zwanger wilt worden. Maar er zijn mensen die jaren bezig zijn, ga je dan jaren foliumzuur slikken.
Ik ben ook niet meteen begonnen en op het moment dat ik wist dat ik zwanger was, ben ik gestart.
Als je meteen met mamma compleet gaat starten, dat is erg duur als je dat heel lang moet gaan slikken.

Wel gefeliciteerd, en niet druk om maken hoor. Gewoon nu gaan beginnen, dan ben je optijd

Ps vroeger slikte ze helemaal geen foliumzuur en toen ging het ook goed

gr yvonne
 
Terug
Bovenaan