Wanneer de laatste voeding eraf?

Hoi,

Heb een zoontje van bijna 6 maanden en we hebben nog niet zo'n denderend vast schema, onze dag ziet er als volgt uit:

07.00 poging tot borstvoeding
09.30 potje fruit met als toetje nog wat drinken(bostvoeding)
13.00 borstvoeding
16.30 potje groente met een danoontje
rond 18.00 weer wat drinken, dan gaat hij rond 19.00 slapen wordt dan meestal rond 20.00 weer wakker (weer drinken) gaat dan weer slapen en komt dan meestal nog rond 22.30 voor zijn laatste voeding.
Dan komt hij 'snachts nog een keer maar die tijd wisselt sterk als hij rond 04.00 komt wil hij natuurlijk om 07.00 niet weer drinken.

Iemand tips om wat meer structuur te krijgen of is de fles een betere optie,   ik heb zelf het idee als hij 's-nachts gaat doorslapen om dan over te stappen op de fles maar nu vind ik 's-nachts de borstvoeding wel handig.
Help, verder is het een lekker ventje hoor
 
Hoi,

Mijn zoontje is 6 maanden geweest, het schema ziet er zo uit:
6.30 fles 200 cc
tussen 9 en half 10  uur fruithapje
half 11, 11 uur fles 200cc
half 3 fles 200 cc
18 uur groentenhapje
19.00/19.30 papfles
daarna gaat hij slapen en slaapt door tot de volgende ochtend
wat hij ook heel lekker vindt is avondpapje kant en klaar en hij zit dan behoorlijk vol

succes
 
quote: kristap schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-06-2009 20:54:22'));

Hoi,

Heb een zoontje van bijna 6 maanden en we hebben nog niet zo'n denderend vast schema, onze dag ziet er als volgt uit:

07.00 poging tot borstvoeding
09.30 potje fruit met als toetje nog wat drinken(bostvoeding)
13.00 borstvoeding
16.30 potje groente met een danoontje
rond 18.00 weer wat drinken, dan gaat hij rond 19.00 slapen wordt dan meestal rond 20.00 weer wakker (weer drinken) gaat dan weer slapen en komt dan meestal nog rond 22.30 voor zijn laatste voeding.
Dan komt hij 'snachts nog een keer maar die tijd wisselt sterk als hij rond 04.00 komt wil hij natuurlijk om 07.00 niet weer drinken.

Iemand tips om wat meer structuur te krijgen of is de fles een betere optie,   ik heb zelf het idee als hij 's-nachts gaat doorslapen om dan over te stappen op de fles maar nu vind ik 's-nachts de borstvoeding wel handig.
Help, verder is het een lekker ventje hoor




Het handige van borstvoeding is nou juist dat je helemaal geen last hebt van een schema of vaste tijden. Je kunt het gewoon op elk moment dat je kind wil geven.
Borstvoeding werkt ook heel anders als kunstvoeding geven. Na 6 maanden ga je niet minder borstvoedingen geven, maar geef je gewoon de bijvoeding naast de borstvoeding. Je kind geeft dan helemaal zelf aan wanneer het minder wil drinken, en dat gaat gewoon heel geleidelijk. Bij borstvoeding laat je ook geen 'laatste voeding vervallen', je geeft gewoon borst en op een gegeven moment merk je wel wanneer je kind aan langere nachten toe is. Vertelt je kind je helemaal zelf, hoef je als moeder niets aan te doen.

Het beste is trouwens om voor je vaste voeding geeft even een borst aan te bieden en na het eten een borst als toetje te geven. Moedermelk helpt namelijk bij de opname van voedingsstoffen uit ander eten en helpt ook het beter te verteren en te verdragen.

Ook na 6 maanden tel je bij bv niet het aantal keren, je geeft het gewoon. Ik zou niet teveel diksap tussendoor geven, gewoon borst is veel gezonder en diksap belemmert het gewone eten ook. Op zich HOEFT je kind ook nog helemaal niet zoveel bijvoeding te eten, hij is nog geen eens 6 maanden lees ik. En normaal gesproken begin je met 6 maanden met het introduceren van bijvoeding. Dus je hoeft echt niet te haasten of zo hoor. Gewoon op verzoek blijven voeden, dan loopt alles het relaxte.
 
Hallo dan,

Mijn cb gaf het advies dat je kindje van de laatste voeding afmag als het ongeveer 7 kg is. Loïs is nu 5 maanden oud en sinds een week  van de laatste voeding af. Ik ben overigens nog niet met bijvoeding begonnen. Mijn schema is:

07.15 uur 210 cc/7 schepjes
11.30 uur 210 cc/ 6 schepjes (meer vocht want ze is nogal dorstig.)
15.45 uur 210 cc/ 6 schepjes
20.00 uur 240 cc/ 8 schepjes (ze mag eventueel wat laten staan)

Ze slaapt tussen de voedingen door meestal 2 uurtjes en 's nachts van 9  uur 's avonds    tot 7 uur 's morgens.

als ik met bijvoeding start ben ik van plan om rond half 11 erst het fruithapje te geven en dan de fles.... ze mag dan laten staan waar ze geen zin meer in heeft.
de groente krijgt ze dan rond 18.00 uur en dan om 20.00 de laatste fles.

En ik zou het gewoon proberen.... dus om  20.00 uur een papfles te geven  van  een papje van granenpapje bambix bijv. ik zou geen rijstebloem adviseren want dat werkt verstoppend bij veel kids, maar je zou het kunnen proberen.    Daarna nog de borst aanbieden en dan afwachten hoelang je kindje doorslaapt. Het gaat vast goed.

Succes!
 
Sorry ik heb niet goed gelezen. Je had het over de nachtvoeding van 4.00 uur. Je kindje slaapt dus nog steeds niet door. lastig zeg! Ja, het is natuurlijk een feit dat je kindje zelf aangeeft of het de nacht kan doorkomen of niet. En bij borstvoeding  gaat een kindje meestal  later doorslapen omdat het zo licht verteerbaar is.
Ik heb vanaf 5 weken kunstvoeding gegeven helaas. Het liep anders dan we wilden. Misschien dat kunstvoeding meer vult. Mijn meisje sliep bij 7 weken al van  23.00 tot 7. 00 uur door. Dit heeft ze zelf geregeld. Ze kwam gewoon steeds later. En 's nachts voedden we op verzoek!  En met 4, 5 maand sliep ze al van 20. 00 tot 7. 00 (gewoon een keer proberen). Je kind geeft het dus zelf aan.

Toch is het ook  zo dat het ook een gewoonte van je kindje kan worden om 's nachts wakker te zijn. Ze zeggen altijd dat bv op verzoek heel goed is en daar ben ik het mee eens, maar mijn mening is  ook dat het je kindje ook kan leren om op ongelegen momenten te komen. Bij kunstvoeding mag je kindje op een gegeven moment niet meer en moet je het een tijdje zoet houden. Bij bv is het heel makkelijk om maar even een 'troost'borst te geven.
Een vriendin van mij die moest er tot 12 maanden elke nacht uit. Ze zei zelf dat haar dochter het eigenlijk helemaal niet nodig had maar uit gewoonte steeds wakker werd en dan wilde drinken. Meestal was dit maar een paar slokjes, en dan weer verder slapen.
Bij haar hielp het om een speen te geven, maar misschien heb je dat al geprobeerd. Toen Yinthe 11 was maand hebben ze  haar op een  plek in huis gelegd waar niemand haar hoorde....  en toen was het binnen een week over. Zij hebben haar echt laten huilen dus. Klinkt hard, maar ja.... ze waren er zo moe van. Ze hadden  sinds haar geboorte nog geen nacht doorgeslapen en het leven gaat wel door en je moet wel weer werken en aan alles meedoen. Bij hen  was dit de beste oplossing.  

Succes ermee.... het lijkt me een hele opgave elke nacht er nog uit te moeten.
 
Kom ik weer aan....

Ik las dat je 's morgens een poging tot bv doet. Hoe zit dat? wil hij/zij dan niet? dan is het helemaal belangrijk dat je met de nachtvoeding probeert te rekken tot zeker 6. 00 uur, dan kun je daar de eerste voeding van maken.
En diksap is helemaal niet erg als ze maar goed blijven eten en drinken. als het ten koste van voeding gaat dan moet je dit minderen. Maar genoeg vocht is juist erg goed ivm met de ontlasting en met warm weer genieten ze er zo van. ik geef Loïs ook sterk verdunde roosvicee overdag. Elke keer even proberen tussendoor en ze drinkt elke dag 100 - 150 cc, zonder haar fles te laten staan. Op warme dagen drinkt ze nog wel meer!

De volgende keer zal ik eerst je verhaal eens goed lezen.... want drie reacties ziet er wel erg dom uit.... sorry
 
hoi,
mijn dochter is nu 9,5 mnd en kwam ook nog steeds snachts voor bv.
ik haal haar er nu om 22.30 uit en dan krijgt ze een bordje bambix avondpapje ( alleen water toevoegen) daarna drinkt ze nog en haalt het dan tot 7 uur.
ik vraag me alleen af waarom je diksap geeft, alleen water is toch ook goed, romy vindt dat ook lekker, het is net wat je ze aanwent.
ik zelf wil zo lang mogelijk wachten met zoete dingen te geven, en hoe meer ze zo drinken hoe minder ze de borst gaan gebruiken, als je dus nog niet wilt stoppen zou ik er niet te veel naast geven.
maar dat papje is de moeite waard om even te proberen ( bij ons heeft de c1000 het)
succes!
gr miranda
 
Terug
Bovenaan