Wanneer de med. molen ingaan?

Hallo,
ik tik dit berichtje nu voor de 2e keer, omdat de andere niet bij de onderwerpen verschenen is.   Mocht hij er toch nog verschijnen, sorry dan voor het dubbele onderwerp.
Mijn vriend en ik zijn sinds vorig jaar februari bezig met zwanger worden. In oktober was het raak. Helaas is die zwangerschap na 5w/5d in een miskraam geeindigd. Daarna is het nog niet gelukt om weer zwanger te worden.
Nu vroeg ik me af wanneer je naar de dokter kan gaan voor onderzoeken. Na mijn miskraam zei mijn arts dat het in ieder geval duidelijk was dat het werkte en dat mijn vriend en ik dus zwanger kunnen worden. Maar ja dan denk ik weer: wie weet werkte het maar 1 keer. Ik ben vast begonnen met temperaturen, omdat ik gehoord heb dat een arts je anders voor 3 maanden terugstuurt, om dat eerst te doen. Ik weet overigens niet of dat waar is. Maar het geeft me misschien ook inzicht in mijn cyclus die 28 of 30 dagen duurt.
Mijn vraag aan jullie is, hoe lang hebben jullie gewacht om de medische molen in te gaan? En wat gebeurde er toen als eerste?

groet,
Patricia

Dag Patricia,

Wij zijn na 1 jaar naar de huisarts gegaan en die heeft ons doorverwezen naar het ziekenhuis. ik moet zeggen ik ben 1,5 jaar daarvoor wel aan mijn baarmoeder geopereerd, maar volgens mij is een jaar heel normaal. ik was na 8 maanden proberen, al wel in de weer met ovulatie testen, om toch in de gaten te houden of we ook  vreeen op de dagen dat het nodig was. ik denk wel dat het heel belangrijk is dat je er met zijn twee-en voor wilt gaan als je naar een arst gaat omdat ook je partner voor minder leuke dingen komt te staan. en hij moet dat natuurlijk wel willen.
Ik denk dat je ook je gevoel moet volgen, als je nu onzeker bent of jullie kinderwens wel vervuld gaat worden. kun je in ieder geval voor je gemoedsrust alles na laten kijken en kun je het nadat alles goed is het een beetje loslaten en lukt het misschien wel, en als er toch iets gevonden is kun je er alles aan gaan doen dat je wel zwanger raakt.
zo zijn wij bezig , we hebben inmiddels bijna alle onderzoeken achter de rug, en dan moeten we het weer een half jaar zonder artsen doen, en daarna mogen we pas weer terug komen. ik ben er wel iets rustiger van geworden dat er nog niets gevonden is, het zaad van mijn man is langzaam, maar niet slecht.
en tot nu toe wijst alles erop dat het op de natuurlijke manier goed moet komen,
wij gaan er deze ronde dus weer voor!
succes met alles!

groetjes Saar

Hoi hoi,

Ik ben bij mijn 1e poging om zwanger te raken na 9 mnd naar de huisarts gegaan. Dit omdat mijn cyclus heel erg onregelmatig was en ik toen op dag 95 zat. Moest idd gaan temperaturen en moest dat 3 cyclussen doen. na 80 dgn temperaturen in 1 cyclus ben ik er mee gestopt en mocht ik gelukkig meteen naar het ziekenhuis.
Nu we voor een tweede kindje gaan, heb ik maar 3 mnd gewacht eer we weer naar het ziekenhuis gingen. Dat had onze gyn. ook gezegd... we mochten terug komen, want spontaan zwanger worden zou voor ons niet gemakkelijk zijn.

Je moet gewoon doen waar je een goed gevoel bij hebt.
Heel veel succes,

groetjes,
mama Peet

Hoi Pat78, wij zelf zijn na 14 maanden naar de huisarts gegaan en die heeft ons meteen doorverwezen naar de gynaecoloog. Ik durfde niet, dus vandaar dat wij na 14 maanden zijn gegaan, ik had mijn huisarts nog nooit gezien.......achteraf is het allemaal reuze meegevallen en had ik gewoon eerder moeten gaan. Ik was toen 30 en als je 30 bent kom je in onze regio dan eerder in de medische molen als wanneer je nog maar 20 bent. Wij hadden achteraf na een half jaar al aan mogen kloppen, ik was er toen nog niet klaar voor hoor, maar het had wel gemogen.

Succes! En gewoon gaan als je eraan toe bent!

Groetjes, Pleun

Hoi Pat78,

Ik heb ook eerst thuis 3 maand getemperatuurd, onder het mom, dan hebben we dat vast gehad. Al met al zijn wij na 1,5/  2 jaar pas naar de huisarts gegaan; januari vorig jaar.  Die heeft ons daarna wel direct doorgestuurd naar de gyneacoloog. Daar toch nog een aantal testen gehad (zaadtest, eisprong echto, samenlevingstest), en een kijkoperatie waarna we vorig jaar juni met IVF zijn begonnen. Ik zou als ik jou was je temperatuur 3 maand bijhouden, en dan toch maar langs de huisarts gaan. testen kan geen kwaad.

hoi hoi,
dank je wel voor jullie reacties. Het geeft toch aan dat je helemaal geen jaar hoeft te wachten voordat je doorverwezen kan worden. Ik denk dat ik sowieso deze maand afmaak met temperaturen en dan de stap maar eens ga wagen (stiekem hoop ik dat het dan niet meer nodig is natuurlijk). Ik vind het ook wel eng merk ik. Mijn vriend is daar makkelijker in, die zegt dan als het nodig is, dan doen we dat.
Ik ben wel benieuwd wat die samenlevingstest is. Kan iemand me dat vertellen?

groet,
Patricia

Bij een samenlevingstest moet   je rond middernacht vrijen en dan maken ze de volgende ochtend in het ziekenhuis een kweekje om te zien of er nog levende zaadcellen bij jou binnen zijn. Wij hebben deze test 3enhalve week geleden gehad, en hij was helaas negatief (de zuurgraad bleek bij mij niet goed te zijn). Tot mijn verbazing bleek echter vorige week dat ik toch zwanger ben (na ruim een jaar proberen)! Ik ben nu bijna 6 weken en geloof nog steeds niet dat we echt een kindje krijgen...er kan nog zoveel misgaan, doodeng...
Jullie in ieder geval veel succes!

Hoi Patricia,

mijn naam is Belle en wij zijn nu een kleine 3 jaar bezig.  Hieronder hoe het allemaal is gegaan.

Na 1 jaar ben ik naar de huisarts gegaan en kreeg een doorverwijzing voor de Gyn, daar    kreeg ik inwendig onderzoek en moest mijn man zijn zaad laten testen.

Daar kwam niets bijzonders uit en de gyn vertelde mij dat ik gezond was en omdat er niets aan de hand was ik gewoon nog een half jaar moest proberen.

Na dat half jaar ben ik terug gegaan en kreeg ik een baarmoederfoto. Toen dat ook inorde was moest ik het gewoon weer even proberen (want na zo'n baarmoederfoto ben je vruchtbaarder zeggen ze omdat je schoon bent).

Na een tijdje vonden wij het wel genoeg en waren we ondertussen ook alweer ruim 2 jaar bezig en wilden wij gaan beginnen met behandelen. En dat mocht toen.

Er zijn nl bepaalde richtlijnen wanneer je mag gaan starten met behandelen (vooral als alles in orde is). Onze gyn zei, dat zij pas IUI behandelingen doen als je 2 jaar bezig bent (de eerste 2 jaar heb je nl meer kans  om spontaan zwanger te worden) en IVF doen ze pas na ongeveer  2,5 -3 jaar . Dit verschilt uiteraard van ziekenhuis, je leeftijd en wat er aan de hand is.

Heel veel succes, ik hoop voor je dat je mmm niet in hoeft

Groetjes Belle

Terug
Bovenaan