wanneer de waarheid vertellen over Sint

Hoi allemaal,

Ik vraag mij af wanneer je het beste de waarheid kunt vertellen over
sinterklaas...mijn   oudste dochter wordt nu 9 en gelooft nog
steeds in de sint (twijfelt soms een beetje) de ene vriendin zegt; laat
het zo ze komt er zelf wel achter terwijl de andere zegt; vertellen het
is zieliger als ze er op school achter moet komen....

kortom wat zouden julie doen????



(Ze zit in groep 4 (heeft groep 3, 1 jaar extra gedaan) dus ze zit met
jongere kinderen in de klas, waarvan de meeste ook nog geloven.En ze
heeft een broertje van net 4)

 
Hi,

Bij ons op school gaan ze vanaf groep 5 surprises maken en dan weten ze het dus al... Het is inderdaad beter om het zelf aan je kind te vertellen dan dat ze dat van een ander horen....

Ik heb het helemaal anders gedaan, maar daar zijn de meeste ouders in mijn omgeving het niet mee eens..... Ik was vroeger toen ik er achter kwam dat de sint niet bestond (wel bestaan heeft, maar nu dus niet meer) ontzettend boos en teleurgesteld op mijn ouders.... Ze hadden tegen mij gelogen en ik mocht niet liegen.....
Ik heb mij toen voorgenomen om niet tegen mijn kinderen te liegen. Heb ze dus altijd verteld dat ze het voor sinterklaas kregen en dus niet van sinterklaas, ook heb ik ze altijd verteld dat de sint en de pieten niet echt zijn. Dat sinterklaas vroeger heeft bestaan en toen oud is geworden en dus overleden is.... Dat wij het zo mooi vonden dat hij op zijn eigen verjaardag aan alle kindjes cadeautjes gaf, dat wij dat zijn blijven doen....
Meestal vertelde ik het verhaal vlak na sinterklaas en lette ik voor sinterklaas op met wat ik zei.... Tot mijn oudste 6 was, heeft ze mijn verhaal wel aangehoord maar geloofde toch in het verhaal van sinterklaas.... Pas dit jaar heeft ze het echt begrepen. Ze begon te stralen toen ik vertelde dat mama ook niet mocht liegen en dat ik het daarom vertelde. Maar ook duidelijk gezegd dat andere kindjes wel in het bestaan van sinterklaas geloven en dat het aan hun ouders is om dat aan hun te vertellen..... Zij houdt het ook geheim, ons buurjongetje gelooft wel in sinterklaas en dat weet ze ook. Ze houdt netjes haar mond!
Ze was ontzettend trots dat ik haar de waarheid heb verteld en geniet nu zelfs nog meer van het feest. Ze is er niet meer bang voor en weet ook dat ze niet alle cadeautjes krijgt die zij aanstreept....
Ik weet het, ik ben een aparte moeder en een heleboel ouders zullen het niet met me eens zijn, maar ik vond dat ik het zo moest doen....

Groetjes Nynke
 
hoi,
ik was zelf acht toen ik begon te twyfelen aan het bestaan..
vroeg het myn ouders en die bevestigden dat het écht zo was!
stond op school aan de foute kant by een félle discussie over wel of niet geloven,
en dat heb ik myn ouders wél altyd 'verweten'..
dat liegen tot de laatste snik,want"je zou het toch alleen maar aan je jongere broers vertellen"
uiteindelyk betrapten ze me erop dat ik het wél verteld had aan myn enige vriendinnetje
(en die was twee jaar jonger)
en haalden ze zo hun 'gelyk' "zie je nu wel..."
ik vind het nu supermoeilyk,dacht er net zo over als jy nynke,niet liegen..
rik is nu drie en omdat hy weinig of niet praat hoef ik niet echt wat uit te leggen
(eindelyk een voordeel haha)
maar ik lees lekker mee en wacht op meer reakties,misschien helpt het my ook
groetjes,anne
 
Hoi Nynke en Anne, alvast bedankt voor jullie reacties!!

Zie het eigenlijk net zo als jullie > dat liegen niet mag...maar is
het echt liegen? dat is eigenlijk wat ik mij afvraag...daarom ben ik
alvast blij met jullie reacties en hoop ik dat er nog meer mensen
reageren!



groetjes,

Dewy

 
Hi,

Ja, of het echt liegen is......... Je vertelt in ieder geval niet de waarheid..... Enne.... ik verwacht van mijn kinderen wel dat ze de waarheid vertellen!!!
Met geheimpjes is het makkelijker.... Leuke geheimpjes mag je bewaren en niet leuke geheimpjes moet je wel vertellen....
Het bestaan van sinterklaas noem ik geen geheimpje, dus ja....
Ik heb het gewoon altijd een verkeerde aanpak gevonden, de grote massa vertelt onwaarheden aan de kinderen... Dit terwijl sinterklaas eigenlijk nu gewoon een verkleedpartijtje is... Irene, mijn oudste, zag op vierjarige leeftijd al dat er verschillende sinterklazen zijn.... moet ik dan gaan jokken/liegen dat de echte sinterklaas, hulpsinterklazen in dienst heeft omdat hij niet heel nederland af kan?????
Ook had ze één van de zwarte pieten herkend.... moet ik haar dan gaan wijsmaken dat zij het mis heeft????
Sinds ze het bewust weet, is het feest er echt niet minder op geworden.... ze vind het eerder leuker omdat ze nu niet meer bang is van de zwartepieten....
Voor mij was dit in ieder geval de juiste oplossing!

Groetjes Nynke
 
Hoi,

Nynke je bent mijn heldin..hahaha Wat een goed idee! Ik vind het wel wat hebben hoor, want je liegt of verdraait de waarheid niet en ze hebben het toch pas wat later door. Ik zelf geloofde er van een jaar of 4 maar half in omdat mijn vriendinnetje van 5 (met oudere broer) het tegen me gezegd had dat hij niet bestond. Huilend naar mama gerend en die zei dus dat hij wel bestond...maar ja de ongeloof is gezaaid dan he!

Ik heb er verder nooit bij stil gestaan wat ik tegen mijn zoontje moet zeggen maar vond dit wel een mooie oplossing...(hij is nu 3).
Dank je!

groetjes Renske
 
hoi hoi
ik heb mijn zoontje(7) het verteld omdat hij er mee gepest werd op school.
hij beweerde bij hoog en laag dat sint bestond terwijl hij uitgelachen werd.
dit vondt ik het moment om te vertellen.
maar zolang het kind er nog in geloofd, zou ik het niet vertellen ,waarom?
het is zo,n leuk feest.
groetjes sil
 
Mijn dochter van 8 kwam begin oktober al thuis met het verhaal dat Sinterklaas niet bestaat, had een vriendinnetje vertelt. Ik vind het ook wel de leeftijd dat ze er niet meer in hoeven te geloven. Vorig jaar hebben we zelf tegen haar gezegt dat Sinterklaas en Zwarte Piet gewoon verklede mensen waren, maar dat wou ze absoluut niet van ons aan nemen. Het probleem nu was dat ze meteen ook tegen onze andere dochter( net 4 jaar )  zei dat Sinterklaas niet bestaat, die heeft er gelukkig niet veel van gemaakt.
Groet Mopje
 
Terug
Bovenaan