Wanneer een volgend kindje

Hoi!
Ik heb 3 jochies met iets meer dan 20 mnd tussen hen in. Ze zijn alledrie met een ks geboren. De eerste zwangerschap was super, volgens t boekje,wou niet indalen, bleek navelstreng om z'n nekje te zitten. Met 40wk gehaald, alles ok. feb. 2005  Niet echt gepland maar ook niet tegengehouden werd ik weer zwanger. Na 20 weken complicaties, bloedingen, 2x ziekenhuis en met 35wk is ie gehaald. Na een week was ook met hem alles goed. eind nov. 2006. Niet echt gepland maar ook niet tegengehouden werd ik weer zwanger.M'n 3de zwangerschap was perfect. We besloten dat hij met 38wk gehaald zou worden. Nu was t een bewuste keuze. 3 sept 2008 is m'n schatje geboren.
3 jochies, weinig leeftijdverschil reuze vermoeiend maar hartstikke leuk! Ik ben 37jaar.

Ik denk inderdaad dat het zo si, als mamajo schrijft. Iedereen is tevreden met het leeftijdsverschil zoals het is, als je het natuurlijk zo wilde! En ook als het misschien niet helemaal 'gepland' is,  regelt het zich oook wel. Maar om nog even een ander voorbeeld te geven. Ik ken iemand die ongewild zwanger raakte, leuk een kindje. En toen wilden ze nog  een  kindje, dus gingen ze er weer voor, maar dat lukte niet, miskraam, enz. Na ruim 4 jaar kwam er toch nog een kindje. Maar dat vond ze niet leuk meer met het leeftijdsverschil. Ze vond dat  toen de eerste al naar school ging, ze samen niet meer veel hadden,  de een was weg, de ander nog baby, enz. Dus het kan ook anders. En ik ken ook mensen die het niet vaker lukt dan eens in de 5-10 jaar (meedere mensen). Dan lijkt het me ook niet leuk. Maar goed, als het lukt, is het denk ik  ieder voor zich en zijn keuzes.

Janine  

Hej!
Wij hebben 2 zoons met 2jaar ertussen. Heel leuk, maar toentertijd erg heftig. Nu zijn ze 8 en 10 erg gaaf om te zien dat ze zo goed met elkaar overweg kunnen. In mei is onze dochter geboren. Het is jammer genoeg door omstandigheden een groot verschil, maar o, wat is ze welkom! We zijn allemaal stapelverliefd op haar, en de jongens zijn ontzettend leuk en lief voor haar. Ze willen haar beschermen allebei op hun eigen wijze. Soms ben ik bang voor 'later' maar meer vanwege al het (ongewenst maar toch gegeven) commentaar op onze bewuste keuze. Zij zal zich enig kind gaan voelen, verwend worden tot in de grond, geen goede band hebben met haar broers etc etc. Wij genieten in elk geval op en top van ons welkomelingetje. Zij is ook al dol op haar broers, dat merk je nu al. Ik vind het leeftijdsverschil ook een voordeel, ik ben zelf rustiger  dan toen de jongens baby's waren, ik kan er nu meer van genieten. (Dat deed ik toen ook, absoluut, maar toch was die tijd anders). Ik ben 37. En Linde is ons laatste spruitje. Liefs Pippi

Hoi Wilma,

Kijk naar je eigen gevoel. Bij ons heeft het ruim 2 jaar geduurd voordat ik zwanger was van onze zoon Tijs. Ik wilde zelf helemaal ontzwangerd zijn voor we zouden proberen een 2e kindje te krijgen. Je denkt vaak al dat je wel weer ontzwangerd bent tot je na een tijdje toch weer denkt: Ja, nu voel ik me nog weer meer de oude ik. Tijs net 1 toen we besloten de pil weer te laten voor wat hij was. Nu was ik na 3 maanden al zwanger!

Ik heb het van veel meer mensen gehoord dat je vaak sneller zwanger bent van een tweede. Dat is natuurlijk niet bij iedereen het geval ( ik ken ook omgekeerde verhalen), maar voor ons was dat geluk wel weggelegd. We hebben nu 2 zoontjes met op 4 dagen na precies 2 jaar ertussen (Tijs 2-8-06 en Stef 29-7-08). Ik ben in elk geval blij dat er niet minder leeftijdsverschil tussen zit. Met Tijs kunnen we echt afspraakjes maken en hij snapt veel. En dat maakt het wel makkelijker dan wanneer hij b.v. een half jaar jonger zou zijn geweest. Maar dat is voor iedereen natuurlijk weer anders.

Veel succes met jullie besluit.

Groetjes,
Susan

Terug
Bovenaan