Wanneer en hoe naar 4 voedingen (BV)?

Hi,

Ik weet het, er zijn vaker onderwerpen geopend over 4/5 voedingen. Gisteren heb ik een beetje zitten snuffelen tussen alle onderwerpen hier, maar geen antwoord kunnen vinden op mijn vragen.

Het gaat om het volgende. Mijn zoontje is nu ruim 3 maanden en krijgt 5x BV per dag. Nu vraag ik me af wanneer we naar 4 voedingen kunnen. Is dit afhankelijk van gewicht of leeftijd of allebei? Hij weegt 6805 gram.

En dan de vraag hoe je het aanpakt. Laat je gewoon de laatste avondvoeding weg (dus voeden om 7.00, 11.00, 15.00, 19.00 en die van 23.00 weglaten)? Of schuif je de voedingen iets uitelkaar (dus 7.00, 12.00, 17.00 en 22.00)?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Femke

He lekker dat je op vijf borstvoedingen zit zeg. Weet je toevallig ook hoe je van 8 voedingen naar dat aantal kan komen. Mijn zoontje is bijna drie maanden nu en vraagt nog steeds om de drie uur voeding. zelfs ;s nachts. Ik zou het heerlijk vinden als ie een keer zou doorslapen. Zeker omdat ik over een paar weken weer aan het werk moet. Hopelijk heeft ie het voor die tijd door.

groetjes
Diana

Hey,

Volgens mij maakt het wel verschil of je borstvoeding geeft of flesv. Maar ik ben vandaag bij Jim begonnen met 4 voedingen en ik schat dat hij zo'n 7,5 kg weegt. Je kindje geeft toch wel vanzelf aan wanneer hij/zij een voeding minder kan. Jim dronk niet alle flesjes meer leeg, daarom krijgt ie nu minder. Hij had in principe al een weekje geleden minder kunnen hebben,maar heb nog ff afgewacht. Hij krijgt sinds een weekje al wel fruithapje, ben daar om 17.30 u mee begonnen een paar hapjes is genoeg en nu hij op 4 voedingen zit, krijgt hij meer. Zijn schema is nu ongeveer:

- 8.00 u (of iets eerder) 180 cc + 6 schepjes
- 10.00 of 10.30 u fruithapje
- 12.00 u 180 cc + 6 schepjes
- 16.00 u 180 cc + 6 schepjes
- 17.30 u fruithapje
- 20.00 u 180 cc + 6 schepjes + 3 eetlepels (=6 schepjes) nutrix

Ik geef nu nog om ± 1730 u fruithapje, maar dat wordt over een week of 2 groentenhapje. En als het iets warmer is zoals vandaag, dan probeer ik ook diksap, maar dat vind ie nog niet zo lekker.

Ik ben dus ook net begonnen, maar zo heb ik het ook bij m'n oudste gedaan. Hij kreeg op een gegeven moment ook de regelmaat van 2 slaapjes. Maar vraag met niet hoe laat dat was. Dat vergeet je zo snel. Kevin wordt bijna 4 jaar en Jim is net 4 mnd. Heel veel succes en let gewoon op hoe je kindje reageert, doe wat je gevoel je ingeeft, dan is het altijd goed. Probeer het gewoon, gaat het niet, dan hou je de 5 voedingen gewoon nog aan, dan probeer je het een week of 2 later het gewoon weer. Maar het duurt wel een weekje voor ze aan een ander ritme gewend zijn. En dit ritme houden ze heel lang aan. Alleen wordt de fles dan op een gegeven moment veranderd in of brood, of pap of bij ons toen de laatste fles naar diksap, maar dat duur allemaal nog ff. Suc6!!!!

groetjes Sandra

Ik geef ook BV maar ook al bijvoeding, Iris is van de week al 6 maanden. Van 8-9 voedingen per dag werd ineens vanzelf minder toen ze de nachten door ging slapen. waren het er ineens maar 6 en na verloop van tijd 5. Nu zitten we op 4 keer BV en een keer fruit en een keer groentes met aardappelen.
08:30 BV
11:00 fruit
12:00 BV
15:00 BV
17:00 groente
19:30 BV
Van de week vervang ik de BV van 12:00 door pap voor de eerste keer, ben erg benieuwd. Bij Iris moet ik nu nog wel een BV vervangen door iets anders want ze heeft dan echt wel honger of dorst. Ik denk dat ze op een gegeven moment beter uit een beker gaan drinken en dan kun je ze ook makkelijker tussendoor laten drinken.

Hoi, hoi,

mijn zoontje ging vanzelf van 5 naar 4 voedingen toen hij ruim 6,5 maand oud was. Ik voed op verzoek, maar  hier kwam na een maand of 4 best een goed ritme in. Ik voedde toen ongeveer om de 4 uur (6, soms 5  voedingen per dag). Bij een leeftijd van 3 maanden hoeft je kindje nog niet op 4 voedingen te zitten, als richtlijn geldt geloof ik 4 voedingen bij 6 maanden. Je kindje geeft waarschijnlijk zelf wel aan wanneer het die 5e voeding niet meer hoeft.
Ik merkte rond 3 maanden dat het voor mezelf ook belangrijk was om vaker  te voeden, omdat anders m'n melkproductie nog vrij snel terugliep. Zeker als je langer borstvoeding wil geven zou ik niet te snel afbouwen. Het schijnt dat je melkproductie pas na 9 maanden (!) stabiel is. Trouwens, bij warm weer gewoon wat vaker aanleggen is een prima manier om je kind van voldoende vocht te voorzien.

Veel succes ermee!

Margrethe

hoi, vind je het niet wat vroeg om naar 4 voedingen te gaan? Thijs is nu 6,5 maand, en krijgt nog 6 voedingen, en met deze warmte ook wel meer. We zijn nu ongeveer 3 weken bezig met bijvoeden, en dan merk je inderdaad dat hij om minder voeding vraagt. Ook heef hij nog niets anders te drinken gehad dan bv, is zo gemakelijk, en je kunt er niet teveel van geven.   Heel veel succes Wendy

Hey,

Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad misschien nog wel wat vroeg, maar gezien zijn gewicht dacht ik dat het wel zou kunnen. Over 3 weken ga ik weer naar het CB en dan vraag ik het nog wel eens, voorlopig blijf ik dus maar lekker op 5 voedingen, want ik lees dat ik daarmee eigenlijk al verwend ben. Bovendien las ik op een ander forum weer dat het ook te maken heeft met de bloedsuikerspiegel dat je maximaal 4 uur tussen de voedingen moet laten.

Groetjes Femke

quote: Ekertje schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-04-2007 15:14:44'));

Hi,

Ik weet het, er zijn vaker onderwerpen geopend over 4/5 voedingen. Gisteren heb ik een beetje zitten snuffelen tussen alle onderwerpen hier, maar geen antwoord kunnen vinden op mijn vragen.

Het gaat om het volgende. Mijn zoontje is nu ruim 3 maanden en krijgt 5x BV per dag. Nu vraag ik me af wanneer we naar 4 voedingen kunnen. Is dit afhankelijk van gewicht of leeftijd of allebei? Hij weegt 6805 gram.

En dan de vraag hoe je het aanpakt. Laat je gewoon de laatste avondvoeding weg (dus voeden om 7.00, 11.00, 15.00, 19.00 en die van 23.00 weglaten)? Of schuif je de voedingen iets uitelkaar (dus 7.00, 12.00, 17.00 en 22.00)?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes Femke

Hoi Femke,

Voedingen laten vervallen is eigenlijk meer van toepassing op kunstmatige zuigelingenvoeding. Borstvoeding kun je gewoon op verzoek blijven geven, onafhankelijk van het gewicht of de leeftijd van je kindje. Je kunt je zoontje dus gerust het aantal voedingen laten bepalen, dan komt hij niets tekort. Je baby krijgt voldoende binnen als hij 100-200 gram per week groeit,  voldoende plasluiers produceert (minstens zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte,  lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is.  Ieder kindje heeft zijn of haar eigen ritme; als dat voor jouw kindje vijf voedingen per etmaal is en hij krijgt volgens bovengenoemde richtlijnen voldoende binnen, dan is dat prima. Vijf voedingen per etmaal op zich  is op zich  nog niet eens zo heel veel; kijk maar eens naar je eigen eet- en drinkmomenten, als je deze bij elkaar optelt kom je vast op misschien wel meer dan zeven uit .
Zo rond de zes maanden kun je starten met het introduceren van vast voedsel. De eerste tijd blijft moedermelk dan nog de hoofdmaaltijd voor je kind, maar uiteindelijk zal hij steeds vaker en meer vaste voeding gaan eten. Ook dan kun je de regie in handen van je kindje laten. Op die manier wordt het aantal borstvoeding dus eigenlijk op een natuurlijke manier afgebouwd.

Kun je hiermee uit de voeten?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Terug
Bovenaan