Wanneer en Hoeveel ..?!

bij  onze oudste  zei het cb dat  we met 4 mnd heel voorzichtig een paar lepeltjes fruit of groente mochten proberen te geven.
gewoon tussen de voedingen door.
nou dat paar lepeltjes was hij echt niet mee tevreden, toen hij het fruit proefde heeft hij gelijk het hele potje leeg gesmuld, met groente trouwens net zo.
en het is nog steeds een hongerlap, haha, het eten is bij hem gelukkig nooit een probleem geweest.
als ze echt een heel portie eten mag het volgens mij ipv een voeding maar dan moeten ze wel ouder dan 4 of 6 mnd zijn, moet je ff navragen.
ik deed het  rond een half jaar zo: smorgens  met koffietijd, koekje+sapje, smiddags met koffietijd fruithapje, s avonds met etenstijd  ipv de  een-na-laatste fles het groentehapje, toen kreeg hij  trouwens smorgens ipv fles, bordje pap en al snel ook het brood smorgens en smiddags.
maar het maakt volgens mij niet zo heel veel uit wanner je precies wat geeft, je moet ook kijken wat voor jezelf handig is.
groetjes mieke
mama van bryan 16mnd en renske 6weken  

Aangezien de stickers blijkbaar niet standaard zijn, zal ik t kort overnemen. Ik kan de hoeveelheid fv of bv er niet bij vermelden, want die wordt nog op de stickers ingevuld tegen die tijd. (er staat nu __ x borstvoeding / __ x __ cc flesvoeding)

4 mnd:
- bv / fv
- fruithapje opbouwen tot 2 el (starten met peer, banaan, meloen, perzik. Elke nieuwe soort enkele dagen achter elkaar.)

5 mnd:
- bv / fv
- fruithapje 2 el
- groentehapje opbouwen tot 2 el (starten met broccoli, bloemkool, witlof, courgette, sperciebonen, wortelen. gaat dit goed, dan uitbreiden met 1 el aardappel/rijst/gezeefde peulvruchten)

6 mnd:
- bv / fv
- fruithapje
-  warme maaltijd  van 1-2 el groenten met 1 el rijst/aardappel/macaroni/spaghetti/mie en beginnen met een halve el gekookt vlees/kip/vis of een half ei
- 1 x pap van 200-250 cc opvolgmelk met 5-6 afgestreken el rijstebloem. na enkele weken starten met rijstebloem en bambix groeiontbijt  of molenaar 7 granen. Pap met een lepel geven.

7 mnd:
- bv / fv
- fruithapje
-  warme maaltijd  van  3 el groenten met 1-2 el rijst/aardappel/macaroni/spaghetti/mie en beginnen met een halve el gebakken vlees/kip/vis of een half ei (bakken in margarine met weinig verzadigd vet, vloeibare bak en braad of olie)
-  2 x pap van 200-250 cc opvolgmelk met fijne of grovere graanvlokken. 1x pap kun je vervangen door 1 snee lichtbruin brood met margarine en beleg met 1 bekertje opvolgmelk.

8 mnd:
- eventueel bv / fv / opvolgmelk
- fruithapje
-  warme maaltijd  van  3 el groenten met 1-2 el rijst/aardappel/macaroni/spaghetti/mie en beginnen met een  1,5 el gebakken vlees/kip/vis of een half ei en 1 lepeltje jus.
-  1 x pap van 200-250 cc opvolgmelk met fijne of grovere graanvlokken.
- 1x  brood: 1 snee lichtbruin brood met margarine en beleg met 1 bekertje opvolgmelk.
- toetje van yoghurt, vla of pudding

HOi,
ik zie dat er gesproken wordt over eetlepels. Maar het lepeltje waarmee je het eten geeft is veel kleiner. Tellen ze die dan of de inhoud die in een normale eetlepel kan?
Ik ga er trouwens pas mee beginnen als Quinn 6 maanden is denk ik. Zie eigenlijk niet zo goed in waarom je er eerder mee zou starten?
Groetjes Veerle

Hoi Veerle,

Ze bedoelen eetlepels van het gewone bestek, net als ze in kookboeken bedoelen. En het is ook niet verplicht om mee te beginnen, maar op die manier kun je je kind al langzaam laten wennen aan allerlei smaken en ontdekken wat hij of zij lekker vindt.

Dat kan natuurlijk ook tegen de tijd dat het nodig is om andere dingen te gaan eten, maar het lijkt me fijn om alvast te proberen met smaakjes als het nog niet uitmaakt als het er niet zo gemakkelijk in gaat. Dan heeft je kind het eigenlijk qua voedingsstoffen nog niet nodig, dus wilt hij t niet: prima.  Ik heb eens gelezen dat kinderen pas na een aantal keren hetzelfde eten, ze de smaak ervaren en kunnen aangeven of ze het wel of niet lusten. Ik ga er vanuit dat er daarom ook bij de nieuwe smaken wordt aangegeven dat je dan een paar dagen achter elkaar hetzelfde moet geven. Maar borstvoeding of kunstvoeding blijft het eerste half jaar de basisvoeding, de rest is bijvoeding en hoeft dus niet. Dat kun je dus zelf beslissen.

Groetjes,
Dionne

Terug
Bovenaan