Wanneer fruithapje????

Er zal toch een reden zijn dat de World Health Organisation bijvoeding adviseert vanaf 6 maanden? Als een baby voldoende groeit op melk (wat voor soort melk dan ook) waarom zou je dan eerder dan 6 maanden beginnen met bijvoeding?
De darmpjes moeten zich nog voldoende ontwikkelen om bijvoeding te kunnen verteren. Dit is meestal rond de 6 maanden het geval. Daarnaast zou ik het niet op mijn geweten willen hebben dat mijn kind een allergie ontwikkelt omdat ik zonodig eerder wilde beginnen met bijvoeding.
Dit is natuurlijk mijn mening en zoals meningen zijn, verschillen ze per persoon.

Er zijn uitzonderingen, maar inderdaad wordt er tegenwoordig niet voor niets geadviseert pas na 6 maanden ermee te beginnen.
Ik zeg niet dat ieder kindje die het eerder krijgt slechte darmen of allergie ontwikkelt, maar je maakt de kans wel groter.
Mijn oudste is 5jaar en kreeg het dus veel eerder dan 6maanden, en nu zitten we met flinke darmproblemen en veel allergieen. De jongste van 2jaar kreeg het pas na 6 maanden en hefet nergens last van, terwijl de darmziekten en allergieen erfelijk blijken te zijn hier. Dus we weet toeval, maar toch zeker iets om goed overna te denken.

Hallo Rossi46,

Super dat je je kindje borstvoeding geeft . Daarin zit alles wat je kindje nodig heeft. De melk past zich aan aan je kind en de eerste 6 maanden heeft je kindje niets anders nodig. Daarna kun je je kindje langzaam laten wennen aan vast voedsel. Mijn cb zegt dat een kindje vanaf 6 maanden behoefte krijgt aan vitamine C, dus dat je daarom met fruit zou moeten beginnen. De eerste tijd is het echt bijvoeding en blijf je dus nog gewoon borstvoeding geven. Meer informatie vind je op www.borstvoeding.com
Je kunt je kindje nog zijn/haar hele leven vaste voeding geven en borstvoeding is maar zo'n korte tijd, geniet ervan!!!!

Bij flesgevoede kinderen schijnt het ook beter te zijn om tot de 6e maand te wachten, maar dat adviseren nog niet veel cb's. Meestal begint men vanaf 4 maanden.

Ik vond het artikel over de Rapley-methode in de laatste Ouders van Nu heel erg leuk, ik zit erover te denken om dat ook te gaan doen. Al die prutjes spreken mij niet echt aan. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zal 'es op de site zoeken naar een Rapley-topic en anders maak ik er misschien wel 1 aan.

Veel plezier met je kind!!

Groetjes,
Sally

Hallo Rossie46 en Sally,

Op www.borstvoeding.com kan je veel informatie vinden over Rapley. De site is onder andere opgezet door Stephan Kleintjes, kinderdiëtist. Er staat ook een voedselintroductie-schema; welke voeding je wanneer kunt geven. Het is niet alleen handig voor de bv-kindjes. Maar ook als kv-moeder heb je een handige leidraad door het  grote bos  van de bijvoeding.

groetjes Marieke
mv Stan, bv tot 9 mnd gegeven

quote: gaby1C reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-11-2006 12:04:37'));

Hoi,
hoe merkte je dat hij wat anders wilde?
Groetjes Gaby

Hij zat constant te smekken,en als jezelf aan het eten was dan keek hij het haast uit je mond.

Sally: Tristan krijgt fruit en groente ala Rapley. En dat gaat hardstikke goed. Het is niet alleen even eten, het is een hele ontdekkingsreis! Eerst wordt alles aandachtig bekeken. Dan wordt er gevoeld, geknepen, dan gaat het in zijn mond. We hebben er allebei veel plezier in.

santonnuf: Hier werd  vanaf de geboorte  gesmekt en gekeken als je aan het eten was, maar dat is naar mijn mening geen teken dat een kind toe is aan vast voedsel. Als Tristan smekt wil hij eten, en tot voor kort was dat gewoon melk.
En dat Tristan het leuk vindt om naar bewegende dingen zoals monden te kijken tja..hij vindt het ook leuk om naar een draaiende wasmachine te kijken, daar zet ik hem toch ook niet in?

Terug
Bovenaan