wanneer fruithapje?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

onze dochter is nu 14 weken en we willen over ongeveer 2 weken beginnen met het eerste fruithapje. Heb altijd begrepen dat ze dat mogen met 4 maanden. maar nu zeiden ze vanmorgen op het cb dat het fruithapje pas mag met 6 maanden.
vanaf wanneer begonnen jullie met het fruithapje en met welk fruit?En hoeveel geven jullie dan?
En kan ik dan ook al gelijk beginnen met een groentehapje of moet ik daar nog mee wachten?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Angelique

Gewoon doen wat je gevoel zegt. Het mag vanaf 4 maanden, maar het CB zegt dat ze genoeg hebben alleen aan melk tot 6 maanden. Onze zoon is nu 15 weken en ik wacht ook nog even. Maar je mag straks beide geven, fruit en groente.
Hoeveel weet ik niet precies, zou ik even vragen bij het CB.

Hoi Angelique,

Ik ben 2 dagen voor dat Daniel 4 maanden werd, begonnen met fruit en groente. Ik begon met 2 eierlepeltjes per dag en gaf 1 soort tegelijk en dan 3 dagen hetzelfde. Dus 3 dagen groente(in ons geval wortels) en dan 3 dagen fruit (banaan), daarna weer 3 dagen een groentesoort enz. Op deze manier kon ik evt allergische reacties goed in de gaten houden, maar gelukkig had Daniel nergens last van. Toen alles goed ging ben ik groente en fruit op een dag gaan geven en langzamerhand de hoeveelheid naar zijn behoefte opgevoerd. Een week voor dat hij 5 maanden werd ben ik overgegaan naar 4 voedingen(ik geef borstvoeding, waarvan de laatste word afgekolfd, die geef ik met de fles met Nutrix)

Ik merk wel dat zijn poepgedrag is veranderd, maar dat lijkt me ook niet zo gek, nu hij ander voedsel krijgt. Navraag bij een voedingsdeskundige, blijkt dit inderdaad normaal te zijn.

Succes,

Groetjes, Yvette

Hoi Angelique,

Ons zoontje is bijna 15 weken en ik ben ook deze week op het CB geweest en daar werd mij precies hetzelfde verteld. Pas met 6 maanden een fruit of groente hapje geven. Wij kijken het even aan en als ik denk dat mijn zoontje er aan toe is dan probeer ik gewoon een paar hapjes. Hij krijgt nu 5 flessen van 200 ml. en die gaan helemaal op. Het is toch raar allemaal, vorig jaar mocht je nog met 4 maanden een hapje geven en nu zijn ze er achter dat het beter is om het met 6 maanden te doen. Misschien zeggen ze volgend jaar wel dat het toch beter is om met 4 maanden al te beginnen met een fruithapje. Wat al eerder gezegd is: let goed op hoe je kleine erop reageert en wacht er anders nog even mee. Doen wij ook hoor.

groetjes,
Mariska

hallo

ik moest ook met 6 maanden beginen, omdat een alergie in de familie voorkomt, volgens mij mag je ook met 4 maanden beginnen. Ik zou kijken wat je kleintje wil, of ie aan toe is om iets tussen door te krijgen.
Ik begon met 5 en half maand met groenten ( worteltjes) zo als al iemand schreef 3 dagen het zelfde. 2 weken later begon ik met fruit.
Ik begon met potjes ( helft van de kleine potje, 1/3 van de grote) als je zelf klaar maak zij dat zo 2 soeplepels, kijken wat de kleine wil.

suc6

Hoi Angelique,

ik zou niet te snel gaan, hoor! Er zijn nog zoveel stapjes om van te genieten. Wij wilden wachten tot 6 maanden (ook i.v.m. allergie), maar Lars was met 5,5 mnd. heel duidelijk: hij wilde meer dan alleen de fles. In eerste instantie hebben we het eten van de lepel geoefend met een papje van rijstebloem (heb je ook in vanillesmaak) en daarna met de kleine potjes fruit vanaf 4 maanden: deze zijn afgestemd op de hoeveelheden, die een baby vanaf die leeftijd kan eten.
Tip: hou je (film)camera bij de hand, wanneer je het eerste hapje gaat geven! Dat worden erg leuke beelden. Ook een hydrofiel luier als spuug-/poetsdoek is geen overbodige luxe
Gewoon afwachten wat je kindje zelf aangeeft. Wanneer het bij jou het eten uit de mond kijkt, is het klaar voor de volgende stap.

Eet smakelijk! Marijon

Sommige baby's krijgen last van hun darmpjes als ze bijvoeding krijgen met 4 maanden. Volgens mij is dat de reden dat ze het naar 6 maanden hebben gebracht.
Zelf ben ik met 4 maanden begonnen met bijvoeden. Mijn dochtertje drinkt niet zo graag uit de fles en van een lepeltje eten vind ze wel leuk.
Je kan er ook voor kiezen om te beginnen met wat rijstebloem (naturel) door wat melk te doen en dit met een lepeltje te geven. (Tip, laat hem eerst gewoon wat drinen, het eten van een lepeltje is in het begin moeilijk en duurt lang, met honger is dat niet leuk :) ) Verder werkt het het beste als je met wat zachte smaken groente en fruit begint zoals wortels en banaan. Meestal hebben ze in het begin genoeg aan een paar kleine hapjes.
Mijn dochter is nu ruim 6 maanden en geen grote eter. Ze eet nu ongeveer een heel potje fruit voor 4 maanden (= halve 6 mnd) en 1/3 potje groente voor 6 maanden. De groente vind ze minder lekker. Na haar groente krijgt ze vaak mijn 1e danoontje van opvolg melk.

ik ben bij onze jongste ook vroeg begonnen(3/4mnd, tegen advies cb)  met dingen bij te geven en fruithapje naast de fles, onze oudste eet alles en is heel makkelijk gaan eten. Nu met onze jongste zoon zijn we pas begonnen toen hij 6mnd was (op doktersadvies, hij spuugd veel en heeft last van zware astmatische aanvallen), maar ik krijg er niets in, hij eet het niet maakt niet uit wat ik geef. ik heb dus echt giga veel spijt dat ik niet eerder ben begonnen met fruithapjes en zo.

dus gewoon beginnen het kan echt geen kwaad! Jij weet wel hoe je kindje reageerd en of het er aan toe is.

Terug
Bovenaan