Wanneer gaan voor tweede kindje?

<p style="text-align: left;"><span style="color: #222222; font-family: 'open sans', sans-serif; font-size: 13px; text-align: justify;">Hallo dames,</span><br style="color: #222222; font-family: 'open sans', sans-serif; font-size: 13px; text-align: justify;" /><br style="color: #222222; font-family: 'open sans', sans-serif; font-size: 13px; text-align: justify;" /><span style="color: #222222; font-family: 'open sans', sans-serif; font-size: 13px; text-align: justify;">Ik zou graag willen weten wie hier ervaring heeft of eventueel zijn mening met mij zou willen delen. </span><br style="color: #222222; font-family: 'open sans', sans-serif; font-size: 13px; text-align: justify;" /><br style="color: #222222; font-family: 'open sans', sans-serif; font-size: 13px; text-align: justify;" /><span style="color: #222222; font-family: 'open sans', sans-serif; font-size: 13px; text-align: justify;">Afgelopen januari ben ik beballen van een gezonde dochter, nu inmiddels alweer 7 maanden. Mijn man en ik zijn steeds wat grapjes aan het maken om voor een tweede te gaan, maar het gesprek begint eigenlijk steeds serieuzer te worden en we zijn echt aan het overwegen om weer te stoppen met anticonceptie. Het heeft 14 maanden ongeveer geduurd voordat we in verwachting waren van onze dochter, dit speelt ook mee. We zouden het leuk vinden als er niet heel veel leeftijdverschil tussen de 2 kindjes zou zitten, tuurlijk heb je hier niks over te zeggen dat weet ik </span><span style="color: #222222; font-family: 'open sans', sans-serif; font-size: 13px; text-align: justify;"> </span><br style="color: #222222; font-family: 'open sans', sans-serif; font-size: 13px; text-align: justify;" /><br style="color: #222222; font-family: 'open sans', sans-serif; font-size: 13px; text-align: justify;" /><span style="color: #222222; font-family: 'open sans', sans-serif; font-size: 13px; text-align: justify;">Zijn hier mama's die hetzelfde hebben (meegemaakt), of mama's die 2 kindjes dicht op elkaar hebben zitten en hier met mij over willen praten?</span><br style="color: #222222; font-family: 'open sans', sans-serif; font-size: 13px; text-align: justify;" /><br style="color: #222222; font-family: 'open sans', sans-serif; font-size: 13px; text-align: justify;" /><span style="color: #222222; font-family: 'open sans', sans-serif; font-size: 13px; text-align: justify;">Liefs! X</span></p>
 
Dag Elfje, 
Ik ben eind ‘17 bevallen en na 5 maanden opnieuw zwanger geraakt. 
Nu bijna 4 mnd zwanger en het is erg zwaar. Ik ben erg blij met de steun van mijn partner en ouders, anders weet ik niet of ik het zou redden. 
En ja, ik ben er erg blij mee en benieuwd hoe het straks zal zijn :) 
Ik zou zeggen; gewoon ervoor gaan!! Maar vergis je aub niet in alles wat erbij komt kijken.. Ik voelde me na de bevalling kiplekker en was snel hersteld maar dat veranderde in een klap zodra ik zwanger werd. Ik loop er nu vaak bij als een zombie :) 
 
Hallo,
Allereerst wil ik zeggen dat ik niet uit ervaring spreek m.b.t een tweede, ons dochtertje is nu 4 maanden, wel hebben mijn man en ik het er wel eens over van wat als het weer bijna 2 jaar duurt (22 maanden duurde het bij ons)..
Wat ik voor mezelf belangrijk vind is dat ik voldoende hersteld ben, ze zeggen altijd 9 maanden op en 9 maanden af, verloskundige adviseerde een jaar te wachten.. als het dan weer bijna 2 jaar zou duren dan zou er 3 jaar tussen zitten bij ons.. op zich is dat nog geen heel groot leeftijdsverschil.. 
Ik denk dat het belangrijk is om zeker achter je keuze te staan, wat als het wel in 1/2/3 keer lukt bijvoorbeeld, vind je dat dan oké, er zullen altijd mensen zeggen dat ze het te snel vinden, als je niet zeker bent van je keuze kunnen opmerkingen erover je zwaar vallen of aan het twijfelen brengen o.i.d maar als je achter je keuze staat dan ben je gelukkig ondanks wat anderen wel of niet vinden en dat is ook fijn voor jullie kind(jes) als jullie positief zijn..
Er zijn ook een aantal dingen die je je kan afvragen:
-vind je het oké dat je waarschijnlijk veel luiers moet kopen en verschonen want als ze nog klein zijn heb je kans dat je twee kindjes hebt die nog niet zindelijk zijn. 
- als jullie dochter niet kan lopen en of kruipen o.i.d zul je haar veel moeten tillen en oppakken etc. Denk je dat je dat kan terwijl je zwanger bent?
-wat is voor jullie een groot leeftijdsverschil? Als je 1,5 al veel vind bijvoorbeeld heb je nog krap de tijd om zwanger proberen te worden..
- kan het qua huisvesting, inkomen, oppas etc.
- zijn er ook minpunten voor jullie als je nu al zwanger zou worden. Stel je je alleen de leuke dingen voor, bijv. Veel samen spelen, leren en beleven of denk je ook aan dat je op korte termijn nog meer/alweer slapeloze nachten en bevalling etc. Hebben.
- hoe is je bevalling geweest? Heb je bijv. Keizersnede gehad dan is je herstel duur misschien anders.
- misschien kan je het erover hebben met je verloskundige, zij kan wel adviseren maar mag/kan in principe niks zeggen of beslissen voor jullie..
- je zou met een goede vriend(in), familielid o.i.d kunnen praten hierover, deze persoon kent jou/jullie en kan misschien mee denken..  het viel mij in het begin best zwaar en had toch de angst dat ons dochtertje ons op wat voor manier ontnomen zou worden, familieleden van beide families hadden dat besef al voor ik het zelf had.. het is wel handig als je die persoon vertrouwd en kunt vertrouwen zodat niet je ineens ergens bent en mensen ineens zeggen van zo, al bezig met een tweede (met bijbehorend commentaar of vragen van en al zwanger o.i.d) 
Boven alles, doe wat voor jullie goed voelt, sta achter je keuze en doe het samen (die keuze maken)
Hoop dat je hier wat aan hebt.. in ieder geval veel succes en geluk toegewenst (met jullie dochtertje en een tweede zwangerschap, op welke termijn dan ook)
Groetjes
 
 
Hoi! 
Gefeliciteerd met je zwangerschap! 
Ik ben er me van bewust dat dit een stuk zwaarder zal worden dan de eerste zwangerschap. 
Het lijkt me gewoon heerlijk om straks 2 kleine koters rond te hebben lopen. 
Waar ik ook bang voor ben is de reactie vanuit de omgeving. Ik weet dat ik me daar niet druk om moet maken, maar dat is voor mij een lastig iets .. ook ben ik ook nog best jong, ben net 22 geworden en mensen hebben daar ook altijd wel wat over te zeggen... 
 
Hoi PM !
Deze dingen heb ik me zeker ook afgevraagd. Ik ben op natuurlijke manier bevallen en indd 9 op 9 af, daar ben ik me van bewust. 
Waar ik dus wel bang voor ben is de reactie vanuit de omgeving, stel dat het nu wel snel raak zou zijn. Ik denk dat ik die reacties moeilijk een plek zou kunnen geven. 
Mijn partner zou het erg leuk vinden en stiekem ik ook wel. 
Qua luier en gebroken nachten verhaal sta ik achter. 
Ja groot leeftijdverschil dat is bij iedereen anders. Dit ook mede omdat het bij de eerste 14 maanden heeft geduurd, lastig uit te leggen wat ik bedoel. 
 
Bedankt voor je reactie en zeker stof om over na te denken. 
 
Hoi Elfje, 
Je verhaal is heel herkenbaar. Vorig jaar juni is onze dochter geboren met een keizersnede, na 2jaar proberen en een miskraam. In januari dit jaar ben ik gestopt met anticonceptie. Ik gaf nog borstvoeding en was nog niet ongesteld geweest. Mijn man en ik hadden beide zoiets van we zien t wel. Zeker omdat het zo'n tijd geduurd had voordat ik bij mn dochter zwanger raakte. Ik vond t niet erg als het nog even duurde. Ik was bang dat als we zouden wachten tot ik er helemaal klaar voor zou zijn en het zou dan weer zo lang zou duren dat het extra frustrerend zou zijn. 
Echter had ik half mei een positieve test in mijn handen en ben ik inmiddels 14 weken zwanger! Ik moest eerst wel even wennen aan het idee. Onze dochter is bijna 20 maanden als ik ben uitgerekend. Toch ben ik blij dat het nu zo snel raak is en ik ben erg benieuwd hoe het straks gaat zijn met 2 ukkies.
De eerste weken vond ik wel pittig omdat ik erg moe was. En dan onze dochter die ook de nodige aandacht wil. Maar verder heb ik mijn tempo aangepast en geprobeerd om waar extra rust te nemen. 
Ik denk dat het vooral belangrijk is hoe je er zelf in staat. Lekker belangrijk wat je omgeving er van vindt! Al hebben wij alleen nog maar positieve reacties ontvangen. Het komt vast weer helemaal goed!!
Liefs Tina
 
Ik kan je geen advies geven over de keus om ervoor te gaan, maar laat de keus niet afhangen door angst wat anderen ervan vinden.
Uiteindelijk moeten jullie ervoor zorgen ? 
Wij hebben straks 9 jaar leeftijdsverschil (dat is weer het andere uitersten ?) en waren ook heel bang wat anderen ervan zouden vinden.
Dat viel gelukkig heel erg mee.
Natuurlijk kregen wij vragen, maar dat is niet erg.
Dat ging ook gewoon op een respectvolle manier. 
 
Mijn kindjes schelen 14 mndn (1e & 2e) en 17 mndn (2e & 3e). Toen mijn derde geboren werd was de oudste 2,5. 
Mijn man was grotendeels op reis voor zn werk en heb het niet als extreem zwaar ervaren. Nu denk ik weleens huh?! Hoe kreeg ik het allemaal voor elkaar... deed alles met ze... naar de Efteling, boodschappen hahaha ?
mijn jongste is nu net 4 en gaat na de zomer naar school. Ik ben nu bijna 15 weken zwanger van nr 4. 
Wel ben ik bij de derde gestopt met werken. 
Mijn advies, ga ervoor! Super gezellig! :) 
 
Terug
Bovenaan