Wanneer is een (bekende) babynaam te ver weg?

Vandaag heb ik eindelijk een positieve zwangerschapstest gehad, we zijn zo blij!

Nu waren we natuurlijk al aan het kletsen over de naam. We vinden een naam heel leuk, alleen iemand (ver weg) die wij kennen hebben hun kindje ook zo genoemd. Hoe ver denken jullie?

Onze goede vrienden, haar zus. We zien haar misschien 1x per jaar.

Zouden jullie dit doen? Of vinden jullie dit toch te dichtbij?

Thanks!
 
In de 1e plaats gefeliciteerd!
En het kindje van de zus van goede vrienden vind ik persoonlijk echt veel te ver weg. Als je een beetje grote vriendengroep hebt, zijn daarmee dus alle namen al vergeven ? 
Ik vind persoonlijk dat je geen naam aan je kindje kan geven die in je directe familie al voorkomt. Dus je eigen broers en zussen, daar de kinderen van en wellicht je eigen ooms/tantes en neven en nichten, afhankelijk van het contact. En met namen van (kinderen van) goede vrienden moet je soms oppassen. Dan zou ik het gewoon even vragen (hebben wij destijds ook gedaan, zij vinden het alleen maar leuk als onze kinderen dezelfde naam zouden hebben! Uiteindelijk is het een andere naam geworden,maar dat terzijde).
Dus in jullie situatie zou ik gewoon voor die naam gaan. Voelt het toch niet goed, zou je het dus altijd even aan die zus kunnen vragen. Dat zou ik dan wel vroeg genoeg doen, zodat je je nog niet vastpint op die naam en het moeilijk is om een andere naam te bedenken mochten zij het wel een probleem vinden en jullie er daarom voor kiezen er toch vanaf te zien.
Nu ben ik natuurlijk wel benieuwd welke naam jullie in gedachte hebben, maar ik snap heel goed als je dat niet wilt delen ?
 
Voor mij zou het ook nog wel meespelen.hoe bekend/zeldzaam de naam is. Als het een 'gewone' /veel voorkomende naam is, zou ik me er zeker niet druk om maken. Is het een hele bijzondere/zeldzame naam die in NL maar 2x voorkomt en precies bij hen, dan is het misschien wel even netjes om het te vragen. Maar als je het niet navraagt en je kindje gewoon die naam geeft snap ik dat ook heel goed. Ik zou het zelf echt geen probleem vinden. Ik zou het juist wel leuk vinden, dat blijkbaar meer mensen het een leuke naam vinden ?. 
 
Ik ben dan misschien wel afwijkend hierin. Ik zou de naam dan niet meer willen geven. Mn man werkt in een bedrijf van 6000 werknemers, maar zou ik weten dat hij een collega heeft met een kindje met dezelfde naam hoeft t voor mij al niet meer.  Zelf zou ik dus ook nooit voor top 100 namen gaan. Zo hebben we twee jongens maar voor de zwangerschap van de eerste wisten we de meisjesnaam en zijn er nog altijd verliefd op. Bij elk meisje dat in onze omgeving geboren wordt hoop ik zo ontzettend dat ze niet zo komt te heten, dan zou meteen onze eventuele dochter niet meer zo heten.  Maar besef nu wel dat lang niet iedereen daar zo in staat. Ik vind automatisch namen die anderen kiezen al niet meer mooi juist omdat iedereen ze kiest.  Doe wat jullie mooi vinden, het is jullie kindje en jullie zijn vrij om te kiezen wat jullie willen :)
Oh en proficiat!!! 
 
Bedankt allemaal!
Het gaat om de naam Eli, zij hebben de Nederlandse uitspraak en wij twijfelen nog over  de Engelse (Elai) uitspraak of Nederlandse haha.
Ik weet niet of dit wat aan jullie mening veranderd haha
 
Misschien ook nog even afwachten tot je het geslacht weet? Of zou dat voor jullie niet uitmaken? Persoonlijk vind ik nooit dat je iemand toestemming hoeft te vragen voor een naam. Dat iemand anders hem eerder heeft gebruikt, maakt in mijn ogen niet dat iemand dan 'recht' heeft op die naam. Maar wij hebben de naam van ons zoontje ook pas definitief bedacht na zijn geboorte dus misschien ben ik wel afwijkend hierin ?
 
Ik zou die naam ook gewoon gebruiken als je het een mooie naam vind.
Ik heb wel moeite met de neef van mijn man die heeft zijn zoontje dezelfde naam gegeven als ons overleden zoontje.
Dat vind ik toch iets anders 
Als ons zoontje nog had geleefd had ik er geen moeite mee gehad met dezelfde naam.
Ze hebben het ook niet gevraagd dus schrok toen wij het geboortekaartje van hun binnen kregen.
 
Terug
Bovenaan