Wanneer last van maagzuur

En zo te zien is mijn medische inbreng soms wel handig. Maak je niet druk, juf. Je had toch oprispingen? Dat is echt brandend maagzuur. Ik had het op het laatst van de zwangerschap, maar het kan ook eerder. Ik had het omdat mijn maag door mijn buik in de knel kwam. Maar bij jou spelen hormonen misschien een rol. Je kunt tenslotte ook misselijk worden van die hormonen, dus ze hebben een invloed op je maag, lijkt me.

@ Tineke, je hebt helemaal gelijk. Je kunt daar niet vroeg genoeg bij zijn. Dat zal vast een angstige tijd voor je zijn geweest. Ik  ken de symptomen van een zwschapsvergiftiging wel, omdat ze daar in mijn eerste zwschap in eerste instantie ook aan dachten. Het bleek dus wat anders, helaas niet minder ernstig, te zijn. Maar de symptomen die ik nu heb zijn niet van een zwangerschapsvergiftiging. Toch goed hoor, dat je daar even voor waarschuwd. je weet maar nooit.

@ Lizzy, wat leuk je hebt een datum. Heb je ook al een echo gehad?
Oh en je hebt gelijk hoor, het is idd maagzuur. Ik heb al een pak vla in de koelkast staan. Zolang er wat in mijn maag zit is het goed. Maar zoals ik al zei, ik word wel redelijk snel paranoia en bang van bovenbuikpijn, vanwege mijn vorige zwangerschap. Gelukkig is er nu niks aan de hand. Het zal vast idd door de hormonen komen. Toch wel een geruststelling  

Ja, logisch dat je schrikt bij buikklachten! Maar de kans dat je het 2 keer meemaakt met je alvleesklier, is die kans niet heel erg klein? Het was toch een ontsteking, dan is het al erg toevallig dat het 1 keer gebeurt. Ik ben wel benieuwd of je baat hebt bij de vla. Als ik de druk voelde in mijn slokdarm en ik nam een hap vla, dan trok het meteen weer weg.
We hebben vorige week een echo gehad en het zag er goed uit. We zagen het hart meteen kloppen, en armen en benen. En 'het' bewoog leuk. Was meteen voor mij een 1e teken dat er wat zat dus. Want ik merk daar dus verder niks van!
Nou, en dan daalijk aan iedereen vertellen. Daar heb ik zooooo'n hekel aan!
Is dat een luxe-probleem?

Hoi Lizzy6

Ik heb ook een hekel aan om het tegen iedereen te vertellen. Gelukkig heb ik en super schoonvader die voor het eerst opa wordt - hij vindt het een grote eer om de hele schoonfamilie in te lichten, en ik kan gewoon genieten van de felicitatie kaarten die nu bijna dagelijk binnenkomen. Mijn direkte collegas hoorden het van mij - de rest via de roddel - ook prima voor mij. Vriendinnen heb ik allemaal gebeld - of via messenger hierover. Mijn ouders en zussen hoorden het met kerst en de rest van de familie van die kant zou het van zelf zien als wij eind april een familiefeest hebben.

gr. Mor 74

Trouwens - ik heb in het  algemeen vaak last van buikzuur en nu dus ook af en toe. Maar Rennie of vla werkt goed - en als dat niet helpt werkt havermout uitstekend.

Mensen kunnen ineens zo overdreven en raar reageren als je vertelt dat je zwanger bent. Vreselijk! Op mijn werk reageren ze wel heel leuk. Maar toch vertel ik het niet graag. Ik doe gewoon liever mijn ding net als anders alsof er niks aan de hand is.

Zoals je het schrijft lijkt het op maagzuur. Ik had   bij mijn vorige zwangerschap heel veel last van maagzuur en de Rennie firma heeft toen goed aan me verdient. Bij mij hielp een hap vla of een beker melk maar even, want dan neemt even het zuur weg. Maar daarna moet je maag weer zuur aanmaken om het vet in de vla en de melk te verteren en dan had ik weer last van. En meestal nog erger dan ervoor.
Ik heb nu al bij voorbaat aan mijn vk gevraagd wat ik er aan kan doen en het beste is om kleine beetjes te eten en zo min mogelijk vet te gebruiken. 's avonds je matras aan het hoofdeinde iets omhoog leggen ( als dat kan natuurlijk) en als echt niks anders meer helpt kun je beter gaviscon gebruiken dan rennies. Dit heeft te maken met de verschillende manieren van zuuraanpak.
Gaviscon kun je als tablet en als drankje krijgen.

Maar inderdaad het drukkende gevoel komt me bekend voor.
Succes verder met je zwangerschap

Nou meiden gelukkig is het de laatste tijd weer wat minder. Ik dacht altijd dat maagzuur veel meer bovenin je keel zat maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Het kan echt een naar en vaag gevoel zijn. Ik heb de afgelopen  1,5 jaar lopen klooien met mijn gezondheid. Alvleesklier, maag, galblaas. Daardoor raak ik snel in paniek als ik iets voel in mijn bovenbuik.
Maar jullie  tips helpen wel hoor. Vla helpt ( maar idd niet lang zoals Yeppie al schreef ) en verder heb ik constant pepermunt bij me. En altijd wat te eten want zodra ik wat eet trekt het even weg.  Verder heb ik veel aan Rennies deflatine. Ik heb namelijk ook het idee dat ik veel last heb van lucht in mijn bovenbuik.

Bedankt voor de tips

Terug
Bovenaan