Wanneer mag de kleine mee op de fiets??

A

Anoniem

Guest
hoi allemaal,

Zijn jullie al wel eens wezen fietsen met de kleine of in zo'n fietsbak?
Ons ventje kan al goed rechtop zitten in de kinderstoel en in de wagen (als hij wakker is wil hij eigenlijk allleen maar zitten en kruipen
Ik heb al wel het fietsstoeltje geinstalleerd op de fiets maar durf het nog niet goed aan om met hem te gaan fietsen.
Hij is nu 8 maanden maar ben bang dat het te vroeg is om te fietsen voor de rug ofzo(heb ik horen zeggen)  Weten jullie het of zijn jullie al wel eens weggeweest met de fiets?

groetjes  maiko1984

het advies is met negen maanden omdat ze dan zelfstandig kunnen zitten
en dan rustig opbouwen eerst een paar blokjes om het huis en dan pas verder
je moet kijken hoe goed zelfstandig je kindje kan zitten en daat het aantal minuten aan passen op de fiets dus eerst misschien ten minuten dan half uurtje
maar negen maanden is een gemiddelde dus je kunt denk ik het beste het cb vragen hoe goed jou kindje ontwikkeld is

maar wat ik me afvraag is in fietstoeltje wordt afgeraden  onder de  9 maanden
maar in het eetstoeltje dan?
is dit dan ook slecht voor het ruggetje voor die tijd

wanneer zaten jullie kindjes in de eetstoel

Hoi,

Hier zit B'Elanna al een week of 3 in haar eetstoel, maar ze zit dan ook al zelfstandig.
En een eetstoel hobbelt ook niet zoals op de fiets.
Ik had het wel nagevraagd aan de manueeltherapeut, maar dat ging over in het winkelwagentje zitten.
Dat mag gewoon (mits ze zelfstandig kunnen zitten) maar niet te lang.
Dus ik denk dat dat ook geld voor het fietsen.

Groetjes Debby mv B'Elanna

Hier wordt bij het cb de volgende richtlijn gehanteerd; als de kleine zelf vanuit kruipstand kan gaan zitten.
En dan uiteraard opbouwen.
De 9 mnd is een gemiddelde, want er zijn ook nog zat kindjes die met 9 mnd nog niet kunnen zitten en dan mag het uiteraard nog niet.
Sil

Mijn dochtertje mag van het CB al mee op de fiets naar bijvoorbeeld de winkel (is niet zo ver) Ze is vandaag 7 maand. Dus afgelopen zaterdag is ze voor het eerst meegeweest op de fiets en vanmorgen hebben we ook een klein stukje gefietst. Ze mag mee omdat ze voor loopt in haar ontwikkeling, ze kan in principe al wel zelf zitten, maar valt om omdat ze alles wil pakken en wil zien. Maar ze is dus al wel stevig genoeg in de rug, want gaat ook al staan als je haar handjes vasthebt.
Dus ben helemaal blij dat ik kleine stukjes met haar kan fietsen.

Ik wil niet betweterig doen en iedereen moet zelf doen wat ze wil, maar als je kindje nog omvalt met zitten, is het ruggetje nog niet sterk genoeg.
Maar als het cb aangeeft dat het goed is, dan zal dat wel zo zijn.
Ik wacht nog lekker een poosje, want de mijne is nog zo slap als een vaatdoek.
Sil

Voor zover ik weet (maar ik ben ook maar een leek) wordt 9 maanden ook aangehouden, omdat tijdens het fietsen de spiertjes meer te verduren krijgen (hobbelen, schokken e.d.) dan wanneer ze gewoon thuis op de grond of in een stoel zitten. Dus alleen kunnen zitten is niet genoeg, ze moeten echt stevig zitten. Da's mij verteld. Nu zit de een natuurlijk met 7 maanden al stevig terwijl de ander met 10 maanden nog omkukelt, dus ik denk inderdaad dat je dit het beste met het CB moet overleggen.

Ik heb van de week met Emma in de draagzak gefietst. Ik weet dat dit ten zeerste afgeraden wordt. Ze zeggen dat je dit niet moet voor het geval dat je valt.
Maar als ze in het stoeltje zitten en je valt, is dit toch niet zo gevaarlijk?
Misschien nog wel gevaarlijker, want op je buik kun je ze nog met je armen beschermen...
Maar goed, Emma vond het in ieder geval hartstikke leuk...

Groetjes Hada

(...Ik bedoel: als je valt, is dit toch net zo gevaarlijk...)

Terug
Bovenaan