Wanneer mee op de fiets?

Hallo,
Mijn zoontje kan wel zelf zitten en leunt ook opzij om dingen te pakken, maar kan niet zelf tot zit komen. Omdat hij dingen opzij kon pakken (zonder om te vallen) mocht hij 5 a 10 minuten op de fiets, mijn osteopaat zei ook dat het slecht is voor het nekje om te vroeg op de fiets te gaan
 
Het word niet geadviseerd om met je kindje te gaan fietsen voordat hij 9 maand is, of inderdaad echt goed zélf kan zitten.
Het is van wat ik weet niet goed voor de rug en nek als je te vroeg met de kleine gaat fietsen.
Maar goed, je kunt zelf natuurlijk het beste zien hoe stevig hij zit. Ik zou je aanraden nog heel even te wachten. Succes!
 
Hoi!

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben moeder van een dochter van 14 maanden en 8 weken zwanger van de tweede.

Mijn dochter was 9 maanden toen ze meeging op de fiets. Ze kon toen zelf los zitten en zelf gaan zitten. Ik vind het onverantwoord soms wat ouders doen. Er wordt niet voor niets gewaarschuwd. Te snel op de fiets stappen met je kleintje kan schadelijk zijn voor rug en nek. Dat heb je er toch niet voor over? Waarom willen mensen dat hun kindje zo snel groot wordt? Schoenen aan terwijl ze nog lang niet lopen (is niet goed voor de voeten! ik ben podotherapeute en raad het ten zeerste af!), te snel mee op de fiets, veel te snel in de kinderstoel! Laat baby's toch lekker baby zijn en wacht met alle activiteiten tot het juiste moment! Het komt mede denk ik door de opschep cultuur. Mijn kind kan al met 3 maanden kruipen, mijn dochter liep al ver voor haar eerste verjaardag, mijn zoon praat al en is nog geen anderhalf. Bah!

Ik vond het ook wel eens vervelend dat ik nog niet kon fietsen. Ik nam mijn dochter dan, (wordt eigenlijk ook afgeraden) mee in de buikdrager op de fiets. Op een moederfiets dan hoor, met lage en ruime instap en kon makkelijk met mijn voeten bij de grond.

Anyway...iedereen moet natuurlijk doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Maar geniet nog van je kleine kindje....ze worden vanzelf groot! Het gaat allemaal snel genoeg.
 
Ben laat van reactie maar ben het helemaal eens Sjaan.. Wij hebben een fietsenzaak en verkopen zitjes maar voordat ze zelf goed en stevig kunnen zitten is het niet verantwoord om ze erin te doen. Soms zie ik moeders met een veels te jong kindje in het zitje hangen.. Zou jij het op je geweten willen als dat kindje schade eraan over houdt? Wat denk je als je valt op zo'n mega klein hoofdje komt te klap extra hard aan hoor!..
 
Terug
Bovenaan