wanneer moet je aangeven hoeveel je wit werken?

A

Anoniem

Guest
Weet iemand van jullie  hoe lang van te voren  je aan moet geven hoe veel uur je wilt gaan werken na je zwangerschapsverlof? Ik heb daar ooit wel iets over gehoord maar ik weet niet waar ik het kan vinden. Het is wettelijk geregeld maar ik weet het niet meer.
Mijn baas wil het al weten, maar ik ben er nog niet uit. (ook niet of ik wel bij deze baas blijf werken maar dat is een ander verhaal)
groeten Elke

weet echt niemand hier antwoord op?
Ik heb heel het internet afgespeurd, maar kan het niet vinden.
groeten Elke

Hoi, hoi,

Volgens mij hangt het af van je werkgever. Bij mijn werkgever moest ik een partimeverzoek indienen 4 maanden voordat ik het wilde laten ingaan. Ik voorzag al problemen dus ik heb het eerder gedaan zodat ik na de afwijzing de bond ik kon schakelen. Met de hoop dat het op tijd rond was. Ik weet niet waar je werkt maar meestal staat dit of in het personeelsbeleidsplan en anders in de CAO.

Groetjes, Jonna

Hoi,

Inderdaad hangt het af van je werkgever. Die van mij heeft gelijk al aangegeven zonder dat ik er zelf naar vroeg niet mee te werken aan minder uren.
Als mijn kindje eenmaal geboren is, gooi ik het dus voor een half jaar op ouderschapsverlof (dat mogen ze niet weigeren) en daarna zien we wel verder.
Wees dus maar blij dat jouw werkgever het nog netjes vraagt aan je wat je plannen zijn, haha, ben jaloers hoor!

Ik heb een keer een tv-programma gezien met Sazia Moralie (weet niet hoe je dat schrijft) en toen ging het over zulke dingen.
Ik weet zeker dat ze toen zei dat een werkgever altijd een mindering in uren moet accepteren na de bevalling, tenzij dit echt niet valt te rijmen met je beroep.
(bv als je intercontinentaal piloot bent en je wilt maar 4 uur per dag werken...dat gaat natuurlijk niet).
Ik heb gevraagd aan personeelszaken om het na te zoeken. Als ik er meer over weet zal ik het jullie melden, want als dit echt waar is dan geldt voor degene die net reageerde dat je onterecht bent behandeld.
groeten Elke

Hoi Elke,

In principe heb je gelijk hoor, een werkgever zou dat idd moeten accepteren. Maar als ze echt niet willen dan vinden ze echt wel een reden waarom het niet zou kunnen. Ik kreeg het echt niet voor elkaar. Ik had er zo de balen en stress van dat ik mijn baan heb opgezegd. Als ik het alsnog voor elkaar had gekregen had ik niet eens meer zin in gehad om daar te gaan werken!

Ik hoop dat het bij jou beter gaat!!

Groetjes, Jonna

Ik heb het inmiddels gevonden in mijn CAO. Als je vermindering van uren aan wilt vragen dan moet je dat 4 maanden van te voren aangeven. Dit geldt in zijn algemeenheid dus niet alleen voor zwangeren en is dus verschillend van CAO tot CAO denk ik. Inderdaad mag het alleen geweigerd worden door de werkgever op basis van zwaarwegende arbeidsgronden.
Tja en dat is een rekbaar begrip, want wat is zwaar?
Ik ben ook bang dat wij er niet uit gaan komen, maar ik weet nu dat ik nog even de tijd heb om er over na te denken.
groeten ELke

Hoi Elke,

Veel suc6 hiermee! Ik hoop dat je meer geluk hebt dan ik. Laat je weten hoe het verder gaat?

Groetjes, Jonna

Terug
Bovenaan