Wanneer naar 1 middagslaapje?

A

Anoniem

Guest
We zitten een beetje te klooien met de overdagslaapjes. Ik zou graag zien dan Stijn meer slaapt overdag maar het wordt steeds minder .

Na het ‘recordtopic’ van Esmé heeft het me een beetje aan het denken gezet. Stijn is tussen 6 en 7 wakker en gaat dan tussen 10 en 11 weer naar bed. Dan slaapt ie meestal tot ongeveer half 1. Maar steeds vaker korter. Ook wil ie steeds vaker ’s middags niet gaan slapen. Met als gevolg dat hij soms maar krap twee uur slaapt tussen 7 en 19... Wellicht dat na de lunch naar bed gaan beter voor hem is?

Hoe gaat het bij jullie?

ps Stijn is net 1

Marly redt het echt niet met maar 1 slaapje over de hele dag. Die heeft eigenlijk altijd 2 slaapjes, soms zelfs 3! Maar ik kijk echt naar haar. Zie ik verschijnselen van vermoeidheid, dan gaat ze naar bed! Meestal gaat dit zonder problemen. Maar soms ook heeft ze dus helemáál geen zin om te gaan slapen. Dan zet ze het op een gillen en schreeuwen. Maar dat helpt bij deze mama niet en dat weet ze onderhand. Ik leg haar toch in bed, goed instoppen, liedje zingen ookal huilt ze. Meestal als ik bijna de deur uit ben of op z'n laatst als ik weer onder aan de trap staat is ze al stil, want ze weet dat ik haar  toch niet meer eruit haal.  Niet dat ze dan slaapt hoor! Meestal kletst ze nog wel even, maar valt uiteindelijk in slaap. Niet altijd. Gister na een half uur kletsen begon ze toch weer te jammeren. Toen heb ik haar even opgepakt en liedje gezongen, terug in bed gelegd (natuurlijk weer flink brullen) maar daarna is ze toch snel in slaap gevallen.

Even in het kort: bij vermoeidheidssignalen gaat mevrouw naar bed en komt ook niet meer van kamertje af tot ze geslapen heeft. Natuurlijk ga ik wel zo nu en dan naar haar toe als ze huilt om te troosten, eventueel ook even op de arm maar ik blijf op haar kamertje. En dat werkt hier prima! Misschien even streng zijn in het begin, maar als ze het doorhebben  worden ze  ook ontzettend makkelijk! (Zo ervaar ik het tenminste!)
(sorry voor mijn lange verhaal....)
Succes! Groetjes, Marloes.

Wij klooien sinsds Tessa  1 is geworden ook wel een beetje met de slaapjes overdag, maar moet zeggen dat 1 slaapje voor iedereen beter is! Tessa is 08:30 wakker (vandaag mocht mama zelfs uitslapen tot 9:00). Vaak lag ze dan alweer om 10:30 in bed tot 12:00 en dan van 14:00 tot 16:00 nog een keer. Nu blijft ze meestal op, gaan we s'ochtends lekker thuis spelen of juist boodschapjes doen en na de boterham zo rond  12:30 gaat ze lekker naar bed. (nu ligt ze er ook net in). Om een uur of 15:30 is ze wakker of ligt ze lekker te spelen in bed.
Soms lukt het nog niet om 1 slaapje te doen en dan gaat ze toch gewoon weer naar bed (sochtends) als ze echt moe is...
Tijd voor jezelf overdag wordt steeds minder, maar vindt het ook wel leuk om nu ze meer wakker is lekker wat te ondernemen!

Lisenka mv Tessa (10-9-2006)

Sophie slaapt van circa 12.30 uur tot circa 14.30 uur. Kan een half uurtje schelen, maar langer dan 2,5 uur slaapt ze nooit.

Ze is om 07.00 - 07.30 uur wakker en ligt er rond 19.30 uur weer in. Wij horen haar nooit snachts. Dus slaapt ze 14 uur per etmaal en dat is voor haar dus genoeg.

Gijs sliep tot ruim 1,5 jaar 2x per dag, maar daar hadden we weer dramatische nachten mee....

Elk kind is dus anders! Wat je zou kunnen proberen: hem door dat dipje van 11.00 uur helpen door iets samen te doen en hem dan iets later op bed te leggen. Misschien slaapt ie dan net iets langer en is de ruk naar de avond niet zo lang....

Groetjes
Susan

(en er zijn een paar dingen niet te beinvloeden bij de kleintjes: hoeveel ze slapen en hoeveel ze eten zijn daar de bekendste voorbeelden van....... Jij kunt het wel willen, maar ja.........)

Ook ik heb dit probleempje eigelijk niet!
sluit me ook volledig bij de woorden van Marloes aan...beetje Ria Blom idee...(ik zweer erbij)

Lili word om 0800 wakker
Gaat van 1000 tot 1200 naar bed
en van 1400 tot 1600/1630...
en savonds ligt ze ALTIJD om 1900 weer in bedje soms zelfs eerder....
Snachts is zo nog nooit opgeweest..Denk dat ik gewoon een slaapkoppie heb...

Maar Lili is dan weer totaal niet flexibel...als ik haar op deze tijden niet in bed doe dan is ze een driftige dreumes hoor!! Ze kan er echt niet tegen een slaapje te missen...
Ook dit is voor ons soms wel lastig hoor!!

Dus het heeft z'n voor en nadelen!
Kijk goed naar je pukkie denk echt dat ieder kind heel verschillend is!

Groetjes lonneke

HIya!

Max doet ook maar een dut per dag. Hij wordt meestal rond 6.30/7.00 wakker en dan rond 11 uur doet ie een dut, meestal tot 1.00 maar soms ook maar tot iets na 12en en tja....wat doe je eraan. Ik heb het extra donker proberen te maken op zijn kamer maar of het werkt...??
Rond een uur of 3/3.30 last ie wel een kleine rustpauze voor zichzelf in, pakt z'n tutdoek, en kruipt op schoot om ff 20 minuten lekker te hangen.
's avonds gaat ie rond 7.00 naar bed.....en wordt vrijwel nooit wakker tijdens de nacht.

Ajuus, ilja

Lukas slaapt gemiddeld twee keer een uur per dag. De nachten gaan goed maar is is rond 6.30 altijd wakker. Voorlopig ga ik echt nog niet naar een slaapje toe want hij gaat daar toch niet langer van slapen.

Ze hebben natuurlijk steeds minder slaap nodig.

Annemieke

Tot bijna 1 jaar sliep Tijn 's ochtends nog een uurtje van 10 tot 11, maar dan was het s'middags kort of laat of niet... Zijn we lang mee aan het klooien geweest.
Sinds zijn eerste verjaardag gaat hij nu 1 x overdag naar bed en dat gaat heel erg goed. Hij wordt om 8.30 uur wakker, gaat daarna om 12.00 uur naar bed en slaapt dan tot 15.00/15.30 uur. Om 12 uur is hij dan echt moe, maar slaapt hij ook lekker lang en vast. Heerlijk vind ik het ook. 's ochtends op pad, 's middags nog eventjes fietsen of wandelen. En in die 3/3,5 uur dat Tijn slaapt heb ik heel veel tijd om wat voor mezelf te doen! Om 7 uur ligt hij weer in bed savonds. Een fijn en iedere dag hetzelfde ritme!

X Danielle

Terug
Bovenaan