Wanneer naar peuterspeelzaal?

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af wanneer jullie kindjes voor het eerst naar de peuterspeelzaal zijn geweest.

Bij de peuterspeelzaal kunnen de peuters terecht vanaf twee jaar en drie maanden. Ikzelf vind dit erg vroeg, zou inhouden dat ze bijna twee jaar naar de psz gaan, voordat ze naar de basisschool gaan. Heb het idee dat dat erg lang is. Heb zelf nu het idee om ons zoontje (nu twee en drie maanden) op te geven na de zomervakantie en dan te starten zo rond zijn derde verjaardag. Of is dat te laat? Loopt hij hierdoor 'achterstand' (zover je dat kunt zeggen) op ten opzichte van andere kindjes?

Anyhow, hoor graag jullie verhalen en misschien wat tips.

Groetjes,
Janneke.

Onee hoor ze lopen dan geen achterstand op. Milton ging ook pas toen hij 3 was . Ik wou hem toen nog niet zo snel naar de psz doen omdat ik toen zwanger was van shanice dat hij geen gevoel kreeg dat hij gedumpt zou worden .Dat is toen ook goed gegaan maar met Shanice weet ik het nog niet want we gaan verhuizen en weten nog niet of we in dezelfde dorp een woning kunnen krijgen. Misschien moeten we gaan uitwijken naar de stad .

groetjes lisette

hoihoi

karlijn is een paar dagen na haar 2de verjaardag gestart en ze vind het helemaal geweldig
ik vind het juist goed dat ze er 2 jaar opzitten voordat ze naar school gaat

ik merkte aan haar dat ze er ook echt aan toe was en dat ik haar thuis niet meer genoeg uitdaging kon bieden wat ze nu 2 x in de week wel heeft
als ze 2,5 is gaat ze 4 x in de week naar de psz en als ze 3,5 is 5 x
zo word ze dus echt goed voorbereidt op de echte school

of ze een achterstand oplopen weet ik niet wel ben ik van mening dat het afscheid nemen moeilijker is als ze ouder zijn ( heb dit ook van andere mamma's gehoord die hun kindje later naar de psz brachten )

liefs maurilla

Hier gaan kinderen vanaf 2 1/2 jaar naar de psz. Met Emma vond ik dat best laat, ze was alleen thuis en ik merkte dat ze toch wel veel behoefte had aan samen spelen met andere kinderen. Renske heeft dat iets minder, maar die gaat nu ook nog 1 dag per week naar het kdv en heeft haar zus thuis.
Tussen de 2 jaar en 2 1/2 jaar vind ik een prima tijd om te starten met psz.

Ons mannetje ging ook een paar dagen na z'n 2de verjaardag. Best spannend, maar het voelde goed en hij vond het achteraf super! Hij is hier alleen, dus de psz biedt hem dingen die ik hem niet kan bieden. Zijn spraak gaat met sprongen vooruit, hij ziet andere kindjes en hij kan z'n gang gaan zonder mama, papa, opa's of oma's, wat een vrijheid!

Maar ieder kindje is weer anders, dus kijk naar je kind en doe wat goed voelt.

Liefs Lientje

Kijk naar je kind!
Leah start een week voordat ze 2jr3mnd is op de peuterschool (over anderhalve week!). Ik vind het niet te vroeg, sterker nog, ik sta te springen haha....Niet omdat ik het zelf zo leuk vind dat ze er niet is (ze is altijd erg gezellig om me heen aan het dralen en kletsen), maar ze is helemaal dol op 'andere kindjes'.... zij is echt heel erg 'toe' aan het spelen met leeftijdgenoten... Hier thuis heeft ze oudere zussen en broer, maar met leeftijdsgenoten speelt ze niet zo veel.

Je kind loopt zeker geen achterstand op, hoor, als het later naar de peuterschool gaat. Er zijn zoveel kindjes die gewoon níet gaan en die gaan ook als een trein. Het is maar net wat voor jouw kind en voor jouzelf het beste werkt.

Voor ons is dat de peuterschool op deze leeftijd, en voor jou misschien op latere leeftijd, en voor sommigen hier helemaal niet. Toch?

Nick gaat niet naar de psz die gaat vanaf dat hij 4 maanden is naar het kdv , omdat ik werk.Het brengen afscheidnemen gaat niet altijd heel soepel maar hij is ons vaak snel weer vergeten als wij uit beeld zijn.

Als jij denkt dat je kindje er niet aan toe is en het is niet nodig gewoon nog niet doen jij kent je kindje het beste hoor.

Groetjes

Hoi Janneke, ik vind 2 jaar ook erg lang om ze naar de psz te brengen, en vanaf de leeftijd van 2 jaar vind ik vrij jong.
Je moet maar zo denken...volg je eigen gevoel, jij bent zijn moeder.Ik bracht ze vanaf 3 jaar naar de psz...
Je zoontje mist niks hoor als hij later start...
Succes met je keuze!
Groetjes Roos.

Terug
Bovenaan