wanneer nemen jullie hubbies na de bevalling vrij?

Hallo

Mijn man werkt dus onregelmatig en kan geen vakantie inplannen want weten wij veel wanneer de hummels zich aanmelden. Bij ons op het ziekenhuis doen ze niet heel duidelijk 38 weken en dan inleiden met een tweeling. Bij Anouk was het zo dat hij bijna 1 week vrij was want zijn collega's vingen het werk voor hem op. Maar daarna moest hij toch gewoon weer aan het werk. Dat maakt niet uit maar hij heeft dus werk waar hij dan 3 á 4 dagen van huis is. En dan sta je er dus echt helemaal alleen voor, ondanks dat ik veel hulp krijg van mijn moeder. Gelukkig was de zelfgemaakte planning van werk bij Anouk goed uitgevallen want hij had na die ene keer werken 3 weken vrij. Dus hij heeft bijna aaneengesloten 1 maand van zijn kleine meisje mogen genieten. Ook mijn man heeft zo zijn papa dagen want omdat hij onregelmatig werkt is hij ook veel thuis. Hij wil echt  een papa zijn  die een sterke band heeft met zijn kind(eren) en dat is nu ook echt zo. Anouk trekt veel met hem op en  soms ben ik niet eens in beeld. Echt papa's meisje.

gr angelique  

hoi hoi

mijn man is zelfstandig ondernemer en het is moeilijk om zomaar even 2 weken thuis te blijven wij lossen het anders op
eerste 2 a 3 dagen is hij thuis de rest van de kraamweek zijn me ouders er voor me andere 2 kinderen en de eerste week als de kraamhulp weg is is mijn man thuis en de tweede en derde  week werkt hij halve dagen en brengt de oudste naar de psz e nhaalt hem ook op en de vierde week brengt en haalt hij alleen de oudste naar psz en gaat hij weer werken   wat een gedoe toch alllemaal en inderdaad echt belachelijk dat je man maar 2 vrije dagen krijgt

liefs angela

Hoi,

Bij onze 1e kon mijn man helemaal geen vrij nemen omdat iedereen op zijn werk met vakantie was (1 augustus 2004). Hij kon toen pas vrij nemen toen ongeveer de kraamhulp weg ging. Dat is achteraf eigenlijk heel goed bevallen, omdat overdag de kraamhulp toch voor je zorgt en je man eigenlijk niet zo heel veel kan doen behalve boodschappen (kan hij ook na zijn werk op weg naar huis doen). Wij gaan het dit keer weer zo doen. Na ongeveer 1 week neemt mijn man 2 weken vakantiedagen op, zodat we lekker met z'n tweetjes kunnen genieten van onze kinderen.
Ik kan trouwens ook aanbevelen om het kraambezoek, dat niet direct naaste familie is, ook een paar dagen op afstand te houden. En vooral ook geen kleine kinderen mee laten nemen (veel te vermoeiend en druk). Het meeste kraambezoek gaat op tijd (na 'n uurtje) weer weg, maar sommigen (m.n. die nog zelf geen kinderen hebben) blijven echt plakken. Gewoon wegsturen!!! Vergeet beleefdheid op dat moment hoor, want je gaat er anders aan onderdoor.

Groetjes,

Anne

Mijn vriend neemt vanaf de geboorte 3 weken vrij. De eerste keer had hij pas vrij nadat de kraamhulp was vertrokken maar ik vond dit achteraf gezien helemaal niet prettig. Ik vond het heel vreemd om ineens alleen thuis te zijn met mijn baby en een complete vreemde. Ik had ook erg veel last van kraamtranen en geneerde me een beetje hiervoor. Mijn kraamhulp was overigens een harstikke lieve vrouw dus daar lag het niet aan maar ik ben gewoon niet zo makkelijk op mijn gemak bij mensen die ik niet ken.

Groetjes Sandra

Hoi

Mijn vriend neemt een week vrij na dat de kraamhulp er is geweest. En krijgt dus ook 2 dagen tijdens de bevalling, is ook veel te weinig maar de regels zijn nu een maal zo. Maar als het goed is komt er verandering in maar dat is pas in 2008 dan krijgen de mannen 2 weken verlof als dat er door komt. Maar goed daar hebben wij nu allemaal weinig aan.
Verder wil ik nog ff zeggen dat ik de uren kraamhulp ook veel te weinig vind. Je krijgt maar 40 uur dan was eerder 65 uur. Dus dat betekend dat de hulp om 8 uur begint en om 13.00 uur al weer naar huis gaat hebben zij mij gezegt.

groetjes van miranda

Hoi meiden,
Ik heb de tip gekregen van mijn schoonzus om mijn vriend de week nadat de kraamzorg is geweest vrij te laten nemen. Echter, toen de kraamzorg hier was voor de intake heb ik dit ter sprake gebracht en zij adviseren toch dat hij de eerste week vrij neemt. Dit omdat zij hier toch niet hele dagen zijn en dan is het wel zo prettig als hij er is om voor mij te zorgen zodra de kraamhulp weg is.
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik krijg 44 uur kraamzorg. Dit kan verdeeld worden over eerst een paar hele dagen (8uur per dag) en dan halve dagen of anders wordt het standaard 5,5 uur per dag. In beide gevallen (bij de halve dagen en de 5,5 uur) blijven er veel uren over waar je er alleen voor staat. Ik ga er nu vanuit dat ik redelijk snel weer op de been ben maar dat weet je natuurlijk nooit.
Als ik hulp zou hebben van mijn moeder of iets dergelijks in die eerste week zou het misschien praktisch zijn om het door te schuiven naar week 2 maar voor papa lijkt het me ook heel bijzonder om ook die eerste paar dagen mee te mogen maken.
groetjes,
KC

Hoi KC,

Ze gaan er inderdaad gewoon vanuit dat je mantelzorg hebt dus vandaar dat het kraamcentrum zegt dat het beter is dat je partner in de kraamweek thuis is. Ik denk ook dat het er vanaf hangt hoelang je partner vrij kan nemen (als dat maar 1 week is is het ook niet fijn als hij en de kraamhulp tegelijk wegvallen).

Wij kiezen er dus bewust voor dat mijn man daarna vrij is, hij kan we een klein beetje smokkelen met zijn werk dus hij is wel iets eerder klaar. En daarnaast kan mijn moeder in de kraamweek de andere kinderen opvangen als de kraamhulp weg is.

Bij onze eerste kreeg ik 64 uur, we hadden en kraamhulp en een stagiaire en hebben echt een onwijze gezellige tijd gehad. Manlief werkte toen vanuit huis en we hebben heel wat uurtjes met z'n vieren gelachen en gekletst. Bij de tweede kreeg ik 44 uur (eigenlijk had ik 4 uur meer moeten krijgen omdat we een zoontje van nog geen 2 hadden rondlopen) maar ik moet zeggen dat ik die 44 uur wel genoeg vond hoor.

Nu krijg ik die 4 uur extra wel omdat er 2 kinderen onder de 4 zijn. Maar goed, ik ben denk ik ook niet een goeie graadmeter. Beide keren slingerde ik na de bevalling mijn benen over de rand van het bed, even lekker douchen. Voelde me kiplekker en dat is ook zo gebleven, ik moest verplicht 3 dagen in bed blijven omdat ik overenthousiast was. Tja, dat zal vast wel komen doordat ik 9 maanden lang hartstikke ziek ben en allerlei kwaaltjes heb. Zodra de placenta geboren is voel ik me kiplekker en heb ik nergens meer last van (en tijdens de snelle bevallingen lanceer ik mijn kinderen en kom er zonder kleerscheuren vanaf).

Hoe doen de moeders met oudere kindjes dat? Laten jullie de kinderen gewoon naar de oppas of het kinderdagverblijf gaan? Wij doen dat wel, ook in de 2 weken dat mijn man thuis is. Misschien houden we ze een dagje thuis, en ze gaan wel kortere dagen in die periode maar we brengen ze wel gewoon weg. Er verandert al zoveel dat we hun ritme wel een beetje willen aanhouden.

Syl

Hoi,

Ik denk dat het van de situatie afhangt. Ik heb zelf de mazzel dat mijn moeder bij ons in het dorp woont (en consultatiebureau-arts is) en mijn schoonmoeder 15 minuten met de auto bij ons vandaan. Zij hebben het 's middags, wanneer de kraamhulp wegging, overgenomen omdat ik heel zwak was. Dit hebben zij 2 weken lang gedaan en vervolgens heeft mijn man vrijgenomen.
Kruimel, je man kan misschien halve dagen vrijnemen, zodat hij er voor je kan zijn als de kraamhulp 's middags naar huis gaat. Sowieso heeft hij de eerste 2 dagen na de bevalling recht op 'vaderschapsverlof'. Als hij het niet ver van te voren  moet aangeven wanneer hij vrij neemt, laat het dan van de bevalling en jouw conditie afhangen.

Succes en veel plezier,

Anne

Terug
Bovenaan