Wanneer ochtendslaapje verkorten

<p style="text-align: center;">Hi,    Mijn dochter is 10,5 maand en slaapt smorgens soms wel 2,5 uur. op een gegeven moment moet ze natuurlijk overgaan op 1 slaapje, aangezien ze smiddags ook nog zeker 1,5 u slaapt dacht ik.. als ik haar gewoon steeds eerder wakker maak van der slaapje smorgens gaat het vast lukken maar nu is mijn vraag.. wanneer weet ik of ze er aan toe is? en wanneer gingen jullie het ochtend dutje verkorten om over te gaan op 1 slaapje? Vele zeggen dat kindjes van 1 jaar nog 1 keer slapen op een dag !  alvast dank voor reacties !   </p>
 
Waarom 'moet ze natuurlijk' overgaan op 1 slaapje? Niks moet. Elk kindje is anders. Mijn zoontje is bijna 1,5 en doet ook nog 2 slaapjes. En dat terwijl hij als baby echt heel weinig sliep. Volg gewoon je kindje, als ze lekker slaapt (en ook 's nachts slaapt ze goed), dan zal ze het wel nodig hebben.
 
Hi, 
Ik heb net beiden kinderen altijd maar 1 vast middag slaapje aangehouden, boven in hun bed. 
Voorheen deden ze dan nog dutjes van een half uur/uur in de ochtend en namiddag, op mij, box of wandelwagen. 
Mijn dochter van 9m slaapt nu smiddags min 3u van 12 tot 15, en snachts 12u van 8 tot 20+/-.
Ik zou gewoon lekker doen wat jou het beste uitkomt en wat zij zelf wil. Zo heb ik een vriendin wiens zoontje van bijna 2 is en wel nog elke dag 2 dutjes doet. Prima, als dat kan en uitkomt. 
Ik ben van mening dat een kindje niet naar 1 slaapje hoeft omdat de meeste dat nou eenmaal doen.
Lijkt het jou makkelijker of is zij er zelf aan toe, dan lijkt mij indd wat je zelf al zegt het inkorten van het ochtend slaapje een goede manier om naar 1 slaapje toe te werken.
Voor mij klinkt het niet of zij zelf het erg nodig vind dat er al verandering in haar slaap schema komt. Omdat ze dus best goeie slaapjes nog doet. Maar jij zal haar het beste kennen natuurlijk en ook is wat voor jou handig is met jou dagen natuurlijk ook belangrijk hierin mee te nemen.
Succes ?
 
Lekker je ritme zo laten!
Je komt vanzelf in de fase dat 1 van de 2 slaapjes niet lukt en dan kun je rustig overstappen. Maar die fase duurt nog wel even.
Mijn zoontje van 16 maanden doet nog regelmatig 2 slaapjes van 2x2 uur...
Of 1x3 uur als hij heeft uitgeslapen
 
Mijn zoontje van 10 maanden doet ook nog steeds 2 slaapjes en heeft dit ook echt nog nodig. Eerder wakker maken in de ochtend resulteert hier alleen maar in een stront chagrijnig kind en daardoor lukt dan soms het 2e slaapje niet meer. Miss geldt dat niet bij jullie hoor elk kindje is hier anders in. Ik maak hem dus niet meer eerder wakker in de ochtend. Hij zou het nodig hebben. Dus lekker laten en je kindje volgen. Je zult vanzelf gaan merken dat je kindje langer wakker kan en wil blijven in de ochtend dan kan je gaan schuiven.
 
Mijn dochtertje ging rond de 14 maanden over naar 1 slaapje. Ik merkte dat ze hieraan toe was omdat ze haar middagslaapje niet meer wilde doen of met veel gehuil. Zou haar lekker nog haar dutjes laten doen hoor. En niet gaan veranderen omdat anderen dat ook doen. Je merkt het vanzelf als ze eraan toe is. 
 
Als ze 2x goed slaapt en makkelijk in slaap valt zou ik zeker nog niks veranderderen! 
De meeste kindjes gaan rond 14-15 maanden over naar 1 slaapje hoor. Dat duurt nog even.
Mijn jongste dochter is nu 11.5 maand en slaapt ook 2x. Van 9.30-11.00 en  van 14.00-15.15. Ik maak haar wél om 11.00 wakker want anders slaapt ze in de middag pas om 15.00 en in de avond pas om 21.00, en dat vind ik te laat. 
Maar meestal wordt ze uit zichzelf om 11.00 wel wakker. Ze gaan zelf aangeven als ze naar 1 slaapje willen, dan gaat het ochtendslaapje steeds moeizamer en weigeren ze te gaan slapen. Dat komt vanzelf. Maar dat kan dus gerust nog wat maandjes duren. Zolang je kindje het goed doet op deze 2 slaapjes moet je niks veranderderen!
 
Mijn zoontje van bijna 1 doet ook nog 2 slaapjes. De ochtend slaapt hij vaak ook lang, de middag ook. Voor onszelf zou het 'handiger' zijn als hij naar één slaapje gaat haha, maar ik volg hem hierin. Zou ik als ik jou was ook doen! Als ik hem eerder wakker maak is hij ook onwijs chagrijnig trouwens!
Als ze verder goed slaapt 's nachts ook lekker zo laten. En je zal op een gegeven moment merken dat het ochtendslaapje steeds later wordt en dan uiteindelijk blijft er 1 slaapje over (dit is mij verteld op het kdv).
 
Terug
Bovenaan