Wanneer onder een dekbedje slapen...??

Desmond slaapt in slaapzak onder een laken en 2 dekentjes.
Dat is verder wel ok, soms trapt hij de dekens van hem af.
Lijkt me leuk een dekbed met een mooie print erop. Misschien ook wat zwaarder om eraf te trappen.
Graag jullie mening hierover. Of vinden jullie het onzin in een ledikantje een dekbed.

Groetjes Natasja

Hoi

Ik was van plan Joshua onder de dekbed te leggen vanaf aanstaande zondag hij is dan 7 maanden... wilde het wel eerder doen maar mijn moeder had het dekbed nog omdat joshua daar 1 dag in week verbleef... (dus hij heeft er al ondergeslapen).. Ik merk dat hij het veel lekkerder vind, hij ligt s'morgen in mijn bed ook liever onder mijn dekbed dan zijn dekentje... Ook slaapt hij langer omdat hij niet die niet wegtrapt (ook al ligt hij in slaapzakje trapt hij de dekens wel weg).... Slaapzakje was ik nog wel van plan te blijven gebruiken omdat hij dan niet vast komt te zitten tussen de spijlen hahahha... maar een dunne natuurlijk.... je hebt zulke mooie dekbedovertrekken zeg!

grt suuz mv joshua 8-2-07

Hoi

Ik wil niet vervelend doen maar baby's en peuters onder de twee jaar mogen niet onder een dekbed slapen. Dit is i.v.m. wiegendood het wordt onder een dekbed vaak te warm
en ze kunnen hen temperatuur nog niet goed regelen. Ik doe nu een deken in een dekbedovertrek en dit gaat eel goed en zit ook wat straker als en los lakentje met deken erop. Ik hoop dat ik je nu niet bang heb gemaakt maar dit is wel de aarheid.

Groetjes Lucretia
Mama van quinten  4 jaar  en fabian bijna zes maanden

Voor een baby vormt een dekbedje een risico, doordat het te warm kan zijn én doordat het los ligt, zodat een baby eronder of er in verwikkeld kan raken. Een bedekt hoofd betekent een relatief extreme toeneming van het risico dat een baby oververhit raakt.

Tot de grootste risico’s voor baby’s behoren situaties waarin warmtestress of warmtestuwing kan ontstaan en/of het steeds opnieuw inademen van uitgeademde lucht (rebreathing), leidend tot zuurstoftekort, afnemend bewustzijn en mogelijk fatale afloop. Dekbedjes spelen daarbij, zoals in vele studies is vastgesteld, een opvallende rol. Ze worden, ongeacht hun samenstelling, voor baby’s als onveilig beschouwd.

Fabrikanten die beweren dat hun dekbed is ‘goedgekeurd’, kunnen dat niet aantonen; hooguit kunnen ze een test van technische productgegevens overleggen. Zo’n rapport echter legt geen rechtstreekse relatie met veiligheid.

Advies: Gebruik geen dekbedje voordat uw kind 2 jaar is. Sommige fabrikanten vermelden dat op het label van hun product.  

http://www.veiligslapen.info

ik zou zelf nooit een dekbedje doen in een ledikant,
pas als mn kids naar een groter bed gaan komt een dekbedje in hun bed
risiko op wiegendood is veel groter

Mijn oudsten kregen pas een dekbed roen ze in het grote bed gingen slapen (bijn 3 en ruim 2 jaar). Zie hierboven waarom! ik doe wel een dekentje in een dekbedovertrek,dat is een mooie tussenoplossing!

Sabine

Hey...

Ik was ook al van plan te reageren, maar ik zie dat ik niks meer toe te voegen heb. Ook hier komt het dekbed er voor het 2e jaar niet in.
Inderdaad kan je dan beter een deken in een dekbedhoes doen, maar zijn die dekbedhoezen niet erg groot? Wij hebben voor in onze wandelwagen een speciaal hoesje door oma laten maken, omdat het een erg lelijk dekentje was, wat wij hadden.

Ik snap niet dat er niet beter wordt voorgelicht over dekbedjes en dat je bij je wandelwagen standaard een dekbed erbij krijgt! Ik heb zelf ook getwijfeld toen ik dat dekbed zag!

Een slaapzakje en evt. een lakentje is meer dan genoeg voor die kleintjes.

Succes er mee.

Groetjes Tamara.
Mama van Cas
16-04-2007

Mijn oudste heeft tot haar 3e in het ledikantje geslapen, maar vanaf haar 2e wel onder een dekbedje.
Er zijn kleine dekbedden voor in een ledikant, dus ook kleine dekbedhoezen, waar je eventueel een deken in kan doen.
Ook ik verbaas me een beetje dat veel mensen niet weten dat een dekbedje voor het 2e jaar gevaarlijk kan zijn.
Sil

Jeetje en een slaapzakje en een lakentje en twee dekentjes, pfff dat kind moet nu toch als moren, of is het nu nog erg koel bij jullie in huis.

Onze kleintjes (17 maanden en bijna 5 maanden) slapen in een slapazakje, zonder er verder iets erover heen.

Straks als het kouder wordt krijgen ze hooguit één dekentje er over heen, en ze hebben dan een winterslaapzakje aan. Dat dekentje gooi ik er pas overheen als ze al slapen, want echt onze knul ging afgelopen winter het hele bed door voordat hij in slaap viel. Met het slaapzakje alleen was hij ook al warm genoeg. Ook ons meisje verwacht ik in alle hoeken van het bedje te vinden, ze gaat nu al lekker aan de rol.

Mara goed even over dat dekbedje. Ik zou het echt niet doen.
Je zegt het zelf al, dat je verwacht dat hetdekbedje zwaarder is en er moeilijker af te schoppen valt, en daar zit 'm juist het gevaar. Ikz al ook nooit dekentjes en lakentjes zo neerleggen dat ze helemaal vast liggen. Als je kind eronder kruipt, dan kan je kind met deze leeftijd er niet onder vandaan komen.

Tegen dat ze een jaar of twee zijn kunnen ze gewoon veel meer. Ze snappen ook het idee van het dekbed echt van zich afgooien ook bij paniek.

En ik weet wel soms word je doodgegooid met adviezen, maar dit advies is er echt niet voor niets.

Miep

Terug
Bovenaan