Wanneer peuter vertellen?

<p style="text-align: left;">Graag jullie tips over het volgende. Na een miskraam ben ik weer zwanger, al een goede echo gehad en woensdag weer een. Omdat ik al een erg opgeblazen buik heb willen we het in ieder geval onze ouders vertellen na de hopelijk goede echo. Ik ben dan ruim 8 weken zwanger. Maar is het wijs om het onze 2.5jarige dan ook al te vertellen? Ik weet niet waarom maar ik vind het idee om het hem te vertellen naar. Alsof ik zijn wereld op zijn kop ga zetten. En straks gaat het alsnog mis.. hoe zouden jullie dit doen en op welke manier?</p>

Wij hebben het pas verteld aan ons kindjes toen ze vroeg waarom ik zo'n dikke buik had (ik was toen al 7 maanden zwanger).  Dit betekend trouwens niet dat je het ook niet over de baby kan hebben waar je kindje bij is. Vaak merken ze het niet eens. Voor die kleintjes is het al moeilijk te begrijpen allemaal. Vaak voelen ze ook een bepaalde vorm van "tweede plek" dit komt dan niet door de ouders maar is gewoon een natuurlijk iets. 9 maanden duurt ook echt zo ontzettend lang voor peuters/kleuters.  Het voelt misschien wat onnatuurlijk om het niet gelijk te vertellen maar voor ons werkten het heel goed.  De verrassing was deste groter omdat ze niet zo lang meer hoeften te wachten☺   Gefeliciteerd?

Na twee miskramen hebben wij mijn zoontje van nog net geen 3 het verteld na de eerste goede echo met 8 weken ongeveer. We hebben hem het boek mama wat zit er in je buik cadeau gedaan.

Maar ik moet wel zeggen dat het voor hem een hele lange periode is . Hij vraagt nu wel snel wanneer de baby komt. Ik ben nu 21 weken dus het duurt ook nog even. Aan de andere kant vind hij het super leuk, vraagt hij of hij straks mag helpen met de fles geven enz. en krijgt mijn buik heel vaak een knuffel (dit vind ik dan echt wel heerlijk en bijzonder)
Ik denk dat je vooral moet doen wat voor jullie goed voelt. Wij vonden het fijn om het hem op tijd te vertellen, en ik hoop dat hij binnenkort nog een keer mee mag naar de vk om het hartje te horen of tijdens een echo. Want door de corona maatregelen kunnen we hem er minder bij betrekken dan ik had gewild.

Met 8 weken zou ik het zeker nog niet vertellen! Zo jong kunnen ze er nog niets mee, ze moeten immers zo lang nog wachten. Zou zelf vertellen wannee je dikkere buik hebt zodat het ook wat visueler is voor hem.

Wij hebben het verteld na de 12 wekenecho. Met de echo foto en verteld dat het nog super lang zou duren dat mijn buik eerst nog dik moest worden enz. Na 20weken echo weer de foto's gezien. En ze ging mee naar de verloskundige en daar dus ook hartje luisteren. Ze was zwaar beledigd dat ze opeens niet meer mee mocht vanwege de lockdown. Huilen dat ik weg ging en roepen dat ze ook met de vk wilde praten en het hartje wilde luisteren. Dat geluid dus elke keer maar opgenomen en dr laten horen. Ondertussen is ze bijna 7 weken trotse grote zus. Ze wordt in september 3. 

Wij hebben het verteld toen ze mee mocht naar de pretecho bij 16 weken. Ze heeft toen keihard zitten meejuichen omdat ze een zusje kreeg. Was heerlijk. Vooral omdat ze er een paar maanden eerder met de miskraam er ook bij zat toen we er achter kwamen dat de drieling het niet had gered. Voelde ze toch aan (toen 1.5 jaar)

Wij hebben het gewoon meteen verteld. Hij ging ook mee naar de echo's toen en als we het erover hadden dan wist hij waar het over ging. Helaas is het een miskraam geworden, en daar zijn we ook gewoon open over naar hem geweest. Hij kent het grafje en weet de naam van het kindje. En hij snapte het als we verdrietig waren. Ik ben blij met hoe we dit hebben gedaan, maar ik snap het ook als je het later verteld.

Het is heel persoonlijk en je moet denk ik toch kiezen voor wat zelf goed voelt. Ik ben 4 maanden zwanger en toen ik rond de 8 à 10 weken zat ben ik begonnen het er over te hebben met mijn zoontje van nu 16 maanden. Voor mij voelde het prettig dat hoe op de hoogte was van wat er speelt, bovendien vind ik het belangrijk nu al aan hem te vertellen dat ik van dit baby’tje net zoveel hou als van hem. Daarnaast vind ik het leuk dat hij het helemaal kan meebeleven. Hij zegt nu als 1 van eerste woordjes ook babi en wijst dan naar mijn buik! 
Over het risico dat het mis zou kunnen gaan kan ik niet echt meepraten. Zelf lijkt het mij prettig dat je kindje daar dan wel ook in gekend is; het is tenslotte geen geheim en hoe jij met verlies en verdriet (moest het misgaan) omgaat is voor je kindje ook heel erg belangrijk, ik zou me er zelf niet goed bij voelen om zoiets te “verbergen”. Ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat, gezien de leeftijd van je kindje, het geheim er dan wel af is voor je naaste omgeving, het lijkt me lastig als hij er niks over mag zeggen ?

Terug
Bovenaan