wanneer precies echo?

Hey Hanneke,

Ik weet waarom ze niet eerder een echo doen. Ten eerste heb je geen medische indicatie en ten tweede is het veel beter om de termijn goed te bepalen. Als je voor 9 weken een echo gaat maken is de kans dat het niet goed te zien is. Dat ze bijvoorbeeld geen hartactie zien, terwijl dat wel zou moeten. Dat betekent dan niet dat er gelijk iets aan de hand is, maar het kan zijn dat je dan minder lang zwanger bent. Maar het schept op dat moment wel angst en onzekerheid en je zit dan minstens 2 weken daarin voordat je weer een echo mag.
Bij 10 weken klopt alitjd het hartje als het goed zit en kunnen ze goed de duur van je zwangerschap bepalen en ga je dus met een goed gevoel naar huis.
Daarom laten ze je liever wat later komen, weees er maar blij om. Er zijn op dit forum al heel veel verhalen rondom een vroege echo de ronde gegaan. Dat er nog niks te zien was of dat het hartje niet klopte... terwijl er een aantal weken daarna een gezonde baby te zien was.

Dus leef gewoon naar die 10 weken toe en als je niet bloed mag je er vanuit gaan dat alles goed gaat. Natuurlijk is het een lange periode maar die eerste 3 maanden zijn nou eenmaal spannend. Je moet er even doorheen.
 
Hallo,
Ik heb met 8 weken een echo gehad en daarna met 12 weken en 20 weken een echo. Ik had geen medische indicatie ofzo. Ik denk dat het ligt aan de verloskundige en of zij bevoegd zijn om een echo te maken. Bij onze verloskundigepraktijk zijn er 3 vrouwen die ervoor opgeleid zijn dus dan is het wat makkelijker dan dat je naar een speciaal echocentrum moet waar apart een afspraak voor moet worden gemaakt.
 
Bedankt voor de reacties.
Een oude vriendin heeft een echo met 15weken kado gekregen van haar ouders, zij loopt bij dezelfde verloskundige als waar wij heen gaan. Weet iemand wat hier de kosten ongeveer van zijn? Ik kan het haar niet vragen want niemand weet het verder nog..
 
hallo,

Ik heb in augustus een mk gehad en ben nu weer zwanger nog heel pril maar ik heb volgende week een afspraak in het zh voor een eerste echo omdat ik me toch wel wat zorgen maak...... ik ben dan in week 6 van de zwangerschap en ze hadden me al gewaarschuwd dat je waarschijnlijk niets of weinig zal zien, maar ik mocht komen al is het alleen maar om mij gerust te stellen.... op 21-12 ( mijn verjaardag :D) dus voor de eerste echo en op 13-1 waarschijnlijk de 2de echo. Gelukkig deden de h.a en het zh er niet moeilijk over omdat het bij mij in augustus allemaal heel raar gelopen is en ik met spoed in het zh ben beland en daar een nood curretage heb gehad want ik ben toen ontzettend veel bloed verloren en dus met de ambu en gillende sirenes afgevoerd........ Dat heeft zoveel indruk op mij gemaakt... maargoed genoeg daarover..

Ik wens je ontzettend veel succes met je zwangerschap.

xx marijke
 
nu nog 2weken wachten en dan hebben we de eerste echo, 2 januari dus hopenlijk een goed begin van het nieuwe jaar... ik zou dan (volgens eigen berekeningen) precies 10 weken zijn. nu het meer begint te wennen, ben ik er iets minder bewust met de tijd bezig en gaan de dagen/weken eigenlijk best snel.
weet nog dat ik best schrok van de positieve test (4,5 week) en nu alweer 8weken.
 
Terug
Bovenaan