Wanneer slapen onder dekbed

hallo mama's,

Misschien dat hier iemand antwoord op mijn vraag weet.
Het onderwerp zegt het eigenlijk al. Vanaf wanneer mogen onze kleintjes onder een dekbedje slapen?
Onze meid slaapt nu nog een lakentje en een deken, maar vind het zo'n gedoe. De lakentjes zijn bijna te kort en ze ligt er altijd aan te trekken en te friemelen. Ik moet dus bijna na ieder slaapje het hele bed weer opmaken. Heb het nu al aan de onderkant met sluitspelden vast gezet (ja je wordt vanzelf creatief) maarja nu heb ik dus overal gaatjes.
Dus ik dacht dan koop ik een dekbedje, ben ik van dat gezeur af. Maar nu hoor ik dus van iedereen dat ze daar nog helemaal niet onder mag slapen. Ik weet het ook niet meer.
Wie kan me helpen?

Groetjes Anne

ik wil ook graag mijn dochter onder een dekbedje hebben ivm de los hangende dekentjes en lakentjes maar het maar pas vanaf 2 jaar!!
op eerdere leeftijd kunnen ze erin stikken..

Hoi anne,

Voor zover ik heb begrepen wordt tot 2 jaar afgeraden je kindje onder een dekbed te laten slapen.
Maar er zijn volgens mij genoeg moeders die het wel doen.
Zelf doe ik het niet en slaapt yordi alleen in een slaapzak. Een dekentje of zo in bed leggen heeft hier geen zin, want yordi slaapt er toch niet onder. Hij ligt altijd door het hele bed heen en soms op de meest onmogelijke manier. Dus ik wil niet het risico lopen dat hij eronder kruipt. En toen ik nog wel een dekentje gebruikte ( voordat hij door het bed heen ging) trapte hij het altijd af, dus hier heeft het geen nut.

Maar ik zou gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

Liefs marielle

heey meiden

misschien dat ik iets heb voor jullie

mijn meisje slaapt nu gewoon onder een schapenwollen dekbedje

dit is heerlijk warm en je kunt hem nog lang maken ook..

misschien iets om uit te proberen
die dekens kun je bij de prenatal halen
voor20 euro

ze gaan wel lang mee
tessa slaapt er al vanaf haar geboorte onder
en die lakentjes gebruik ik al vanaf dat ze 3 maand was niet meer,

liefs manuela
mama van tessa 01-03 -2008

heyhey

het klopt dat het onder de 2 jaar wordt afgeraden, ivm verstikkingsgevaar.
toch slaapt nathalia onder een deken.
waarom? omdat het veelste koud is bij ons in huis, om onder een fleecedeken te slapen.
ik maak haar bedje kort op. zorg altijd dat het dekentje onder haar oksels ligt.
zodat de deken niet over haar hoofd kan.
moet ook zeggen, dat je erg goed naar je kind moet kijken.
zelf heb ik het eerst een paar keer uitgeprobeerd, bij ons in bed.
wat doet je kind als hij/zij onder de deken terecht komt?( ik heb de deken over haar heen getrokken toen ze sliep om te kijken wat ze deed)
nathalia haalt de deken weg. ook in haar slaap.
en nathalia kruipt omhoog en niet naar beneden, dus kan ze ook niet onder de deken terecht komen.
vandaar dat ik het veilig genoeg vond om een deken te kopen.
dus mijn advies is, kijken aar je kindje. als jou kindje het zelfde doet als nathalia, is er niks aan het handje en kan je gewoon een deken halen na mijn idee.

liefs, do

Hey!

Nina ligt ook nog steeds onder de normale baby-dekens met een laken. Ze mag pas onder het dekbedje als ze normaal kan draaien in bed en zich optrekken aan de spijlen. Nu doet ze nog helemaal niets, wel kruipt ze standaard helemaal naar boven.
Thomas, 2,5   ,   Ligt onder een dekbed vanaf denk ik 13 of 14 maanden. Maar hij liep toen al, en sporte het hele bed door. Nina gaat dat niet halen vrees ik, hahahaha.
Dit is een typisch geval van luisteren naar je mama-instinct denk ik. Mijn gevoel met Thomas zei dat het makkelijk kon terwijl mijn gevoel met Nina zegt dat die meid er voorlopig nog helemaal niet aan toe is!

Kus, Marieke

Hoi Manuela,

Dat schapenwollen dekbedje waar jij het over hebt is dus ook echt een dekbedje? Want dan ga ik eens bij de prenatal op onderzoek uit.

Onze meid kruipt ook alleen maar omhoog en als ze al met haar hoofd lager ligt dan duwt ze inderdaad de  dekens aan de kant. Mijn gevoel zegt dus dat ze best onder een dekbed kan slapen, maarja je wil toch wel een beetje zekerheid hebben.

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Anne

Hallo Anne,

Ik heb het dekentje in een overtrek gedaan, want dat mag wel! En hij vind het heerlijk en het ziet er zo lief uit.
Je kan van die leuke overtrekjes kopen en als je daar dus die deken in doet, dan ademt het nog wel.
Ik zou er nog geen echt dekbedje in doen, of je kind moet er inderdaad mee om kunnen gaan.
Ik ben het daarom wel bet do eens, kijk naar je kindje.

Succes
Groetjes Suus

Terug
Bovenaan