Wanneer snappen kinderen wat ze zien op TV (geweld, sex....etc.)?

Hoi,

Mijn dochtertje van 4 maanden vindt het leuk om TV te kijken. Ik stimuleer dit niet actief maar soms kijken mijn man en ik een dvd-tje terwijl  zij op schoot zit. Soms zijn dit 16+ films met geweld, sex, expliciete taal etc. Wanneer snappen kinderen dit en moet je hier rekening mee gaan houden? Ik heb de indruk dat ze momenteel de bewegende beelden en kleurtjes leuk vindt. Zelfs naar het journaal kan ze ademloos kijken?

Weten jullie hier meer over?

Ingeborg

Hallo Ingeborg,

Ik heb bewust de tv minder/niet aangezet wanneer ons zoontje in de kamer was. Ik vond dit te druk en nog helemaal niet nodig voor zo'n kleine hummel. Zeker geen drukke heen en weer flitsende beelden. Ik ben er van overtuigd dat ze de "ongeschikte" beelden onbewust meekrijgen. Ookal hebben ze er niet de woorden voor om het aan te geven, ik merkte het wel aan een verandering van gedrag (onrustiger).
Onze zoon is nu inmiddels bijna 2. Hij kijkt weinig televisie. Ik geloof vanaf één jaar is hij af en toe wat gaan kijken. Enkel een dvd van dribbel (leuke rustige en korte tekenfilmpjes), bumba, pingu, sesamstraat. Ik laat hem niet meekijken met het journaal en andere programma's omdat ik het niet nodig vind.
Je merkt dat mijn menig omtrent het tv-kijken heel anders is. Ik ben van mening dat televisie kijken altijd invloed heeft op het gedrag van je kind/baby. Ookal is hij/zij nog zo klein...

Groetjes Marieke

ik ben het helemaal eens met marieke. waarom moeten kinderen op zo'n jonge leeftijd al naar de tv kijken. al die bewegende beelden kunnen ze wel heel leuk vinden maar geven ook enorm veel prikkels. dit is dus niet goed voor jonge kinderen. ik vind de tv zowieso niet goed voor kinderen. op zijn tijd een dvdtje van dribbel of sesamstraat is natuurlijk geen probleem, maar waarom aanwennen?
laat ze zichzelf maar met  iets anders vermaken  dan voor de tv gezet te worden.

dit is mijn eigen mening, wat ieder ander doet is natuurlijk prima, maar ik ben van mening dat ook baby's te veel mee krijgen van wat er op tv te zien is.

groetjes Cindy moeder van lars (05-04-06)

ze snappen misschien niet wat ze zien en vinden inderdaad de wisselende beelden boeiend... toch voelt het niet goed ze maar alles te laten zien. Beelden en geluiden kunnen ook een bepaald gevoel opwekken, angst, agressie, verdriet, enz. Wat moeten ze daarmee? En ik zou ook niet willen dat ze bepaalde dingen normaal gaan vinden.

Ik ben helemaal niet tegen televisie, hij staat hier regelmatig aan, maar wel met wat ik geschikt acht. De 16+ films kun je toch ook kijken als de kinderen op bed zijn?

Joke.

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Ik wilde alleen niet de indruk wekken dat we Eline elke dag voor de TV zetten en dan speciaal 16+ films. Juist helemaal niet. Ik ben het met jullie eens dat je ze er niet teveel aan moet blootstellen. Maar Eline slaapt pas om half 11 's avonds en ja, wij kijken dan 's avonds  soms TV, eens het journaal, soms een filmpje. Dan zit ze wel eens een kwartiertje op schoot en ziet dan wat. Ik doe het niet bewust.  Maar misschien krijgen ze wel meer mee dan ik dacht.

Ingeborg

Hoi allemaal,

Bij ons staat de televisie ook best vaak aan. Maar idd als mijn meiden (3 en 10 maanden) televisie willen kijken staan er wel kinderprogramma's op. En dan ook alleen kindertijd, de wereld is mooi enz. geen geweldadige programma's enz... Maar ik  ben ook stiekem wel heel blij af en toe met die tv hoor! Als je eten wil koken op je gemak, is het een hele handige soms zelfs leerzame (dora etc) "oppas" haha.

Groetjes,

Wendy

Hoi Wendy,
Bedankt voor je reactie. Ik ben even geintrigeerd door de leeftijden van jouw kinderen. Dat moet wel heel erg zwaar zijn denk ik zo: 3 en 10 maanden!
Ingeborg

Terug
Bovenaan