wanneer start met fruit of groente hap..

quote: Di1984 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-03-2009 20:23:18'));

Driksmama, wat voor nare effecten?
Ik las bij een andere topic dat je de 6 maanden grens aanhoud. Dat had ik ook voor ogen, maar merkte aan mijn dochter dat ze zich steeds meer interesseerde voor eten. Ze keek ons eten uit de hand, graaide erna en maakte smak geluiden.
Allergie, zit wel in de genen. Ik ben exceem gevoelig en mijn vriend, heeft zware hooikoorts. Des ondanks reageert mijn dochter echt helemaal nergens op. Niet eens met ontlasting toen ze net begon met fruit. Ze geniet er volop van, vanaf het aller eerste   hapje. Daarom lijkt het me niet dat het voor elke baby het zelfde is. Toch?

Groetjes Di

Volgens mij kan een kind dat nog nooit gegeten heeft ook geen eten *willen*. Het weet namelijk helemaal niet wat het is. Maar rond een maand of 4 willen kinderen wel doen wat mama en papa doen. Als je ziet dat papa en mama met dingen naar hun mond gaan, dan wil je dat ook doen. Net zoals je op die leeftijd begint met het brillen van gezichten afrukken, en sleutelbossen wilt hebben. Maar dat papa en mama aan het eten zijn en proeven, dat weet je niet als kind, dus dat kun je ook niet willen.
Smakken zegt helemaal niets over eten willen hebben. Smakken is een fase in de ontwikkeling van de spraak! Als je goed oplet zul je zien dat een kind dat begint met smakken snel daarna ook met veel meer verschillende geluiden komt. Veel ouders hebben pas maanden na het eerste woord van hun kind door dat hun kind woorden gebruikt!

Je kunt niet na 1 of 2 weken bijvoeding zeggen dat het goed gaat. Allergieen hebben soms een aantal weken nodig om zich op te bouwen en de kans op het opbouwen van allergieen is bij introductie voor 6 maanden gewoon veel groter, omdat het darmstelsel veel permeabeler is waardoor allergenen makkelijker in de bloedbaan komen.

Als zowel mama als papa atopisch zijn (eczeem, hooikoorts, allergie, darmklachten, astma) dan zou ik persoonlijk nooit het risico nemen van vroeg bijvoeden. Kinderen die belangstelling tonen voor wat papa en mama doen tijdens het eten zijn doorgaans ook heel tevreden met een leeg bordje en lepeltje om 'mee te doen'.

Volgens mij ben je arts of  weet je   in ieder geval precies hoe het werkt  in de theorie en met je eigen kindje. Ik weet wat werkt voor mijn eigen dochter, dat schrijf ik.

hai whaha leuk onderwerp en vol weer met tegenstrijdigheden!

idd je kunt het beste wachten tot 6 mnd maar er zijn ook kids die er eerder aan toe zijn.

een citaat van het cb boek (nieuwe druk met herzieningen)  zelf is:

totdat je kind een half jaar oud is, heeft hij alleen melk nodig.Uit de borst of uit de fles.Alles wat hij nodig heeft zit daarin.

Sommige kinderen willen al met 4 of 5 mnd een hapje fruit eten.

Hij is aan een hapje toe
hoe zie je wanneer je baby aan zijn eerste hapje toe is?
als jij eet of drinkt kijkt hij vol intresse naar je
hij maakt smakkende geluidjes
hij wil alles in zijn mond stoppen

wil je hem een paar theelepeltjes fruit of groente geven? overleg dan eerst even met je cb!

nu vraag ik me af hoe kunnen hun het nu zeggen dat dat de indicaties zijn terwijl jij (dirksmama) alles weer tegenspreekt.(niet verkeerd bedoelt)

hmm natuurlijk is het zo dat je met allergieen moet uitkijken.
maar uit eigen ervaring met alle allergieen en eczeem en astma in mijn eigen fam en in de fam van me man  ben ik bij mij oudste wel begonnen met vier mnd met bijvoeding.
hij was er echt aan toe!!

hij is nu vijf jaar en heeft nergens last van!
oud genoeg om te zeggen dat de vroege bijvoeding voor hem goed is geweest.

waar ik het wel over eens ben dat je eerst wel moet overleggen met cb en goed moet kijken naar je eigen kind!!!

als je je kindje dan toch echt fruit en groente wilt geven kies dan zachte zoete smaak!

peer, meloen, perzik, appel

banaan het liefste niet ivm opstopping van ontlasting

worteltjes, bloemkool, boontjes, broccoli

veel succes!!!

liefs mamsy

Ach je merkt zelf als je kindje toe is aan vaste voeding.
Chelsey kwam van de ene op de andere dag ineens 7 keer per dag en had constant honger. Toen ben ik begonnen met fruithapje toen ze net 4 maanden was. Ze at met het grootste gemak met de lepen een half potje leeg.
Omdat ik toen las dat je het beste met groente kon beginnen ben ik gewoon een week later met groente begonnen. Dat begint ze nu pas een beetje lekker te vinden. Heb het tot nu toe steeds een beetje vermengd met een fruittoetje. En sperzieboontjes gaan er nu al in zonder het te mengen.
Ik vind het een beetje vreemd als er zo vijandig gereageert wordt als je voor de 6 maanden al vast voedsel geeft. Mijn dochter was er gewoon echt aan toe want eet nu nog maar 4 of 5 flessen per dag en dat is normaal voor haar.
En ze doet het erg goed. Ik geef geen hamburgers of frietjes hoor maar gewoon fruit en groenten. Dus doen wat jou het beste lijkt!

Hoi,
De reactie  om niet voor zes maanden met bijvoeding te beginnen klinkt in mijn oren niet vijandig. Het is een advies. En een advies mag je naast je neerleggen, maar goed zo denk ik erover.
Persoonlijk zou ik ook niet het risico lopen om al voor zes maanden met bijvoeding te beginnen als er allergieen in de familie voorkomen. Dat werd ook geadviseerd door mijn CB. Mijn dochter begon ook rond de 4 maanden te smakken, maar ik ben toch niet met bijvoeding begonnen.  Met een lepeltje of een speeltje in haar hand was ze ook tevreden.

Hallo allemaal.

Bedankt voor jullie reacties..
Heb ze grondig doorgelezen..

Onze kleine krijgt 4 x 180.. drinkt dit niet altijd leeg.. vaak wel. En de laatste fles is 240 voor hongerige baby's... Dit is overigens in overleg met het CB.. Dus dat zal wel goed zijn. Hij mag een liter per dag hebben en daar komt hij dus niet aan..

Het is gewoon een heerlijke drinker.. Niks niet te dik.. Hij is erg klein geboren en haalt dat misschien nu weer in. Ik weet het niet..
Ik ga dit weekend denk ik maar eens met manlief een potje groente proberen. Gewoon een paar hapjes en dan zie ik wel.. Idd het hoeft toch niet perse elke dag.. Wij eten zelf ook de ene dag meer dan de andere.. Zal een kindje ook wel doen..

rijstebloem heb ik gisteravond erdoor heen gedaan. Niet zo veel.. Durfde ik niet.. Maar echt dikker werd het bij mij niet.. Ben ook johannesbroodpitmeel gewend. Onze kleine spuugde veel.. Maar dat doet hij vrijwel niet meer.. Zal vanavond er anders iets meer bij in doen. Hij heeft wel tot vanmorgen half 8 geslapen. Heerlijk hoor..

bedankt voor jullie reacties...
Fijn om op zo'n forum je vragen te kunnen vuren..

hallo allemaal..

nou wij zijn onderhand toch begonnen met groente hapje geven. eerst paar lepeltjes.. maar onze kleine vind   het heerlijk en allemaal reuzeinteressant.. Hij is er idd rustiger op en niet meer zo hongerig 's avonds..
Hij doet nu welilswaar een dutje tussendoor en na de laatste fles valt hij heerlijk in slaap en meldt zich weer de volgende morgen..

heb geen idee dat hij krampjes heeft.. Hij is er net zo vrolijk door.. Ga er dus zeker mee door..

succes allemaal en geniet van jullie kleintjes..

Terug
Bovenaan