Wanneer stoppen met borstvoeding?

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik heb een zoontje van bijna 5 maanden die nog volledig bv krijgt. </p><p>Tijdens mijn zwangerschap was ik helemaal niet zo zeker of ik überhaupt bv wilde geven. Toch naar een cursusavond gegaan en dacht toen: ik probeer het gewoon. Uiteindelijk (na veel pijn en moeite!) is het heel goed gegaan! Ik dacht er eerst aan om het 3 maanden te doen, maar het ging zo goed. Dus toen dacht ik eraan om het dan 6 maanden te doen, afhankelijk hoe het kolven op werk zou gaan. Het gaat eigenlijk nog steeds heel goed. Mijn zoontje groeit super goed. Hij krijgt (maar) 4 voedingen per dag en slaapt (meestal) van 19 tot 7. Ik vind het fijn om de voedingen te doen. Ook als ik werk kan ik 2 voedingen (ochtend en avond) zelf live geven. Mijn productie is top. Het kolven op werk vind ik eigenlijk ook redelijk te doen (2x per werkdag). Dus nu twijfel ik.. zal ik na 6 maanden niet gewoon nog blijven door gaan?</p><p>Natuurlijk is het ook bij mij niet alleen maar halleluja met bv. Ik vind het soms ook heel zwaar (vooral een regeldagje). Het kolven is soms ook heel stom. Soms komt het ook helemaal niet uit met werk om te kolven. Ik voel me (door bv?) nog steeds iedere seconde “mama”. Ik ben altijd in mijn hoofd bezig of er overal genoeg voedingen liggen (thuis, kdv, ouders). Ik mag nog steeds maar beperkt koffie en ik drink ook nauwelijks alcohol. Ik heb gewoon weer zin om daar niet zo mee bezig te zijn. Ook heb ik het idee dat mijn lijf en ik al 14 maanden in dienst staan van mijn kindje (geen idee of dit anders voelt als ik stop met bv). Ik wil soms gewoon weer alleen mezelf zijn! </p><p>Nu vraag ik me af: hoe lang zijn jullie door gegaan met bv (als alles gewoon goed gaat) en wat waren de overwegingen om te stoppen? </p>

Ik ben gestopt toen mijn zoon 9 maanden was. Heb de laatste maand gebruikt om alles af te bouwen, want ik gaf inderdaad tot dan toe nog volledig borstvoeding (op een fruithapje na). Ik was er zelf vooral heel erg klaar mee. Mentaal en fysiek! Ik wilde mijn lijf terug, had het idee dat al die hormonen in mijn lijf gewoon niet meer goed voor me was en ik wilde mezelf gewoon terug. Daar heb ik een maand mee rondgelopen en toen besloten om dus een maand rustig af te bouwen. Dus ik merkte gewoon heel duidelijk aan mezelf dat het goed was. Ik denk dat je zelf op een gegeven moment heel goed merkt dat het goed is om te stoppen en dan moet dat ook kunnen. 5 maanden is langer dan de meesten het volhouden en het is super hoe dat je het gedaan hebt!

Ik ook 9 maanden. Ik was toen het kolven op m’n werk echt zat en ben gaan afbouwen. 
Het voelde voor mij ook goed om toen te stoppen. Na 6 maanden had ik dat gevoel nog niet.
Volg vooral je gevoel! Elke beslissing is goed, als je er zelf helemaal achterstaat!

Mijn zoon is ook bijna 5 maand en ik overweeg het al bijna twee maand om te stoppen.. om de redenen die jij noemt! Maar toch nog steeds niet de knoop doorgehakt.. wel geef ik al een tijdje overdag wel eens kv en doe dat steeds vaker waardoor ik langzaamaan minder bv geef.. omdat ik nog steeds niet definitief kan stoppen omdat dat nog niet goed voelt bouw ik het gewoon ‘natuurlijk’ langzaam af en zie wel hoe lang het nog gaat... ik geef Sochtends en savonds sowieso nog bv en soms smiddags een keertje

Mn dochter is ruim 5 mnd en ben aan t afbouwen. Met 6 mnd wil ik klaar zijn. Vooral omdat ik lekker weg wil kunnen zonder kolf en op een feestje wil kunnen drinken. Het doet een beetje pijn aan mn moederhart, maar ze heeft iig best lang gehad! Eerst ging de voeding rond etenstijd eraf en daarna de nacht. De volgende wordt de late ochtend denk ik.. Ik zal wel blij zijn als het klaar is, het kost veel energie en moeite.. maarja die poedermelk is ook niet alles.. achja gewoon je gevoel volgen!

Heel herkenbaar, dat je eigen lichaam terug willen.. Ik kolf sinds de geboorte omdat live voeden niet lukte en inmiddels ben ik die kolf echt goed zat ?
Kleine is nu 8 maanden en ga nu echt afbouwen. Heb nog een klein vriezervooraadje waarmee ik het hopelijk tot de 9 maanden volledig kan geven met 2 a 2 keer kolven op een dag en daarna zal ik voedingen vervangen door kunstvoeding. Ik vind het wel mooi geweest zo ?

Hier een ander verhaal! Ik geef nog steeds bv (17 maanden) en ik kan je vertellen dat je vanzelf je lichaam terug krijgt. Na 9 maanden zijn de hormonen van de zwangerschap er uit, en na 1 jaar had ik weer mijn oude kracht en conditie terug en voelde mijn lijf weer als de mijne.

Als je kindje vast voedsel gaat eten ga je vanzelf minder bv geven en wordt het makkelijker met voedingen als jij er niet bij bent. Wij zijn na een tijd de borstvoeding met kunstvoeding gaan combineren, zodat ik overdag niet meer hoefde te kolven. Alleen met alcohol en cafeine let ik nog wel op. Als je nog van het voedingsmoment met je kindje geniet, zou ik kijken of de ochtend en avond voedingen kunt houden en de rest eventueel vervangen? Dan ben je minder gebonden, maar kun je de fijne momentjes nog wel ervaren.

Veel succes met je keuze!

Ik heb tot 10 maanden volledig bv gegeven en dus ook gekolfd. En het belemmerde mij inderdaad ook wel op mijn werk. Daarna heb ik nog tot 18 maanden sochtends en savonds bv gegeven. En uiteindelijk in 1 weekend de laatste voedingen afgebouwd omdat zoon toen uit logeren was.
Ik vond het vooral lastig totdat die goed en vroeg ging slapen, sporten lukt dat niet goed. Maar zodra dat wel het geval was kreeg ik ook wel mijn lijf terug vond ik.
Nu met de 2e 3 maanden bv aan het geven, maar waarschijnlijk stop ik daar wel eerder mee (althans overdag) door een nieuwe baan en het is bij een 2e toch wel onhandig om zo gebonden te zijn aan de voedingen. Ik kan nu niet met de oudste bijvoorbeeld een dagje weg. 

Terug
Bovenaan