Wanneer stoppen met borstvoeding?

Ik heb beide kinderen 9 maanden volledig bv gegeven. Daarna de voedingen afgebouwd. Rond 11-12 maanden was het helemaal klaar. Voor mij was die 9 maanden en daarna afbouwen prima. De kindjes kregen steeds meer vast voedsel en gingen ook minder vragen. Het voelde voor mij als een natuurlijke overgang. Ik had voldoende melk en had ze in die zin nog wel langer kunnen voeden. Maar ik vond het genoeg. Voor het eerste jaar wou ik gestopt zijn, ik hoef niet zo'n groot kind aan de borst.
Doe wat voor jezelf het prettigst voelt, dat is altijd goed. 

Dank jullie voor alle reacties!
Fijn om te lezen dat er zoveel herkenning is en dat het voor iedereen toch ook weer zo verschillend is. Ik heb voor mezelf besloten dat zolang ik twijfel, ik niet ga stoppen. Er komt vast een moment dat ik zeker weet dat het goed geweest is. 

Heel herkenbaar.  Ik heb 6 maanden volledig borstvoeding gegeven en ben toen gaan afbouwen. Gewoon doen wat goed voelt en niet wat anderen zeggen of denken. 5 maanden voeden geeft je kindje al een super goede start! Van flesvoeding worden ze ook prima groot.

Ik geef nog borstvoeding, ruim 3 maanden nu. Ik ga door totdat ik het genoeg vind geweest. Heb nu nog geen aandrang om te stoppen. :) gelukkig hou ik het lang vol zonder te hoeven kolven. Dus ik kan wel een avondje weg zonder baby. 

Hoi,
Wat goed van je zeg, mag je trots op zijn!
Ik ben met 8 weken al gaan afbouwen omdat onze dochter toen nog 13 keer per dag dronk en ik niet kon genieten en er gewoon ongelukkig van werd.
Toen ik helemaal over was, voelde het als zo een opluchting. Ze was niet meer alleen afhankelijk van mij en vooral ook mijn hormoonhuishouding werd weer normaal.
Als jouw gevoel nu zegt dat het oké is om te stoppen dan moet je daar vooral naar luisteren. Het is ook echt een gevoels kwestie.
Toen ze bij ons de eerste kv kreeg was ik gewoon aan het huilen omdat het me zon verdriet deed. Toen ook nog de ellende dat ze de fles of kv niet wilde. Toen dacht ik helemaal waar begin ik aan.
Net als bij alles, volg je gevoel. Dat je al zo lang bv geeft is al geweldig :-D

Allereerst: heel knap dat je het al zo lang doet en dat het zo goed gaat, top!
Ikzelf moest met 10 weken stoppen omdat mijn zoontje voor geen meter groeide van de borstvoeding. Dit vind ik enerzijds heerlijk, omdat ik weer alles kan aantrekken wat ik wil en mijn lijf en vrijheid weer terug heb. Ik kan de deur uit wanneer ik wil en hoef niet meer na te denken over kolven enzo.
Anderzijds baalde ik ervan en vond ik het jammer. Daarom ben ik niet volledig gaan afbouwen, maar heb ik de nachtvoeding er in gelaten. Hij krijgt dus overdag de fles en als hij 's nachts om half 6 wakker wordt, krijgt hij de borst en hebben we even 'ons' momentje, heerlijk! Hij poept daardoor wel veel, maar hij heeft geen last van krampjes gelukkig. Op den duur zal die nachtvoeding ook vanzelf opraken en moet ik er echt afscheid van nemen, maar tot die tijd geniet ik er nog eventjes van.
Wellicht is dat ook een idee voor jou?
Het belangrijkste is in ieder geval dat je moet doen waar je je fijn bij voelt. Volg je moedergevoel, dan zit je altijd goed! 

Terug
Bovenaan