wanneer vaste slaaptijden?? bv 2 x ochtend middag slaap

Mijn dochtertje van bijna 15 weken slaapt al een tijdje op vaste tijden. Jíj als moeder bepaald dat, het is een kwestie van voeden, verschonen, spelen/knuffelen en dan naar bed!   Sommige kinderen hebben uitzichzelf vast tijden, anderen niet en dan is het belangrijk dat jij dat voor ze uitzoekt.
Mijn zoontje was een rustiger slaper, en hield zich vanzelf aan de tijden.
Mijn dochtertje echter is daarin heel onrustig! Dus hou heb ik het slaapschema voor haar maar bedacht.

Tussen 6.00 en 7.00 de fles, dan nog een uurtje slapen op bed tot een uur of half 9 of eerder als ze vroeg is.

tussen half   11 en 11 uur de fles, en om 12 uur ongeveer naar bed tot een uur of half 3/ 3uur. Ze slaapt dan vaak wel onrustig, wordt een paar keer wakker (?) en huilt, ik laat haar dan huilen.

Tussen half 3 en 3 uur ergens de fles, dan valt ze in de box om een uur of half 5 in slaap (half uurtje tot een uur)

Tussen 18,00 en 18.30 de fles en tussen 19.00 en 19.30 naar bed. Om 23.00 uur moet ik haar 'wakker' maken en drinkt ze half slapend haar fles in een flink tempo leeg. Dan slaapt ze dus verder tot 6 uur of 7 uur.

Als je stug volhoud (het is echt twee weken lang drama geweest bij mij) dan leggen ze zich er bij neer. En heb je dus een lekker ritme.
Ik ga toch ook wel regelmatig weg, dan hou ik niet altijd rekening met haar ritme, anders kun je helemaal niks meer. Dit vind ze dus ook prima, worden ze flexibel van. Maar doe dit niet te veel achter elkaar in de week, dat werkt weer verkeerd.
 
Hoi,

Ik denk dat dat helemaal afhankelijk is van je kindje, mijn dochter heeft ook geen vaste tijden en het is iedere dag weer een verrassing...
Ze slaapt overdag heel weinig, na de 1e fles slaapt ze een uurtje (soms 2) en daarna is het afwachten, het klinkt heel leuk dat je dat als moeder moet regelen maar ik krijg het niet voor elkaar, ze heeft niet veel slaap nodig blijkbaar.
Meestal wordt ze na een uurtje of 2 wakker zijn weer  moe en dan slaapt ze een half uurtje en dan kan ze er weer 2 uur tegenaan, zo gaat dat de dag door tot een uur of half 8 en dan gaat ze in bad en naar bed.
Dan slaapt ze wel de hele avond en nacht, ben allang blij dat ze dat ritme wel heeft!

Groetjes  Carin.
 
Tja, vaste slaap en eettijden, met eten lukt dat prima (met een half uurtje speling) maar met slapen niet, de eerste paar maanden wel maar nu echt niet meer en vind ik eerlijk gezegd ook wel logisch. De ene dag ben je zelf toch ook meer moe dan de andere dag omdat je meer energie verbruikt hebt, slechter geslapen hebt 'snachts, verkouden bent etc. en slaap je meer en de andere dag heb je minder slaap nodig. Ik kijk gewoon goed naar mijn dochtertje (nu 8 en een halve maand) wanneer ze moe begint te worden en leg haar dan op bed en dit let daarbij niet op tijden. Bedenk bijvoorbeeld wel als ze moe wordt of het slim is om haar eerst even te laten slapen of eerst eten te geven. Vervolgens zit er in de praktijk toch wel redelijk een ritme in zonder er echt veel bij stil te staan.
 
Hier ook weinig regelmaat bij mijn ruim 7 maanden oude dochter, ook met eten niet. Ik ben er ook niet voor om mijn dochter in bed te leggen omdat ik zo graag een ritme wil hebben met haar. Als ik haar nl in bed leg als ze nog niet moe is, dan krijst ze de hele boel bij elkaar, dat vind ik niet nodig. En soms is ze na 3 uur pas weer aan dr bedje toe en soms na 2 uur. Ook als ze de dag ervoor naar het kinderdagverblijf is geweest, dan slaapt ze langer dan op andere dagen. Ik kijk elke dag opnieuw wat goed uitkomt, ook met eten. De ene keer eet ze bijvroobeeld  veel fruit en krijgt dan pas na 2 uur weer de fles, en de andere dag eet ze minder fruit en krijgt dan eerder de fles. Denk dat je gewoon naar je kindje moet kijken, elk kind is toch weer anders, en echt, over een tijd hebben ze vanzelf een soort regelmaat te pakken.
 
Terug
Bovenaan