wanneer vertellen aan eerste kindje?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal

ik ben in verwachting van ons tweede kindje,
nu mijn vraag rond welke week in de zwangerschap zou ik het mijn dochtertje vertellen ik twijfel of ik haar mee zou nemen naar de echo ze is namelijk net 5 geworden dus zou het allemaal goed begrijpen.
maar wachten duurt voor een kind natuurlijk ook heel lang.
alvast bedankt.

Hoi hoi,

Allereerst gefeliciteerd he. Wij hebben het gisteren aan de kinderen verteld. Ik ben nu 6 weken en 6 dagen zwanger. gisteren bij de vk geweest en al een kloppend hartje gezien! Dus toen konden we het niet meer voor ons houden. Onze kinderen zijn 7 en 5. Ze zijn heel blij er mee en ik heb ze gewoon uitgelegd dat de baby nog lang moet groeien en pas in de zomer er zal zijn. Of het juist is weet ik niet maar het voelt gewoon fantastisch. Wat er komt zien we wel.

Groetjes en geniet van je zwangerschap

Petra

Hallo,

Natuurlijk van harte gefeliciteerd!!! IK ben nu zelf 20 weken (vanmorgen heel spannend de 20 weken echo gehad en alles was OK, we kregen zelfs een thumbs-up :), maar wij hebben het ons zoontje van 2.5 zo rond de 14 a 15 weken verteld dat mama een baby in de buik heeft.
Hij vind het prachtig, want bij hem op het kdv zijn er meer kindjes die een broertje of zusje krijgen. En zo nu en dan begint hij er zelf over dat mama een baby in de buik heeft, maar verder heeft hij het er niet echt over. Wel heel lief: 's morgens als hij nog even bij mij in bed komt moet vaak nog wel even naar de baby luisteren. En natuurlijk hoort hij de baby altijd ;-)

Pols anders  eerst een wat je kind er van vind, en of het een broertje of zusje wil voor je gaat vertellen dat er een baby komt.

Veel plezier en geniet van je zwangerschap.

Anne

Hoi,

Mijn oudste is ook 5. Wij vertellen het hem zodra de uitslag van de vlokkentest bekend is, dus rond de 14e week. Op zich vind ik het niet erg als hij langer zou moeten wachten, omdat het nog steeds erg lang duurt voordat de baby daadwerkelijk komt, maar ja, je gaat het ook meer mensen dan vertellen en het zou erg zijn als hij het hoort van oma of van iemand anders.

groetjes, keesje

hallo dames,

ik vind dat jullie wel haast hebben hoor, het is natuurlijk een prachtig iets maar nog 6 maanden of 5 maanden wachten is voor een klein kind en vooral peuter of kleuter een eeuwigheid, ik zal jullie nog een ander voorbeeld geven, nadat ik zwanger ben geraakt van mijn derde kindje wat later ook mijn vierde bleek te zijn ( bleek zwanger van een tweeling) hebben wij dit direkt aan iedereen maar natuurlijk eerst aan mijn twee oudste kinderen verteld mijn zoon is nu 15jr en mijn dochter toen 9, twee weken later toen ik 17,5 week zwanger was en een echo kreeg voor de termijnbepaling er was niets aan de hand die twee weken daarvoor twee hartjes gezien twee dartelende kindjes maar het  bleek dat een van mijn kindjes een dag of twee van te voren overleden was, we hadden de echofoto,s al laten zien van de eerste keer was over de magische grens van bijna vier maanden  en daar waren  twee baby,s van ca, een wijsvinger groot te zien, en hoe blij ze waren, gel;ukkig heb ik ze niet meegenomen naar de tweede  echo zelf want je weet nooit hoe de uitslag of wat er speelt op dat moment binnen was zelf ook niet ziek niet anders als normaal dus rekende hier helemaal niet op, en toen moesten we het vertellen aan mijn kinderen en mijn oudste, een zoon kreeg tranen in zn ogen maar mn dochter is echt drie dagen goed van de kaart geweest dus ik heb mijn lesje wel geleerd en, en zal als ik ooit nog een kindje zal krijgen nooit meer zo snel vertellen totdat ik zeker ben dat alles goed is, het risico dat er iets mis kan gaan kan altijd maar hoe priller hoe meer risico,s en er is niets mis mee om kinderen het te vertellen maar ik zou wachten want het begrip tijd is voor een klein kind niet te  begrijpen.
veel succes met jullie zwangerschappen.

groetjes Bianca

Hoi,

Ik denk dat je moet doen, waar je jezelf goed bij voelt...

Ik heb zelf nog geen levend kindje (alleen een engeltje en zwanger van de 2e) maar ik heb wel een halfzusje van nu 4 jaar.

Toen ik de eerste keer zwanger was hebben we het haar al bij 9 weken verteld, ik wou niet dat ze het op straat te horen zou krijgen (door eigen bedrijven kennen veel mensen ons in onze woonplaats) bij 20-weken ging het mis, we hebben uitgelegd dat het kindje heel erg ziek was in mijn buik en een sterretje zou worden.

Vaak zwaait ze naar de sterren en zegt "dag ninthe* zie je mij ook?" bij iedereen waar ze lucht van krijgt die overlijd zegt ze nu dat die bij Ninthe* is.

Deze zwangerschap hebben we de eerste echo afgewacht, dat was bij 9wk+4dgn daarna hebben we het haar verteld, we hebben uitgelegd dat we hopen dat dit kindje niet ziek is, en dat begrijpt ze...ook hebben we uitgelegd dat het nog een tijdje duurt voor de baby er is...aan de hand van gebeurtenissen laten we weten hoelang het nog duurt.

Zo kwam eerst sint maarten, toen mama (mijn stiefmoeder) haar verjaardag, sinterklaas, en komen nu nog... opa's verjaardag, kerst, en na oma's verjaardag als de bomen weer groene blaadjes krijgen dan komt de baby...

Ze vroeg me als het niet meer zo lang duurt of ik dan een kalender voor haar wou maken waarop ze het kan afkruisen...

Het ligt denk ik ook aan het kindje, begrijpen ze veel of niet..,.,het is en blijft een kind, maar ik ben blij dat mijn zusje et weet, en door haar ook de rest van de wereld, ze verteld overal vol trots dat haar "grote zus" een baby in haar buik heeft en dat zij dan "tante yvana" is hahahaha

Hoi,

Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag, mijn dochter is 3 jaar en ik heb nog niks verteld, ben nu 8,5 week zwanger. Ook omdat het anders zo lang duurt voor 'dr. Maar ik wil ook niet dat ze het van een ander hoort en ik vind het ook wel leuk om haar straks mee te nemen naar de echo's en controles, dat heeft m'n zus ook gedaan met haar dochter en dat werkte goed ter voorbereiding op de geboorte.
Dus best moeilijk wat het beste is.

Hoor graag nog meer meningen van jullie.

Groetjes,
Angel

Onze dochter (eind januari wordt ze 3) had het er zelf voortdurend over, zelfs nog voor wij het zeker wisten. Op een gegeven moment zei ze: Mama en M (een vriendin van ons) hebben allebei een baby in de buik. Alleen die van M is groter.
Dat klopt ook, maar dat kon zij echt nog niet weten. We merkten dat ze daarna heel ongedurig werd, boze buien kreeg, dat soort dingen. Bij haar is dat meestal een teken dat ze in onzekerheid zit. Toen hebben we besloten het haar te vertellen en sindsdien hebben we weer een schatje! Ze is echt vrolijk, heeft het regelmatig over de baby, maar vindt het allemaal prima. We hebben haar verteld dat het nog heel lang duurt en de echo van vandaag, daar zag ze nog geen kindje in (was wel reuze-interessant).

Ik denk dat je het van je kindje en jezelf af moet laten hangen. Ik was het echt niet van plan, wilde het pas bij een maand of 5 gaan vertellen, maar ik ben blij dat ze het nu weet.

Groetjes, kaskes

Terug
Bovenaan