Wanneer vertellen dat je zwanger bent?

Het is denk ik heel persoonlijk. Ik kan het ook moeilijk stilhouden dus mijn ouders weten het vrijwel meteen. De rest vertel ik het na 1 goede echo. Als het mis gaat vind ik het fijn als naaste vrienden  en familie  het weten. Bij verdere kennissen vertel ik het als het toevallig opkomt in een gesprek. Maar zoals ik het al zeg het is persoonlijk,  sommige vinden het niet prettig als het mis gaat  om het met mensen te delen of willen dit later delen. 

Wij wilde het na de termijnecho vertellen aan onze ouders. Maar toen besloten de uitslag van de nipt af te wachten. Dus uiteindelijk rond 14 weken aan ouders en onze broers. Dat waren de eersten.
De rest na de controle op 16 weken :) geen idee waarom wij die nog afgewacht hadden. Maar het voelde op deze momenten goed voor ons

Het is inderdaad een hele persoonlijke keuze. Wij hebben het noodgedwongen tegen directe familie en op mijn werk al met 7 weken moeten vertellen bij beide zwangerschappen. Dit omdat ik vanaf 6 weken al zo ontzettend ziek was (misselijk en veelvuldig overgeven) dat we het graag met hen wilden delen om te laten weten waar we doorheen gingen. Op het werk moest ik het toen sowieso melden, omdat ik tijdelijk in de ziektewet terecht kwam doordat ik niet kon werken. Tegen goede vrienden en mensen die wat verder van ons af stonden hebben we het na de eerste echo met 8 weken langzaam verteld, een beetje verspreid. Mocht het dan toch nog mis gaan, dan hadden we in ieder geval mensen om ons heen die ons konden steunen. En op een gegeven moment geloven mensen niet meer dat je al 3 weken lang buikgriep hebt, haha. ;) Doe vooral wat voor jou en je partner goed voelt!

Is heel persoonlijk. Wil je steun en reacties mocht het niet goed gaan of hou je dat liever voor jezelf? Kun je het verbergen of moet je de hele dag spugen etc?
Wij hebben het bij 12 weken aan familie verteld en rond de 15 weken aan anderen. Vooral doen waar je jezelf goed bij voelt.

Terug
Bovenaan