Wanneer vertellen jullie het op werk?

Ik heb het met de vorige zwangerschap voor NOD al aan een collega verteld, maar die beschouw ik ook als een goede vriendin, en wist ook van de miskraam die ik eerder op het werk kreeg en waardoor ik me toen heel plotseling ziekgemeld had. Met 6 weken wist eigenlijk iedereen het, omdat we toen al een goede echo met kloppend hartje hadden gehad (ivm eerdere bbz kreeg ik al vroeg een echo). Om eerlijk te zijn vond ik het wel prettig dat iedereen het gewoon wist. Als het mis gaat en je voelt je rot, hoef je dat ook niet te verbergen en dan kunnen de mensen er ook voor je zijn. (Of je dat dan wil delen met je collega's, met vrienden of met familie, tsja, dat is natuurlijk aan jezelf, ik had ook wel bij sommige mensen heel duidelijk zoiets van: maar op jouw medelijden zit ik echt niet te wachten.)

In principe is misselijk of vermoeid zijn natuurlijk niet meteen een reden om het rustiger aan te doen, maar je hebt meteen al recht op extra pauzes als je zwanger bent en ontheffing van werkzaamheden met gevaarlijke stoffen etc, ook al is het nog maar heel pril. De meesten zullen dat misschien niet nodig hebben, maar als je met 6 weken al 2 weken vrijwel niks meer binnen kan houden en staat te trillen op je benen, dan is wat rustiger aan doen echt geen overbodige luxe!

Nu weer net zwanger, ik gok 4+1 vandaag (ff de echo afwachten). En ik denk dat we deze keer wat langer wachten met vertellen. Voor werk is het sowieso makkelijker te verbergen nu, omdat ik volledig thuiswerk, waarschijnlijk vertellen we het rond 8 weken deze keer.

Ik denk dat je gewoon moet doen waar je je goed bij voelt. Ieder z’n eigen keuze en elke situatie is anders. Ik ga het ook eerder vertellen aan mijn manager, ik werk als verpleegkundige in het ziekenhuis en onze roosters zijn weken van te voren klaar, ze zal toch echt moeten weten dat ik binnenkort geen nachten meer ga draaien.
Doe waar je je goed bij voelt.

Bij nummer 1 heb ik t met 5 weken al verteld, ik was mega misselijk en gaf elke dag over, en stond alleen in een ruimte waar ik voor 200 man voedsel bereidde en verkocht. Toch wel prettig dat er dan iemand is die ik snel in kan seinen wanneer ik me ziek voelde.. Ik had het aan mijn leidinggevende verteld, en die heeft het aan de andere leidinggevende in veetrouwen verteld voor het geval ze er zelf niet was, dat iemand me dan kon overnemen. Bij 13 weken heb ik het iedereen verteld. Familie al wel eerder, zo rond de 7/8weken.
Nu ben ik 8 weken en weer misselijk, overgeven en dergelijke. We hebben aankomende week een echo en daarna gaan we het aan de directe familie vertellen. Ik werk met oudere mensen (ben geswitched. An baan in de tussentijd) en ik wil naar hen toe wachten tot 12 weken, maar nu vroeg iemand vorige week al of ik zwanger was, want mn buik leek zo bol? klopt helemaal, mn buik groeit nu al iets, maar ik heb t erop gegooid dat dat door de knopen vn mn broek kwam. De leidinggevende vertel ik het al wel eerder denk ik, aangezien ik me al meerdere keren ziek heb moeten melden omdt de wc mijn gezelschap wel waardeerde.. 

Hoi allemaal! en gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
Bedankt voor jullie reacties. 
denk dat het inderdaad heel persoonlijk is. 

Ik denk dat ik het het liefst eerst familie en vrienden vertel. Maar ik kan wel mijn leidinggevende inlichten in vertrouwen. Eerst de echo maar afwachten... super spannend! Zit echt af te tellen. Nog 11 nachtjes slapen 
Daarna maar weer verder kijken hoe en wat! Succes allemaal ook! 

Lastig is dat he? Ik had hetzelfde issue.. ? Werk in de verstandelijk gehandicaptenzorg. Was zo ziek dat ik me rond 6/7 weken ziek moest melden.. Ik heb het eerst op een griepje gegooid en na de echo met kloppend hartje heb ik het gewoon verteld. Volgend mij bij 8 weken. Was ik meteen van de Covid-19 vraag af. ?
Doe wat goed voelt! Maar op een gegeven moment moet je wel echt voor jezelf kiezen. 
Sterkte met je keuze. 

Ik ben heel erg ziek geweest aan het begin van mijn zwangerschap, dus heb het toen alleen tegen mijn leidinggevende verteld en heb toen aangepast werk mogen doen. Werk ook bij de ouderen.
Ik was toen 8 weken zwanger bij 12 weken heb ik het tegen  de rest van de collega's vertelt en ben nu 21 weken zwanger en doe alles in mijn eigen tempo

Terug
Bovenaan